خبرگزاری کار ایران

علت شک به همسر چیست و با ذهن شکاک چه کنیم ؟

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۳۷۴

با در دسترس بودن ، احساس نگرانی همسر خود را کمتر کنید ، تماسش را بدون پاسخ نگذارید و برنامه های خود را به همسرتان اطلاع دهید و از هرگونه ایجاد ابهام که شک و تردید را در همسر شما به وجود بیاورد را بپرهیزید .

علت شک به همسر چیست و با ذهن شکاک چه کنیم ؟

هدف از ازدواج رسیدن به آرامش و سکون است و این هدف زمانی تحقق پیدا می کند که در زندگی مشترک اعتماد وجود داشته باشد و به وسیله ی آن می توان صمیمیت رابطه ی زناشویی را حفظ کرد همچنین وجود اعتماد و اطمینان بین اعضای خانواده در زندگی خانوادگی نقش مهمی را ایفا می کند و در حالت کلی می توان نتیجه گرفت که پایه و اساس هر رابطه ای اعتماد است و زمانی که اعتماد متقابل وجود نداشته باشد رابطه را آسیب پذیر خواهد کرد زیرا که عدم وجود اعتماد در زندگی زناشویی با بد گمانی، بدبینی و شکاکی همسر همراه است و این رفتار ها به مرور زمان باعث به وجود آمدن احساساتی نظیر نا امیدی، نا باوری، عصبانیت و افسردگی خواهد شد .

علت ایجاد شک به همسر چیست؟

بر اساس مطالعات به دست آمده از روانشناسی و مشاوره ازدواج شک و بد گمانی به همسر دلایل مختلفی دارد که عبارت اند از :

شک بیمار گونه

زنان و مردانی که به اختلالات روحی و روانی نظیر پارانوئید مبتلا هستند دچار شک و بدبینی مفرط می باشند و با ظن و شک ، اعمال و رفتار دیگران را تفسیر می کنند و آن ها را تهدید آمیز و آسیب زننده برداشت می کنند . چنین افرادی نسبت به وفاداری و تعهد دیگران مشکوک هستند و به کسی اعتماد نمی کنند و ممکن است بدون وجود دلایل واقعی به همسر خود شک کنند . از آغاز آشنایی نسبت به رفتار های ظریف و نامحسوس آن ها که حاکی از عدم اعتماد، تهمت زنی و مو شکافی آزار دهنده در مورد تمایلات و انگیزه هایتان است ، هشیار باشید . چنین افرادی به دلیل داشتن عواطف ناسالم نیازمند درمان در مرکز مشاوره توسط متخصص هستند که برخی از این موارد می تواند به صورت مشاوره تلفنی نیز انجام شود.

حسادت

حسادت یکی دیگر از دلایلی است که شک را به دنبال دارد . نشانه های حسادت ناشی از بدگمانی شامل : عزت نفس پایین ، احساس نا امنی ، پاییدن همسر و کنترل او ، هیجانات منفی نسبت به همسر ، دلبستگی اجتنابی و ... می باشد . شک به شریک زندگی باعث می شود که به طور پیوسته رفتار های او را تفسیرکرده رفتار ها و حرف های او  به گونه های متفاوت تعبیر شود و در نتیجه اعتماد کاهش پیدا می کند و وارد چرخه ی معیوبی شده که پیدا کردن دلایلی برای حسادت افزایش می یابد و در ادامه ی آن سوءظن ها و شک ها پایدار تر می شوند . بر اساس مطالعات در مرکز مشاوره خانواده فرزندانی که والدین شکاک و بدبینی دارند به احتمال بیشتری یاد می گیرند که در بزرگسالی به اطرافیان و همسر خود بد گمان باشند و این موضوع نقش مهم تربیت خانواده را نشان می دهد .

طبق نظر دکتر نسرین باقری روان شناس و درمانگر در زمینه خانواده یکی از دلایل دیگری که می تواند باعث شک و تردید در فرد شود، عدم شناخت کافی قبل از ازدواج از شریک زندگی آینده خود است و بعد از ازدواج و شروع زندگی مشترک  زمانی که متوجه می شود که با معیار های او همخوانی ندارد، نشانه هایی از نارضایتی به صورت نق زدن ، ایراد گرفتن در وی مشاهده می شود، که خود  باعث  فاصله عاظفی بین آنها خواهد شد وبا این فاصله روز به روز  صمیمیت آنها کاهش پیدا می کند که این منجر به بدبینی و بد گمانی ها نسبت به همسر می شود و نارضایتی متقابل همسر از زندگی را منجر به دنبال دارد . به همین دلیل دکتر نسرین باقری تاکید می کند برای داشتن ازدواج موفق هر چقدر زنان و مردان پیش از ازدواج اطلاعات صحیح تر و دقیق تری نسبت به یکدیگر داشته باشند پیش بینی کننده بهتری برای موفقیت یا شکست در زندگی زناشویی آنها خواهد بود، لذا ایشان به افراد توصیه می کند  برای اینکه در آینده با مشکلات و آسیب های کمتری روبرو شود ، با یک متخصص در زمینه خانواده  برای انتخاب آگاهانه و عاقلانه مشاوره بگیرد.

علت شک به همسر چیست و با ذهن شکاک چه کنیم ؟

 

با ذهن شکاک همسر چه کنیم؟

برای این که رابطه ی عاطفی سودمندی با زن یا مرد دارای ذهن شکاک داشته باشیم  با یادگیری برخی از مهارت ها می توان به نتیجه مطلوبی رسید که عبارت اند از :

صداقت

موثرترین گام در هر زندگی زناشویی صداقت می باشد . دروغ های کوچک و به ظاهر بی اهمیت ، پنهان کاری های جزئی می تواند همسرتان را نسبت به شما بی اعتماد کند و این دروغ های کوچک زمینه را فراهم می کند تا همسر شما نسبت به موضوع های مهم نیز به شما شک کند .

جلب اعتماد همسر

با در دسترس بودن ، احساس نگرانی همسر خود را کمتر کنید ، تماسش را بدون پاسخ نگذارید و برنامه های خود را به همسرتان اطلاع دهید و از هرگونه ایجاد ابهام که شک و تردید را در همسر شما به وجود بیاورد را بپرهیزید .

گوش دادن و همدلی

تصدیق تمایل او به اعتماد و گوش دادن بدون قضاوت به حرف ها و نگرانی های همسر کمک می کند تا دلایل احساسات منفی او را پیدا کنید زمانی که همسر خود را درک کنید و شنونده ی خوبی باشید به مرور زمان ترغیب خواهد شد تا بدبینی ها وشک های بی مورد خود را کنار بگذارد .

علت شک به همسر چیست و با ذهن شکاک چه کنیم ؟

پرهیز از خشم

 زندگی با فرد شکاک ناراحت کننده می باشد و طبیعی است که در قبال شکاکیت ، اتهامات ، سرزنش ها و تندی های مداوم او با خشم و ناراحتی واکنش نشان دهید. زمانی که در مقابل حرف های همسرحالت تدافعی بگیرید و یا عصبانی شوید و بد اخلاقی کنید شکاکیت او را تشدید خواهید کرد در چنین مواقعی آن چه که مهم است حفظ کردن آرامش و خونسردی و شنیدن حرف های همسر می باشد .

اگر مهارت های مطرح شده را اجرا کردید ولی نتیجه ای نگرفتید و زمانی که شک فرد زیاد باشد و این شکاکیت خودش و اطرافیانش را آزار می دهد باید از او بخواهید تا برای حل مشکل به متخصص روانشناس مراجعه کند زیرا که شک پیامد های بدی بر جسم و ذهن فرد می گذارد و برای کنار آمدن با آن باید دلایل شک بر طرف شوند.

 

دکتر محمد رضا تابع جماعت روانشناس و مشاور ازدواج و خانواده معتقد است درک دلایل احساس حسادت و پیدا کردن آن چه که سبب ایجاد تردید در فرد شکاک می شود به او کمک خواهد کرد تا افکار خود را به چالش کشیده و علیه آن ها عمل کند و هر چه این افکار را در ذهن خود ضعیف تر کند و افکار مثبت را جایگزین آن ها نماید پس از مدتی می تواند روابط خود با همسر و سلامت روان خود را بهبود بخشد. در صورتی که دلیل حسادت و شک از اختلالات شخصیتی نشأت گرفته باشد طبعا غلبه بر آن از توانایی فرد خارج است، لذا ایشان تاکید دارند برای اینکه فرد بتواند بر مشکلاتش فایق آید ، باید برای درمان و رفع آن از متخصصین مربوطه کمک بگیرد.

در بسیاری از زمینه ها نظیر مشاوره خانواده، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره های فردی در زمینه های بالینی، نوروفیدبک، روانشناسی کودک و نوجوان و روانسنجی مرکز روانشناسی انتخاب نو با اجرای تست به بررسی اختلالات و ویژگی های شخصیتی به مراجعین، خدمات تخصصی ارائه می نماید و روانشناسان و مشاوران این مرکز به طور تخصصی می توانند علت شک و بدبینی افراد را تشخیص داده و روش هایی را برای برخورد با فرد شکاک و مدیریت رابطه، بیان کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز