خبرگزاری کار ایران

آشنایی با کپسول آتش نشانی و انواع آن

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۹۲۶

کپسول آتش نشانی و انواع آن

در ابتدا به تعریف کپسول آتش نشانی می پردازیم. کپسول آتش نشانی مخزنی است که درون آن موادی وجود دارد که به مهار آتش کمک می کند. اغلب مخازن کپسول ها استوانه ای هستند که مواد مخصوص را تحت فشار وارد مخازن کرده اند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که مهار کردن آتش بستگی به نوع و ماهیت آتش دارد و روش هر کدام با دیگری متفاوت است. با گذر زمان کپسول های آتش نشانی نیز گسترده تر شده اند و هر کدام برای حریق های متفاوت موثر هستند. جهت آشنایی با انواع کپسول های آتش نشانی در ادامه با ما همراه باشید.

انواع کپسول آتش نشانی

همان طور که در بالا اشاره کردیم با توجه به نوع حریق نوع کپسول آتش نشانی و روش مهار کردن آتش نیز متفاوت خواهد بود و این موضوع را گذشتگان به مرور متوجه شدند که باعث به وجود آمدن انواع کپسول های آتش نشانی شد. بدون شک قبل از خرید این کپسول ها باید بدانیم کدام کپسول مناسب ما می باشد. پس از معرفی انواع کپسول ها متوجه می شوید بهترین کپسول آتش نشانی برای شما چیست؟

  •  کپسول پودر و گاز
  •  کپسول CO2
  •  کپسول فوم
  •  کپسول آب و گاز
  •  کپسول بیوورسال

انواع کپسول آتش نشانی از لحاظ وزن

با توجه به انواع مواد اشتعال پذیر و حجم و نوع آن ها می توان دریافت که کدامین کپسول مناسب محیط می باشد. کپسول های آتش نشانی به صورت دستی و چرخ دار وجود دارند که کپسول های دستی را می توانید در وزن های 12 الی 14 کیلو گرم مشاهده کنید. نکته ی قابل توجه این است که وزن های بیشتر کپسول ها به صورت چرخدار هستند و این قابلیت را دارند که مساحت بیشتری را خاموش کنند.

لازم به ذکر است استاندارد هایی نیز برای نصب این نوع کپسول های آتش نشانی وجود دارد. اگر آن ها وزنشان کمتر از 18 کیلوگرم باشد باید در ارتفاع 1 متری نصب شوند اما در وزن های بیشتر از 18 کیلوگرم باید در ارتفاع 1.5 متری نصب شوند.

معرفی اجزای کپسول آتش نشانی

شاید برای شما هم سوال باشد یک کپسول آتش نشانی از چه اجزایی تشکیل شده است. در ادامه به معرفی اجزای یک کپسول می پردازیم. مخزنی استوانه ای که بر اساس نوع کپسول درون آن می تواند آب، گاز کربن دی اکسید و پودر وجود داشته باشد. روی استوانه اساسا دسته ای جهت راحتی حمل و نقل وجود دارد که به دسته نگهدارنده معروف است. جهت عدم خروج موادی که داخل مخزن وجود دارد پینی میان اهرم و دسته وجود دارد. بنابراین جهت خروج محتویات موجود در کپسول آتش نشانی باید پین بیرون بیاید که شما با کشیدن ضامن این کار را انجام می دهید. جهت افزایش سرعت و هدایت محتویات مخزن نیز شلنگ هایی وجود دارند که معروف به شلنگ هدایت کننده می باشند. لازم به ذکر است در کپسول هایی که درون آن کربن دی اکسید وجود دارد، شلنگ ها شیپور مانند می باشند.

رنگ کپسول آتش نشانی

در قدیم الایام جهت راحتی استفاده رنگ های کپسول هایی که محتویات آن ها باهم تفاوت داشت فرق داشت. اگر درون مخزن کپسول آب بود رنگ آن قرمز بود و اگر درون مخزن به کربن دی اکسید، پودر، بیورسال بود رنگ کپسول ها به ترتیب سیاه، آبی و سبز می باشد. امروزه تمامی کپسول های موجود به رنگ قرمز می باشند و تفاوت نوع مواد درون آن ها توسط نوار رنگی روی بدنه مشخص است.

آشنایی با کپسول آتش نشانی و انواع آن

کاربرد انواع کپسول آتش نشانی

لازم به ذکر این نکته است که با توجه به نوع کپسول ها کاربرد آن ها نیز متفاوت است. بنابراین قبل از مصرف حتما از نوع کپسول مطلع شوید. در ادامه به بررسی کاربرد انواع کپسول آتش نشانی می پردازیم.

کپسول آتش نشانی co2

این کپسول را در مکان های سر بسته به کار می برند. هم چنین در آتش سوزی های الکتریکی و تجهیزات کاربرد بسیاری دارد چرا که الکتریسته نمی باشد و هیچ گونه اثری روی وسایل ندارد. لازم به ذکر است از این نوع کپسول ها به هیچ عنوان در فضای باز استفاده نکنید چرا که سبب پراکندگی گاز خواهد شد. کمترین زمانی که طول می کشد تا کپسول تخلیه شود 16 ثانیه می باشد. اگر حریق از نوع B و C باشد از این نوع کپسول استفاده می کنند.

کپسول آتش نشانی آبی (آب و گاز)

از این کپسول جهت خاموش کردن و مهار آتش لوازم چوبی، مبلمان، کارتن و ... استفاده می شود. نکته ی قابل توجه این است که اگر گاز از کارتیج خارج شود امکان استفاده از آن وجود ندارد. کمترین زمانی که طول می کشد تا کپسول تخلیه شود 60 ثانیه می باشد. اگر حریق از نوع A باشد از این نوع کپسول استفاده می کنند.

آشنایی با کپسول آتش نشانی و انواع آن

کپسول آتش نشانی فوم

این نوع کپسول جهت مهار آتش مایعات به کار می رود و جهت تشخیص کافیست به نوار دور کپسول توجه کنید که باید به رنگ خردلی باشد. در این کپسول نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که فوم روی کاغذ و تجهیزات برقی اثر نامطلوب دارد و فقط آتش سوزی ناشی از مایعات اشتعال پذیر را مهار می کند. از این نوع کپسول اگر حریق نوع B باشد از آن استفاده می شود.

کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز )

کپسول آتش نشانی پودری برای خاموش کردن هر نوع آتش سوزی و حریق مناسب است اما تاثیر گداری اش روی مایعات و فلزات بیشتر است. لازم به ذکر است که توسط این کپسول می توانید حریق با وسعت زیاد را کنترل کنید. اگر حریق از نوع  D تا A  باشد می توان از این نوع کپسول استفاده کرد.

کپسول آتش نشانی بیوورسال

این نوع کپسول ها جهت خاموش کردن انواع مواد جامد و مایعاتی که اشتعال پذیرند مانند کاغذ، چوب و ... مناسب می باشند و هم چنین مزیت کپسول آتش نشانی بیوورسال این است که سازگاری با محیط زیست دارد و خاصیت خورندگی ندارد. مهم ترین مزیتش این است که قابلیت خاموش کردن آتش های پر حجم را دارد. اگر حریق از نوع A , B باشد می توانیم از این نوع کپسول استفاده کنیم.

قیمت کپسول آتش نشانی

قیمت کپسول آتش نشانی شرکت ایمن پیشتاز با توجه به اینکه این محصول با حذف واسطه ها به دست خریدار می رسد بسیار مناسب می باشد. برای خرید کافی است با ما تماس بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز