خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌وپرورش:

موظف به تأمین سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۳۲۳

وزیر آموزش‌وپرورش در آیین افتتاح طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با اشاره به اینکه مشکل چاقی محصول سبک نادرست زندگی، هم در الگوی زندگی و هم در تغذیه است، گفت: مطابق سند تحول بنیادین، آموزش‌وپرورش در کنار آموزش دانش آموزان موظف به‌سلامت جسمی و روحی دانش آموزان هم هستیم.

به گزارش ایلنا، پیش از ظهر امروز محسن حاجی میرزایی در آیین افتتاح طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) و افتتاح نمایشگاه آن‌که در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی و با حضور معاون تربیت‌بدنی و سلامت و همچنین ارتباط زنده با مدیران کل استان‌ها از طریق ویدئوکنفرانس و سامانه شاد برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود 2 تا 9 درصد هزینه‌های دولت‌ها در طرح‌های مربوط به‌سلامت و 0.5 تا 1.7 درصد از هزینه درآمد خالص کشورها صرف درمان بیماری چاقی می‌شود.

حاجی میرزایی افزود: مطالعات انجام‌شده در مورد بیماری چاقی نشان‌دهنده می‌دهد افراد چاق دو برابر بیشتر از دیگران دارو مصرف می‌کنند و بیشتر از دیگران به بیماری‌های مختلف دچار شده و در بیمارستان و مراکز درمانی بستری می‌شوند و امید به زندگی آن‌ها 4 تا 10 سال کمتر از افراد عادی است. این مطالعات و خبرهایی نظیر آن نشان‌دهنده این موضوع است که با پدیده‌ای بزرگ و خطرناک روبرو هستیم که باید در مورد آن با جدیت فکر و عمل کنیم.

در کنار آموزش دانش، موظف به تأمین سلامت جسمی و روحی دانش آموزان هم هستیم

وزیر آموزش‌وپرورش سند تحول بنیادین را به‌عنوان سند راه نظام تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: مطابق با سند تحول بنیادین؛ آموزش‌وپرورش در کنار آموزش دانش، آموزش و تربیت دانش آموزان، موظف به تأمین سلامت جسمی و روحی دانش آموزان شده است. موظفیم همان‌طور که بر آموزش و تربیت دانش آموزان حساس هستیم بر سلامت آن‌ها نیز حساسیت داشته و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. تربیت متوازن و هماهنگ تربیتی است که در کنار توجه به آموزش، سلامت فرزندانمان را نیز در نظر داشته باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: مشکل چاقی محصول سبک زندگی است، سبک نادرست زندگی امروز در الگوی زندگی و هم در تغذیه موجب تشدید این بیماری در جامعه شده است و البته در شرایط حاضر دنیا شیوع بیماری کرونا هم با حضور بیشتر افراد در خانواده و خانه و کم‌تحرکی دانش آموزان به شیوع بیماری چاقی کمک کرده که برای آن باید اقدام کنیم.

وی گفت: طرح کوچ به‌عنوان طرحی برای کنترل وزن و چاقی دانش آموزان، گام بزرگی برای تصحیح الگوی زندگی و افزایش تحرک دانش آموزان است. اجرای این طرح در درجه اول به میزان غربالی صحیح شاخص توده بدنی دانش آموزان وابسته است که همه ‌ساله در آغاز سال تحصیلی انجام می‌شود.

حاجی میرزایی با تقدیر از زحمات دبیر ورزش شهرستان رفسنجان گفت: من به معلم رفسنجانی افتخار می‌کنم که توانسته با تنظیم و اجرای طرح کنترل وزن در مدارس شهرستان رفسنجان، بسیاری از دانش آموزان را از این بیماری نجات دهد و منشأ خیروبرکتی برای دانش آموزان و خانواده‌های آن منطقه شود.

وزیر آموزش‌وپرورش وجود کرونا را نوعی خطر برای آسیب به‌سلامت همگانی در سال جاری دانست و تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی ما ایجاب می‌کند که به‌طور کامل در میدان حضورداشته باشیم و برای رفع مشکل به دانش آموزان کمک کنیم تا بتوانیم از این مشکلات سربلند بیرون بیایم و دانش‌آموزانی سالم‌تر داشته باشیم. باید قادر باشیم به دانش آموزان کمک کنیم و این کار از طریق رویه‌های متعارف و عادی امکان‌پذیر نیست بلکه باید در این مسیر از نیروهای توانمند، خلاق، صبور، باپشتکار و جدی که با دانش آموزان ارتباط بسیار مستمر و خوبی دارند، استفاده کنیم.

وی افزود: سستی در تصمیم، اراده و انتخاب شرایطی را به وجود می‌آورد که فرصت‌های زندگی را از دست بدهیم و بنابراین به کمک طرح کوچ و اجرای صحیح آن می‌توانیم به انتخاب درست در سبک زندگی برسیم و با آموزش آن به افراد به انتخاب سبک درست زندگی به آن‌ها کمک کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه می‌خواهیم در انتخاب افراد تأثیرگذار باشیم تا سلامت آن‌ها را تأمین کنیم، گفت: با اجرای این طرح و کمک گرفتن از خانواده‌ها در اجرای آن می‌توانیم الگوی سلامت تغذیه، تحرک و سلامت زندگی را به خانواده‌ها ارائه دهیم. خانواده بی‌تحرک فرزندانی بی‌تحرک پرورش می‌دهد. باید از ظرفیت خانواده‌ها، انجمن اولیا و مربیان و تمام همکاران و رسانه‌های استانی استفاده کنیم تا شوق‌آفرینی را در انجام طرح کوچ در دانش آموزان ایجاد کنیم و بتوانیم رقابت سالم را در بین دانش آموزان شکل بدهیم.

دقت کنیم که هدف تعطیل نشود و مقصد را فراموش نکنیم

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه نباید عدم حضور دانش آموزان در مدارس در دوران کرونا سبب به تعویق افتادن یا تعلل در اجرای طرح کوچ شود، اظهار کرد: در سال‌های قبل مسیری را می‌رفتیم که امسال در آن به مشکل برخوردیم و مسدود شده و مجبور به کوچ در زیست‌بوم دیگری، بسیار متفاوت‌تر از زیست‌بوم پیشین شده‌ایم و ضروری است دقت کنیم که هدف تعطیل نشود و مقصد را فراموش نکنیم. ارزیابی‌مان در پایان سال این است که آیا توانستیم در مسیر جدید به نتایج موردنظر برسیم که در این صورت می‌توانیم تشخیص دهیم تا چه میزان ‌به هدفمان رسیده‌ایم؟

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: زمانی می‌توانیم در اجرای سند تحول بنیادین به خود ببالیم که به سطح مدارس رفته و با اجرای صحیح طرح کوچ از مشکل چاقی دانش آموزان رها شویم و با رساندن دانش آموزان به نقطه موردنظر در سلامت، به جامعه بفهمانیم که قادر به احیای عزت‌نفس، اراده و قدرت تصمیم‌گیری قاطعانه و صحیح در دانش آموزان بوده‌ایم که در این مسیر به افراد خلاق، با اراده، با اشتیاق، مستقل و دلسوز نیاز داریم.

وی در پایان با تشکر از همکاران مجری طرح کوچ در سراسر کشور گفت: امیدوارم در پایان اجرای طرح کوچ، شاهد آثار پایدار آن در دانش آموزان باشیم. اگر بتوانیم دانش آموزان را با الگویی مناسب آشنا کنیم و به آن متعهدشان کنیم می‌تواند آن الگو تا انتهای زندگی با دانش آموزان باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز