خبرگزاری کار ایران

باید از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده شود/تحریم های آمریکا باعث می شود روند مدیریت و کنترل بیماری کند شود

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۶۱۳

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: باید از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در نشست خبری با اصحاب رسانه‌، از طریق ویدئو کنفرانس، مورخ 9 فروردین سال جاری گفت: کسانی که تا امروز در بسیج عمومی ثبت نام نکرده‌اند به جمع این غربالگری بپیوندند. شایعات و مطالب غیرفنی منتشر شده است. حتی واحد های خبری مانند صدا و سیما این خبر را منتشر کردند که انتقال ویروس، از طریق هوا ممکن است. این باعث نگرانی مردم شد و بسیاری فکر کردند که برای جلوگیری از انتقال باید از ماسک استفاده کنند. این به هیچ عنوان درست نیست. 

وی در رابطه به کارگیری طب سنتی در درمان کرونا که توسط وزیر صورت گرفت،  گفت: این طب با دیرینه هزاران ساله ، می تواند در زمینه حفظ سلامت و پیش‌گیری و حتی در بن‌بست‌های طب جدید به کار آید. بنابراین در شرایط که پیشگیری اهمیت دارد، طب ایرانی که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده است، مورد استفاده قرار می گیرد. ما ده‌ها کارگروه علمی و متخصصین طب سنتی در کشور داریم. موضوع، موضوع غریبی نیست و باید به عنوان یک طب مکمل استفاده شود. این با آنچه افراد بی‌اطلاع به عنوان طب اسلامی ، ایرانی و تبلیغات سودجویانه می زنند متفاوت است.

وی در ارتباط با اتباع خارجی  گفت: اتباع خارجی بیش از ۲۵۰۰ هزار نفر تحت مراقبت داریم. این افراد در بسیج ملی مقابله با کرونا می‌توانند غربالگری و مراقبت شوند. در تمام کشور از امکانات ما استفاده کردند و می کنند. با توجه به علاقه پزشکان بدون مرز و اینکه نیازی به سرویس آنها نداشتیم، تصمیم گرفتیم امکاناتشان را برای اتباع خارجی در مراکز مرزی قرار دهند. 

وی افزود: ما در حال حاضر نیاز به ایجاد تخت اضافی با این حجم نداریم. اولویت ما در حال حاضر تجهیزات مان از جمله دستگاه تنفس مصنوعی است. ما امروز بیشتر به اقلام حفاظتی نیاز داریم و هر کشور، شخص و سازمانی که به ما در این زمینه کمک کند از آنها می‌پذیریم .

وی در ارتباط با تعداد مبتلایان بیشتر در روزهای اخیر، گفت: ممکن است مناطقی باشد که تعداد مبتلایان کمتر از بیست مورد است. ولی ما هیچ منطقه عاری از این ویروس نداریم. در دنیا هم معتقدیم که هیچ منطقه‌ای عاری وجود ندارد. اگر کشورهایی را می‌بینید که آمار ندارند، توان شناسائی بیماری را ندارند. ما در توسعه یافته‌ترین کشورهای جهان مشکلاتی را می‌بینیم. اینکه کشورهایی که شاخص سلامت کمتری دارند، و کشورهای پیشرفته تر شرایط بدتری دارند، به دلیل ناتوانی آنها در بیماریابی است. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره الکل های تقلبی گفت: مطابق آنچه شرکت اعلام کرده است، اصل بسته بندی تقلبی است. این افراد متانول را به جای الکل بسته بندی کردند. برای جمع آوری این محصول اقدام شده است و به مردم گفته شده است که از این محصول استفاده نکنند. متاسفانه الکل‌های متفاوت غیرقانونی در کشور رایج شده است و بخاطر شایعات ده‌ها نفر بستری، کور و فوت کرده‌اند. فراورده‌های تقلبی کاری کرد که در برخی استان‌ها درصد متوفیان بر اثر الکل از متوفیان کرونا بیشتر بوده است. 

جهانپور همچنین گفت: در روزهای اول ارزیابی کیت‌های تشخیصی توسط انیستیتو پاستور انجام می‌شد و ما در ایران هیچ مشکلی در استفاده از کیت‌های غیر استاندارد نداشته ایم. 

وی در رابطه با فاصله گذاری اجتماعی گفت: این موضوعی بود که از اول شروع بیماری شروع شد و تعطیلی مدارس و.. نمونه های آن بود. آنچه در هفته گذشته شروع شد، تشدید و قانونمندی، تمدید فاصله‌گذاری اجتماعی است.  تشدید سطح سوم قرنطینه است. قرنطینه مراحل مختلفی دارد و یک حکومت نظامی در یک واژه نیست. آنچه مدنظر برخی است و انطباق با فرهنگ و شرایط سیاسی و اجتماعی و مدیریتی ما ندارد، حکومت نظامی است. خیلی از کشورهایی که این وضعیت را تمهید کردند، نتوانستند در مدت طولانی این محدودیت‌ها را نگاه دارد. این واژه‌ای نیست که ما اختراع کرده باشیم بلکه سوشیال دیستنسینگ واژه علمی برای همه بیماری‌های عفونی از گذشته است. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره جمع آوری معتادان متجاهر گفت: جمع آوری معتادان متجاهر در حوزه بهزیستی و وزارت رفاه است که توضیحاتی خواهند داد. اما تجمع آنها ممکن است موجب ابتلا شود و نمی‌توانیم آنها را جلب کنیم. زیرا کلونی شدن این افراد در یک محل بسته، با توجه به اینکه ما زندان‌ها را به همین دلیل خلوت می‌کنیم، قابل اجرا نیست.

وی در رابطه با آزاد کردن اموال ایران توسط آمریکا برای کرونا گفت: این مشخص است که امریکا از جنگ و بیماری و ... برای حفظ سلطه خود استفاده می‌کند. ما انتظاری جز این هم نداشتیم و اگر جز این اتفاقی می‌افتاد محل بحث است. این دولت امریکا توانمندی‌ خود را در کشورش نشان داد. بزرگترین کشور اقتصادی دنیا بیماران را به دلیل نداشتن بیمه از درمان کنار گذاشتند، این کشور در مقابله با یک بیماری واگیر دچار چنین مشکلاتی می شود و سعی می کند افکار را با فرافکنی به سمت دیگر سوق دهد. 

جهانپور در ادامه افزود: امروز دنیا بداند و ببیند که آنچه آمریکا علیه مردم ایران انجام میدهد تحریم دارو و غذا در زمان کرونا است. ما نمی‌گذاریم مردمان مشکلی پیدا کنند اما این اقدام انها باعث می‌شود روند مدیریت و کنترل کند شود. آمریکا رسما در کنترل این بیماری در کشور خود عاجز است و شما شاهد باشید که وضعیت راهروهای بیمارستان‌های امریکا چگونه است.

جهانپور در رابطه با شروع چرخه اپیدمی در کشور گفت: متاسفانه ما نمی‌توانیم دقیقا اظهار کنیم که چه زمانی ویروس وارد کشور شده است. آنچه مطالعات اپیدمی‌لوژی نشان می‌دهد، یک تا دو هفته قبل از اعلام ظهور اولین بیماران، یعنی در 14 تا 15 بهمن چرخه ویروس در کشور ایجاد شده است. بنابراین چرخه ویروس می‌توانسته است از اواخر دی ما تا اوایل بهمن ماه در کشور وارد شده باشد. 

وی در ادامه گفت: باید توجه کنید که ما به دنبال مقصر نیستیم. افرادی که مبتلا شده‌اند اطلاعی از ابتلای خود نداشتند که مقصر شمرده شوند. هیچ تقصیری متوجه هیچ کس نیست و این مطالعات اپیدمی‌لوژی است که برای تحقیقات ما در رابطه با بیماری مفید است تا بتوانیم کنترل آن را بدست بگیریم. همچنین کانون‌های شیوع گیلان و قم شناخته شدند که به معنای هم‌زمانی شروع چرخه در آنها نیست.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در واکنش اظهارات غلامرضا خوالگری ، رئیس کانون‌ هماهنگی شوراهای اسلامی کار در گیلان که گفته بود، گارگران مبتلا به کرونا هیچ جایگاهی در بیمارستان‌ها ندارند، تاکید کرد: آنچه می‌گویم را به صراحت و با واژگان خود بنده منتقل کنید. اینکه افراد فکر می‌کنند نلسون‌ ماندلای یک منطقه یا یک قشر هستند و مکررا اراجیفی اظهار می‌کنند که هیچ اساسی ندارد، مزخرفاتی بیش نیست. ما بسیار بیش از آن کسانی که در آن سوی دنیا نظام درمانی ما را به دلیل مخالفت با حاکمیت زیر سوال می‌برند از این افراد متضرر می‌شویم. این گفته‌ها نه تنها صحیح نیست بلکه جز اراجیف بی‌پایه برای به نمایش گذاشتن خود در این شرایط حساس نیست. 

وی در ادامه گفت: کارگران از نگرانی‌های دولت هستند، کارگران روزمزد برای ما بسیار نگران کننده هستند و ما این مشکلات را درک می‌کنیم. دولت تمام تلاش خود را می کند تا تسهیلاتی برای شرایط دشوار آنها ایجاد کند. اما در هر کجای ایران هیچ تفاوتی برای بیمار کارگر یا غیره وجود ندارد. اگر محدودیتی است برای همه افراد است و اگر امکاناتی است برای همه است. برای کسانی که چنین خزعبلاتی را اظهار می‌کنند تنها می‌توان گریست. 

وی در رابطه همکاری بخش خصوصی با ستاد مقابله با کرونا تشریح کرد: این که بخش خصوصی چگونه با ستاد همکاری کند، بستگی به نوع درخواست ما از این بخش دارد. اگر ستاد مقابله با کرونا در یک استان از بخش خصوصی درخواست کمک بکند و امکانات آنها را به عاریه بگیرد، مسلما هیچ پرداختی از طرف بیماران صورت نخواهد گرفت. دلیل هم این است که هیچ انتخابی برای استفاده از نوع امکانات به بیمار داده نمی‌شود و تمام امکانات عاریه‌ای از بخش خصوصی طبق پروتکل ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت عرضه می‌شود. اما اگر افراد به بیمارستان خصوصی بنا بر انتخاب خود مراجعه کردند و خارج از پروتکل دولتی، بنا بر انتخاب خدمات اقدام به درمان کردند، تمام تعرفه بیمارستان را باید بپردازند و این هیچ ارتباطی با خدمات ما در خصوص کرونا ویروس ندارد. 

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: در موضوع سیل‌زدگان ارائه  خدمت ما در همه روستاها فعال است. با حضور تمام همکاران ما تمهیدات در نظر گرفته می‌شود. تمام فعالیت‌های مربوط به  شناسائی، اقدام و بستری در تمام مناطق روستائی و شهری انجام می‌شود. بنابراین نه تنها این مناطق تفاوتی با سایر مناطق کشور نخواهند داشت، بلکه به دلیل تمرکز دانشگاه های علوم‌پزشکی بر این مناطق احتمال زیادی دارد که رسیدگی به این بیماران زودتر انجام شود.

وی در رابطه با استفاده از داده‌های سازمان‌های جهانی بهداشت و کشورهای دیگر و آنکه چقدر استدلال‌های علمی ما می‌تواند بر مبنای آنها باشد،  گفت: بیماری برای ما و اغلب کشورها جدید است. اگر این بیماری برای چینیان سه ماهه بوده، اطلاعات ما برای 38 روز است. ما نمی‌توانیم از صفر آغاز کنیم و دوباره چرخ را اختراع کنیم، مسلما از دانش آنها و پروتکل‌های بهداشت جهانی استفاده می‌کنیم. جمع بندی نهایی را آنها عرضه می کنند و ما هم از داده های آنها استفاده می‌کنم، نه بطور قطعی بلکه  داده‌ها برای اجرای پروتکل‌های ما بومی سازی می‌شوند. این بومی سازی در دانشگاه‌های مختلف توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، توسط کیمته علمی ستاد مقابله با کرونا رهبری می‌شود. ما از یک نهاد جهانی پیروی نمی‌کنیم، بلکه داده‌های تمام آنها تجمیع می‌شود و پروتکل‌های ملی تولید می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز