خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه امروز شورای شهر تهران؛

روز تشکر اعضای شورا از شهرداری/بخشنامه غیرقانونی درباره سرای محلات/ تاکید بر وجود پیوست عدالت در بودجه سال ۱۴۰۱

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۳۹۹

عضو شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران پیوست عدالت را در بودجه ۱۴۰۱ در نظر داشته باشند و به صورت معناداری جهت گیری مشخص داشته باشد یعنی تغییر فاحش بودجه از شمال شهر به جنوب شهر تهران اتفاق افتد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران چند تذکر از سوی اعضای شورای شهر مطرح شد.

مهدی اقراریان تذکر خود را با پخش ویدئویی از بیانات رهبر انقلاب مطرح کرد که ایشان در آن خواستار داشتن پیوست عدالت برای هر لایحه و بخشنامه‌ای که صادر می‌شود، بودند.

او در ادامه گفت: در ایام بودجه ۱۴۰۱ هستیم و شهرداری بودجه سال آینده را در روزهای آینده ارائه خواهد کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه یکی از اتفاقاتی که در سال‌های گذشته مشاهده می‌کنیم یک عقب‌افتادگی تاریخی از پیش‌از انقلاب تا به امروز است و فاصله معنادار کیفیت زندگی در بین مناطق جنوبی شهر تهران و مناطق شمالی آن را شاهد هستیم.

اقراریان گفت: ما در جنوب شهر تهران بافت‌های فرسوده و شرایط نامناسب زندگی مردم را داریم. شهردار تهران پیوست عدالت را در بودجه ۱۴۰۱ در نظر داشته باشند و به صورت معناداری جهت گیری مشخص داشته باشد و آن تغییر شرایط به نفع طبقه مظلوم جامعه است. یعنی تغییر فاحش بودجه از شمال شهر به جنوب شهر تهران اتفاق افتد.

زهرا شمس احسان تذکر خود را درباره جمع آوری متکدیان مطرح کرد و گفت: این روزها تکثر و تعدد متکدیان در خیابان‌ها و معابر پایتخت نمودی آزاردهنده به خود گرفته است. شهرداری تهران در قبال این موضوع مسئولیت مستقیم و قانونی دارد که متاسفانه گویی به فراموشی سپرده شده است. مطابق با بند 5 از ماده 55 قانون شهرداری مصوب سال 1334 و اصلاحات بعدی؛ «جلوگیری از گدائی و جمع آوری متکدیان و اعزام آنها به سازمان های اردوی کار ...» به عنوان وظیفه شهرداری تعیین شده است. همچنین به استناد مصوبه هشتاد و دومین جلسه شورای عالی اداری کشور در سال 1378،‌ وظیفه هر یک از دستگاه ها در قبال متکدیان مشخص شده که بر اساس ماده 3 این مصوبه، شهرداری ها موظف شده اند تا نسبت به شناسایی و جمع آوری و تحویل متکدیان به مجتمع اردوگاهی با همکاری نیروی انتظامی، اقدام کنند.

او ادامه داد: از طرفی نیز با توجه به آسیب های مخرب تکدی گری در جنبه های مختلف زندگی شهری، مواد 712 و 713 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 این فعل را در زمره جرائم واجد مجازات درج کرده و به عبارتی پیشبینی های قانونی لازم در این زمینه صورت گرفته است. هرچند نمی توان نقش مشکلات اقتصادی ناشی از تورم و رکود را در پررنگ تر شدن این پدیده نادیده گرفت، اما غفلت و بی توجهی مدیریت شهری در ایفای نقش و مسئولیت خود در این زمینه، عملا زمینه ی تشدید این پدیده نابهنجار و شکل گیری باندهای مجرمانه پیرامون این مسئله را پدید آورده است. به گونه ای که بعضا متکدیان و مافیای پشت پرده تکدی گری، با بهره کشی از کودکان و توسل به انواع و اقسام شیوه های غیر اخلاقی و غیر اسلامی، سعی در جلب ترحم عابران و رهگذران داشته و بدین وسیله عملا ترویج کسب درآمد بدون تلاش را سبب می شوند.

شمس احسان به شهردار تهران تذکر داد تا در اسرع وقت نسبت به انجام تعهدات قانونی شهرداری تهران در جمع آوری و ساماندهی متکدیان دستورات لازم را صادر نمایند و از سویی نیز با عوامل بهره کشی بی رحمانه از کودکان بی پناه و مافیای پشت پرده تکدی گری، برخورد قضایی لازم در همکاری همه جانبه با مرجع قضایی، صورت گیرد.

در ادامه پرویز سروری موضوع تذکر خود را ابتدا به تشکر از پرسنل شهرداری اختصاص داد و گفت: از زحمات پرسنل شهرداری برای برگزاری مراسم سالگرد شهید سلیمانی و تشییع جنازه شهدا تشکر می کنم.

او با اشاره به اینکه شاهد به بار نشستن حرکات اولیه مدیریت جهادی در تهران هستیم به ذکر تعدادی از این حرکات پرداخت و گفت: ساماندهی جنوب تهران به ویژه خیابان منصور که محل اجتماع ماشین های مزاحم بود و راه بندان جدی و همیشگی را به وجود آورده بودند اما با توجه به مافیای پشت پرده آن تلاش ها به عدم موفقیت منجر شد و امروز یک ماشین مزاحم هم در آنجا دیده نمی شود. اما عوامل مافیای دستگیر شدند و شناسایی شدند و در آنجا مشخص شد برخی از این افراد ۴۰ ماشین هم داشتند.

سروری در ادامه به جمع آوری معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: جمع آوری معتادان متجاهر مسأله ای چند وجهی است که چهره نامطلوب در شهر ایجاد می کند و باعث توسعه این بیماری مزمن می شود. گزارش های پلیس نشان می دهد نقش معناداری در جمع آوری معتادان متجاهر نمایانگر این است که اگر این موضوع استمرار پیدا کند امید داریم که امنیت زندگی مردم بیشتر تامین شود و از این جهت برای اقداماتی که صورت می گیرد تشکر می کنم.

مهدی پیرهادی نیز تذکر خود را به تشکر از شهرداری اختصاص داد و گفت:  از شرکت ساماندهی به جهت ساماندهی وانت بارهای خیابان شهید رجب نیا، سامان دهی خیابان صابونیان در محدوده شوش، رفع سد معبر و ساماندهی دستفروشان محور تجریش، پیگیری و جلوگیری از فعالیت مجدد شیمیایی فروشان در ناصرخسرو،‌ گرفتن حکم جلب مالکان یکی از گاراژهای بزرگ تهران که در جنوب تهران آلودگی ایجاد کرده بود ساماندهی ون کافه ها در تهران، افزایش ظرفیت پمپ بنزین های سیار ، پلمپ ۸۰ واحد صنفی متخلف ضایعات فروشی در منطقه ۱۵ تشکر می کنم.

او از سازمان زیباسازی نیز بمنظور نصب تابلوهای مادران تشکر کرد و گفت: در عین حال که در این مدت افزایش درآمد داشتند اقدامات خوبی نیز انجام دادند از جمله اقدامات خلاقانه روز پرستار، اقدامات شهدای روز یلدا، هفته کتاب,  و روز مادر از جمله آن است که در این مدت محدود سازمان زیباسازی انجام داده است و از این اقدامات تشکر می کنم.

مهدی چمران در واکنش به صحبت های پیرهادی گفت: باید یادآوری کنیم که واگذاری هرگونه کیوسک در شهر تهران ممنوع است و آنها را اضافه نکنند.در گذشته کیوسک میخواستند و می گفتیم ممنوع است و دو سال پیش دیدیم مقابل تئاتر شهر یک کیوسک وسط جوی سبز شد و جلوی آنرا گرفتند .این کار ممنوع است و جابجایی های آنها هم ممنوع است.عزیزانی برای گرفتن کیوسک مراجعه می کنند که ممنوع است و این ممنوعیت براساس قانون است.

علیرضا نادعلی نیز در ادامه تذکر خود را به تشکر از سازمان زیبایی سازی به دلیل بنرهایی که به مناسبت روز مادر در سطح شهر نصب کردند اختصاص داد که با واکنش چمران مواجه شد و گفت: ظاهراً امروز روز تشکر است.

در ادامه نادعلی گفت: امروز روز مادران شهدا است و از این جهت باید بیش از اینها به آن پرداخت. رهبر انقلاب فرمودند خانواده های شهدا و جانبازان کمتر از شهدا و جانبازان در این افتخار بزرگ سهم نداشتند. سازمان زیباسازی به درستی این اتفاق جالب را رقم زد.

سید احمد علوی هم تذکر خود را با تشکر از شهرداری آغاز کرد و گفت: دوستان اشارات خوبی داشتند؛ کار خوب هم دیده می شود و رضایت مردم، خدا و اعضای شورا اگر مهم باشند را دارد.

او ادامه داد: امروز اعضای شورا و گروه های مختلف قدردانی کردند و کار خوب دیده می شود و مورد اقبال هم قرار می گیرد.یا کار خوبی که حوزه حمل و نقل برای دسترسی پایین مشیریه به اتوبان انجام دادند نیز از این دست است.  

علوی در ادامه گفت: از حوزه اجتماعی خواهش می کنم در خصوص سرای محلات هر تصمیمی که می خواهد بگیرند در شورای شهر تصویب کنند. جدای از اینکه ما سیاست گذار هستیم ما را به عنوان مشاور قرار بدهند و اجازه بدهند که مشاوره دهیم و مطمئن هستیم اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.

ناصر امانی تذکر خود را به بخشنامه غیرقانونی شهرداری درباره سرای محلات اختصاص داد و گفت:  شهروندان تهران از ما به عنوان عضو شورا توقع دارند تذکراتمان روشن‌کننده باشد. سال 85 یک سال بعد از شروع دوره سوم شورای شهر یک مصوبه تحت عنوان مجوز تشکیل ستاد سامان‌دهی مشارکت‌های اجتماعی مناطق 22گانه شهرداری تهران شکل گرفت و بعد به تدریج طی سال‌های بعد مرتبا پرورش یافته و فربه و قوی‌تر شده و با استفاده از تجارب کامل‌تر شده و در نهایت به تشکیل ستادهای محلات در شهر تهران و تشکیل سرای محلات منجر شد. یعنی ریشه این کار مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است.

او اضافه کرد: بعد ناگهان با ابلاغی از طرف زیرمجموعه معاونت اجتماعی آن هم سرپرست نه مدیرکل مواجه می‌شویم. وقتی این ابلاغیه را مطالعه می کنید در آن یک نقض غرض اتفاق افتاده؛ یعنی ابتدای ابلاغیه به این سمت رفته که قرار است دوباره سرای محلات رونق پیدا کند. در این ابلاغیه آمده؛ با توجه به کاهش شیوع ویروس کرونا در سطح شهر تهران و لزوم بازنگری در عملکرد و فعالیت سرای محلات شهر تهران و برگشت آنها به چرخه فعالیت‌های مشارکت‌محور و آموزشی که خیلی خوب است اما بعد می‌گوید خواهشمند است دستور فرمایید از تاریخ ابلاغ این نامه تا اطلاع ثانوی از انعقاد هر گونه قرارداد جدید تحت هر عنوان و فعالیتی در زیرساخت‌های سرای محله منطقه اکیدا جلوگیری به عمل آید.

امانی تاکید کرد: اگر می‌خواهید بعد از برطرف شدن ویروس کرونا دوباره سرای محلات را رونق دهید و مشارکت اجتماعی مردم را افزایش دهید چرا قرارداد خانه‌های زیرمجموعه سرای محلات را ممنوع می‌کنید؟! یعنی خانه ورزش، خانه سلامت، خانه قرآن و خانه‌هایی که مردم از طریق آنها با شهرداری مشارکت می‌کنند و در ادامه حتی تمدید قرارداد واحدهای استیجاری سرای محلات را هم ممنوع می‌کنند. ما مخالفتی نداریم. اگر بناست شهرداری تجدیدنظر یا اصلاحی کند و یا تغییری در این آیین نامه بدهد حتما باید به شورای شهر بیاید و شورای شهر آن را اصلاح کرده و سپس مصوبه شورا عمل شود نه این که یک زیرمجموعه معاونت اجتماعی آن هم کسی که سرپرست است و فقط مسئول اداره وضع موجود است، اقداماتی را ممنوع کند. این ابلاغ، ابلاغی است که شهردار تهران باید انجام دهد آن هم بعد از این که در شورای شهر مصوب شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز