خبرگزاری کار ایران

​مشکل توزیع ناعادلانه است نه کمبود پزشک/ برای ۲۰ هزار پزشک فارغ‌التحصیل برنامه‌ای نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۷۳۳

نماینده سابق مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: عده‌ای معتقدند که ما در کشور دچار کمبود پزشک هستیم بنده قاطعانه می‌گویم که مشکل ما در توزیع نامناسب پزشک است نه کمبود تعداد پزشک.

به گزارش ایلنا، «محمدحسین قربانی» بیان کرد: عده‌ای معتقدند که ما در کشور دچار کمبود پزشک هستیم بنده قاطعانه می‌گویم که مشکل ما در توزیع نامناسب پزشک است نه کمبود تعداد پزشک. شاید دوستان، دغدغه سلامتی مردم را داشته باشند اما نباید احساساتی رفتار کنند و نگاه غیر کارشناسی داشته باشند. اکنون ما بیمارستان‌هایی در مناطق کم برخوردار داریم که نیروی پزشک متخصص ندارد و بیمار ناچار است برای درمان به تهران و مراکز استان‌ها مراجعه کند چرا که نیروی‌های متخصص در این مناطق متمرکز شده‌اند. ما در دولت دهم ۳۰ درصد ظرفیت را در مناطق محروم افزایش دادیم تا متقاضیان در آن مناطق تحصیل کنند. دانشجویان را ملزم کردیم پس از فارغ‌التحصیلی، سه برابر زمان تحصیلشان در آن مناطق طبابت کنند و حق جابه جایی به مناطق دیگر را ندارند. این موضوع کارشناسی شده است، چرا دوستان این موضوع را پیگیری نمی‌کنند؟ این روش در اکثر کشورهای پیشرفته در حال اجرا است. اگر امکانات مناطق کم برخوردار افزایش یابد دانشجو برای دسترسی به امکانات، دیگر مهاجرت نمی‌کند و در همان منطقه می‎‌ماند. 

وی افزود: اکنون ما ۲۰ هزار پزشک فارغ‌التحصیل داریم که برایشان برنامه‌ای نداریم و نمی‌دانیم مشغول چه کاری هستند در حالی که بیش‌ترین هزینه بیت‌المال صرف دانشجو رشته‌ی پزشکی ‌می‌شود. اگر تدبیر بر این باشد که ظرفیت پذیرش افزایش یابد، باید در کنار آن، امکانات و ساختار را هم اصلاح شود نه این‌که روز به روز به تعداد فارغ‌التحصیلان اضافه کنیم. آمار نشان می‌دهد از هر سه نفر یک نفر متقاضی مهاجرت به خارج از کشور است. برای دانشجو پزشکی میلیاردها هزینه می‌شود متاسفانه اما به راحتی سرمایه‌هایمان را از دست می‌دهیم. باید بستری فراهم شود که پزشک با خیال آسوده طبابتش را ادامه دهد. اولویت، ساماندهی توزیع پزشکان است. 

قربانی در ادامه به بحران پیری جمعیت و افزایش نیاز به خدمات پزشکی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قشر کثیری از متولدین دهه پنجاه وشصت، نیازمند خدمات پزشکی هستند و تقاضا افزایش می‌یابد ما همچنان کمبود پزشک نداریم. در رشته دندان پزشکی حدود ۴۶ دانشکده داریم که ۱۳ هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. سالیانه حدود  ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دانشجو از این فارغ‌التحصیلان وارد بازار کار می‌شوند. حجم فارغ‌التحصیلان نسبت به رشد پیری جمعیت بیشتر است. 

نماینده سابق مجلس دهم در پاسخ به این سوال که «چرا با وجود افزایش ظرفیت در برخی رشته‌های تخصصی مانند داخلی و بیهوشی، ظرفیت رشته‌هایی مانند رادیولوژی، چشم پزشکی، اورولوژی و ارتوپدی که هم کمبود شدید و هم متقاضی زیادی در آزمون دستیاری دارد؛ با ظرفیت‌های خالی مواجه است؟» اظهار داشت: متاسفانه در بعضی از رشته‌های تخصصی دچار کمبود هستیم و این را قبول دارم اما در کنار این کمبودها همچنان معتقدم که توزیع ناعادلانه هم بی‌تاثیر نیست. شاید یکی از علت های کمبود پزشک متخصص نگاه های منحصر به فردی است که بعضی از آقایان دارند. آنان تمایلی به افزایش نیروی انسانی در رشته‌های تخصصی ندارند و این یک سیاست‌گذاری اشتباه است که باید اصلاح شود. البته در کنار این رشته‌ها تعدادی از رشته هایی هم هستند که علی رغم وجود بسترها، بسیاری از پزشکان ما به جهت استرس آن رشته و یا نبود روحیه و آمادگی لازم، به آن رشته ورود پیدا نمی‌کنند مانند جراحی قلب که باید برای سختی‌های آنان عافیت هایی را قائل شد.

نائب رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص توریسم سلامت اظهار کرد: ما شعار ندهیم که مشکلی در توریسم سلامت نداریم. ساختار برای توریسم سلامت مهیا نیست دلایل متعددی هم دارد. هنگامی که بیماری خارجی برای درمان به کشور مراجعه می‌کند فقط به مسئله درمان فکر نمی‌کند و همه‌ی حوزه‌ها از جمله حمل‌ونقل، هتل، راهنمای گردشگر و ... را بررسی می‌کند. شاید ما از نظر درمان و پزشک برای گردشگران مشکلی نداشته باشیم اما در حوزه‌های دیگر دچار ضعف هستیم.  فضای پزشکی تا حدودی مهیا است ولی در فضاهای دیگر خیر! به عنوان مثال اکنون به جز تهران و چند مرکز استان، سایر شهرها از سیستم های حمل و نقل مطلوبی برخوردار نیستند که همگی این‌ها باید بررسی و تقویت شود. 

وی در پایان به نقش دولت‌ها در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم دولت ها را متهم کنیم که مثلاً کدام دولت در حوزه پزشکی موفق بوده است و کدام نه. باید تفکری اصلاح‌گر و منطبق بر واقعیت در بدنه‌ی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باشد تا با همکاری یکدیگر مشکلات حوزه سلامت را برطرف کنند. دوستان ما در وزارت بهداشت افرادی توانمند و با تجربه هستند و می‎‌توانند با تیم پزشکی مجرب موانع و مشکلات را شناسایی و در راستای آن به اقدامات خوبی دست پیدا کنند. بعضی از دوستان معتقدند آموزش با درمان باید متفاوت باشد و وزارت بهداشت باید متولی درمان باشد و نظام آموزش پزشکی به مسائل آموزش توجه کند. به نظر بنده این موضوع درست نیست و باور دارم کسانی که متولی درمان هستند بهتر می‌دانند در حوزه آموزش و تعیلم‌شان چه نیازهایی دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز