خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل مترو تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اوراق مشارکت سال ۹۸ مترو هنوز آزاد نشده/ جزئیات توسعه خط ۱۰ مترو در سال جاری/ وعده تحقق هزار میلیارد اعتبار از طریق مجتمع‌های ایستگاهی

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۴۳۸

مدیر عامل شرکت مترو تهران گفت: در جلسه با معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی مقرر شد، بانک شهر تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان اجازه پذیرش عاملیت اوراق مشارکت را داشته باشد.

«علی امام» مدیر عامل شرکت مترو تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره جزئیات جلسه مدیران شهری با معاون اول رئیس جمهور گفت: این جلسه درخصوص انتشار اوراق مشارکت بود که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و در آن جلسه وزیر کشور و وزیر اقتصاد دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی و مدیرعامل بانک شهر حضور داشتند.

جزئیات جلسه با معاون اول رئیس جمهور

او ادامه داد: دستور جلسه بررسی مشکلات انتشار اوراق مشارکت کلانشهرها به ویژه تهران بود. شهرداری‌ها با بانک شهر به دلیل آنکه متعلق به شهرداری کلانشهرها است راحت‌تر کار می‌کنند اما به دلیل مشکلاتی که در سنوات گذشته مواجه بود در سال‌های اخیر بانک مرکزی محدودیتی قائل شد که این بانک عاملیت انتشار اوراق مشارکت را داشته باشد. 

مدیرعامل مترو تهران با اشاره به اینکه رایزنی‌هایی در این جلسه برای عهده دار شدن عاملیت بانک شهر در زمینه اوراق مشارکت انجام شد اظهار کرد: با توضیحاتی که مدیرعامل بانک شهر ارائه داد؛ مقرر شد از ظرفیت ۸ هزار میلیاردی اوراق مشارکت بند «د» تبصره ۵ بودجه سال گذشته، تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان به بانک شهر اجازه پذیرش عاملیت دهند و در این راستا مشکل شهرداری تهران و برخی شهرهای دیگر برطرف شد. 

امام افزود: در سال ۹۹، تهران برای توسعه مترو هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۴۵۰ میلیارد برای اتوبوسرانی اعتبار اوراق مشارکت داشت و اقدامات قانونی پیش برده شد و موافقت اولیه بانک مرکزی گرفته شد و امیدواریم در ادامه مسیر مشکل جدی نداشته باشیم. 

اوراق مشارکت سال ۹۸ مترو هنوز به صورت  ۱۰۰درصد آزاد نشده است

وی درباره برنامه توسعه خطوط مترو در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در سال ۹۹ کار تکمیل ۱۳ ایستگاه پیش برده شد و ظرفیت وجود داشت که تا پایان سال۹۹، ۱۳ ایستگاه را به بهره برداری برسانیم اما چون اوراق سال ۹۸ با تاخیر آزدسازی شد و هنوز هم ۱۰۰ درصد اوراق سال ۹۸ آزاد نشده است، درنتیجه۹ ایستگاه افتتاح شد، در فروردین ماه ۴ ایستگاه نیز به بهره برداری می‌رسد و به این مفهوم نیست که در ادامه سال بیکار می‌نشینیم. 

امام اضافه کرد: در سال۱۴۰۰ ادامه تکمیل خطوط ۶ و ۷ در دستور کار است و بهره برداری از ۵ ایستگاه دیگر خط ۷ و ۴ ایستگاه خط ۶ در دستور بهره برداری قرار دارند. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: اولویت اول تکمیل خطوط ۶ و ۷ و در مرحله بعدی عملیات اجرای خط ده را پیش خواهیم برد. همچنین کلنگ زنی توسعه شرقی خط ۴ و تکمیل توسعه غربی خط ۴ نیز در دستور است و اگر منابع تامین شود بتوانیم تا پایان سال آنرا تکمیل کنیم. 

امام افزود: تکمیل و بهره برداری از پایانه اکباتان و بهره برداری از فاز دو پایانه کلاهدوز در خط ۴ نیز از دیگر برنامه‌های مترو تهران در سال ۱۴۰۰ است. 

جزئیات توسعه خط ده مترو در سال جاری

وی در پاسخ به این سوال که عملیات حفاری خط ده چگونه در سال جاری پیش خواهد رفت گفت: خط ۱۰، به طول ۴۳ کیلومتر است و از فلکه سوم تهرانپارس شروع و تا وردآورد ادامه می‌یابد. اکنون ۱۴ کیلومتر از این خط در حد فاصل میدان دریاچه چیتگر تا میدان کتاب و در ادامه تا نمایشگاه بین المللی در دستور کار است. 

مدیر عامل شرکت مترو تهران گفت: آنچه اکنون در این خط شروع شده امکان فعالیت دستگاه حفار تمام مقطع در نیمه اول و در نیمه دوم سال است. بخش قراردادی توسعه این خط در سال ۹۹ مشخص شد. دستگاه تی. بی. ام در محل قرار گرفت و در حال اورهال شدن است. 

وعده تحقق هزار میلیارد اعتبار از طریق مجتمع‌های ایستگاهی

امام در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص مجتمع‌های ایستگاهی وعدم بهره گیری از این مجتمع‌ها گفت: در سال ۹۹ نسبت به چند سال قبل توجه به مجتمع‌های ایستگاهی بهتر بود چرا که چند سال عملا درآمدزایی نداشت. اما در سال ۹۹ توانستیم یک قرار داد را به پشتوانه پروژه‌های مجتمع ایستگاهی انجام دهیم و حدود ۵۰۷ میلیارد تومان در این قرار داد و از طریق مجتمع‌های ایستگاهی کار ایجاد شود. این روند را با قوت بیشتری در سال ۱۴۰۰ پیگیری خواهیم کرد و امیدوارم بیش از هزار میلیارد از طریق مجتمع‌های ایستگاهی بتوانیم در مترو کارسازی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز