خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

ارائه آمار واقعی پیش‌نیاز برنامه‌ریزی برای ایجاد شغل

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۸۶۵

یک کارشناس روابط کار می‌گوید: برای اینکه بتوانیم برنامه‌ریزی درستی در حوزه اشتغال داشته باشیم نیازمند آمار‌ها واقعی، دقیق و تحلیل شده هستیم.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، بار دیگر وعده ایجاد حدود یک میلیون شغل داده شده است. در سال‌های اخیر این چندمین بار است که مسئولان وعده می‌دهند این میزان شغل جدید ایجاد می‌کنند؛ وعده‌ای که می‌توان گفت در هیچ سالی محقق نشده است. در این بین حتی برخی بر آمار‌های ارائه شده در حوزه اشتغال نیز انتقاداتی را وارد می‌دانند. اصلی‌ترین انتقاد در این زمینه این است که آمار ارائه شده در زمینه اشتغال آمار خالص نیست. در ایران یکی از مهم‌ترین مشکلات در بازار کار ریزش مشاغل است. ما در عین حال که با جمعیت تقریبا بالای بیکاران مواجه هستیم، مدام با ریزش نیرو نیز رو‌به‌رو می‌شویم. اخیرا علی امینی (پژوهشگر بازار کار) گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه، در سال گذشته یک میلیون و ۱۱۹ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده بود، اما به دلیل اینکه تعداد زیادی از فرصت‌های شغلی از بین می‌روند، مجموع اشتغال خالص کشور به مراتب کمتر از میزان ایجاد شده است. به عبارتی با احتساب ریزش مشاغل آنچه به طور خالص ایجاد شده، ۴۶۴ هزار فرصت شغلی است.

نبود امنیت شغلی در ایران و ریزش شغلی واقعیتی غیرقابل کتمان است و همین مساله باعث می‌شود کارشناسان عنوان کنند در حوزه اشتغال اولویت اصلی باید حفظ اشتغال موجود باشد.

علی اکبر سیارمه (کارشناس روابط کار) در گفتگو با ایلنا، عنوان می‌کند: ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری یکی از برنامه‌هایی بوده که در دولت‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. معضل بیکاری به عنوان معضلی مهم در دولت اصلاحات باعث شد که در هر وزارتخانه معاونتی با عنوان معاونت اشتغال ایجاد شود تا اشتغال به عنوان موضوعی که همه باید به آن توجه داشته باشند برجسته شود.

او ادامه می دهد: آن زمان هم ما مطرح کردیم که هر چند به دلیل ورود نیروی کار جدید به بازار کار باید فرصت‌های شغلی جدید ایجاد شود، اما نباید از حفظ اشتغال موجود غافل ماند. به دلایل مختلف در ایران ریزش بالای شغلی است و مدام شاهد تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و تعدیل نیرو هستیم. این امر باید مورد توجه قرار گیرد و وقتی مشکلات در این زمینه رفع شد به فکر ایجاد شغل جدید بود.

این کارشناس روابط کار با بیان اینکه باید در ارائه آمار مربوط به ایجاد اشتغال به بحث ریزش نیرو اشاره کرد، می‌گوید: در مواردی شاهد آمارسازی در این زمینه هستیم، یعنی غیر از اینکه رقم خالص اشتغال بیان نمی‌شود، شاهد این هستیم که برخی از مجوز‌ها را در زمره ایجاد شغل به حساب آورده‌اند. در دولت احمدی‌نژاد شاهد این بودیم که به رانندگان مجوزی برای فعالیت داده شد. دارندگان این مجوز که به مثابه نوعی گواهینامه بود در زمره شاغلان محاسبه شدند، حال آنکه بسیاری از آنها کاری نداشتند.

او ادامه می‌دهد: ایجاد شغل جدید و حفظ مشاغل موجود باید در دستور کار باشد، اما باید در این زمینه به واقعیت‌ها توجه داشت. شرایط اقتصادی کشور شرایط مناسبی نیست. در این شرایط چگونه قرار است یک میلیون شغل ایجاد شود؟ به نظر می‌رسد برای اینکه بتوانیم بیکاری را در کشور رفع کنیم نیازمند یک طرح جامع در حوزه اشتغال هستیم.

سیارمه تاکید می‌کند: برای اینکه بتوانیم برنامه‌ریزی درستی در حوزه اشتغال داشته باشیم نیازمند آمار‌ها واقعی، دقیق و تحلیل شده هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز