خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران:

حفظ مشاغل موجود در اولویت باشد/ با افزایش قیمت بنزین کارگران نیازمند حمایت‌های موثر هستند

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۱۲۶

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران می‌گوید: اگر ما به فکر مشکلات تولیدکنندگان و همچنین کسانی که کسب و کاری راه انداخته‌اند نباشیم، شاهد ریزش اشتغال خواهیم بود. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که از آن با عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌شود، بانک‌ها می‌توانند کمک کنند و جلوی ورشکستگی صنایع را بگیرند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، پیش‌بینی شده است سال آینده ۹۵۵ هزار فرصت شغلی در ایران ایجاد شود. به دلیل نرخ دو رقمی بیکاری در ایران، همواره یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها ایجاد شغل بوده است. هر سال در لایحه بودجه منابعی برای ایجاد شغل در نظر گرفته شده و این منابع به صورت‌های مختلف خرج ایجاد اشتغال می‌شود. سال جاری منابع اختصاص یافته برای ایجاد اشتغال چشمگیر بود. پیش‌بینی شده بود در این سال ۹۹۲ هزار فرصت شغلی ایجاد شود. میزان اعتباری که برای ایجاد اشتغال در سال ۱۳۹۸ اعلام شده از سه محل منابع داخلی بانکی، صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی در مجموع ۵۳۵ هزار و ۴۸۷ میلیارد ریال است. بنا بر برنامه‌های اعلام شده برای امسال پیش‌بینی شده بود که از سهم سیاست‌های فعال بازار کار ۳۲۸ هزار نفر، بافت‌های فرسوده شهری ۱۲۰ هزار نفر، کشاورزی ۶۰ هزار نفر، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۱۲۲ هزار نفر، شرکت‌های دانش بنیان ۶۴ هزار نفر، صنعت و معدن ۲۷۰ هزار نفر، فرهنگ و هنر ۱۳ هزار نفر و حمل و نقل ریلی برون شهری پنج هزار نفر شغل ایجاد شود. اینکه به چه میزان اهداف در این زمینه محقق شده هنوز مشخص نیست.

در حالی که بودجه در نظر گرفته شده برای ایجاد اشتغال در سال ۹۹ تقریبا نصف بودجه امسال است، اما ایجاد ۹۵۵ هزار شغل یعنی تقریبا برابر با پیش‌بینی امسال هدف‌گذاری شده است.

فتح‌الله بیات (رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران) در گفتگو با ایلنا عنوان می‌کند: واقعیت این است که وضعیت بد اقتصادی و فشار تحریم‌ها مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

او ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان در تهیه مواد اولیه با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند. گرانی و کمبود مواد اولیه که هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد، باعث شده بسیاری از صنایع در تهران و شهرستان‌ها زیر ظرفیت تولید فعالیت کنند. فعالیت زیر ظرفیت باعث می‌شود کارگران بیشتری در معرض تعدیل قرار گیرند، ضمن اینکه در این وضعیت اصلا نمی‌توان به فکر افزایش شمار شاغلان بود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران با بیان اینکه بخش مهمی از ایجاد شغل و حفظ مشاغل موجود با حمایت از تولیدکنندگان میسر می‌شود، می‌گوید: لازم است مشکلات تولیدکنندگان به ویژه در زمینه تهیه مواد اولیه رفع شود. علاوه بر این، بانک‌ها باید از تولیدکنندگان حمایت کنند، چراکه مشکلات موجود باعث بدهکاری بسیاری از آنها شده است.

او با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها، عنوان می‌کند: بنا بر این بود که با هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش تولید کمک شود. این اتفاق رخ نداده است و به همین دلیل ریزش مشاغل، تعدیل نیرو و ناپایداری شعلی افزایش یافته است.

بیات با بیان اینکه بخشی از برنامه‌های حوزه اشتعال باید به حفظ مشاغل موجود بپردازد، عنوان می‌کند: اگر ما به فکر مشکلات تولیدکنندگان و همچنین کسانی که کسب و کاری راه انداخته‌اند نباشیم، شاهد ریزش اشتغال خواهیم بود. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که از آن با عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌شود، بانک‌ها می‌توانند کمک کنند و جلوی ورشکستگی صنایع را بگیرند.

او همچنین به وضعیت کارگران اشاره می‌کند و می‌گوید: وضعیت معیشتی کارگران نامطلوب است، چراکه دریافتی آنها تنها بخشی از مخارج‌شان را تامین می‌کند. با افزایش قیمت بنزین اگر حمایت‌های موثری از کارگران نشود، وضعیت معیشتی آنها بیش از پیش دچار مشکل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز