خبرگزاری کار ایران

صبح امروز؛

عیسی قیصری، نویسنده و پژوهشگر خوزستانی درگذشت

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۲۵۴

عیسی قیصری، نویسنده و پژوهشگر خوزستانی اهل بندر ماهشهر، صبح امروز در تهران به دلیل بیماری و کهولت سن درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عیسی قیصری متولد ۱۳۱۳ بندر ماهشهر، بازنشسته شرکت نفت، نویسنده و محقق خوزستانی، ساعتی پیش پس از مدتی مبارزه با بیماری، در تهران به دیار حق شتافت.

از این نویسنده ماهشهری، آثاری از جمله: فرهنگ عامیانه ماهشهر، ضرب المثل‌های ماهشهری، عشاق نامدار در آثار شعرای فارسی زبان و چندین اثر و مقاله دیگر تا کنون به چاپ رسیده است.

عیسی قیصری، برادر بزرگتر استاد ابراهیم قیصری ادیب و حافظ‌شناس معروف معاصر است که در طول حیات خود، تلاش فراوانی برای گردآوری و حفظ و نگهداری فرهنگ زادگاهش نموده بود.

ذوالفقار شریعت شاعر و فعال حوزه فرهنگی با تأیید خبر درگذشت زنده یاد عیسی قیصری، گفت: این نویسنده پرتلاش همواره سعی در ثبت، حفظ و نگهداری زوایای فرهنگی زادگاهش که در حال فراموش شدن بود، داشت.

شریعت ادامه داد: به همین خاطر، وی با تلاش فراوان توانست در کتاب فرهنگ عامیانه ماهشهر، مطالب متنوعی از اوضاع اجتماعی قدیم این شهر، اوضاع حکومتی، معماری خانه‌ها و مشقت تهیه آب آشامیدنی، رسومات کامل از هنگام تولد یک فرد تا هنگام مرگ او را گردآوری و به مخاطبین منتقل نماید. علاوه بر این‌ها، کتاب مذکور، در بر گیرنده بخش‌های مختلفی از تاریخ، آداب و رسوم، تاریخ اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی، بازی‌ها، اشعار محلی و قصه‌ها و افسانه‌های ماهشهری را در خود جای داده است.

شریعت افزود: عیسی قیصری در کتاب ضرب المثل‌های ماهشهری، بخش عمده‌ای از تاریخ شفاهی و ضرب المثل‌های زادگاهش را گردآوری و منتشر نموده بود که کاری ارزشمند در راستای صیانت از فرهنگ گذشتگان است که ارزش بسیار فراوانی دارد.

خبرگزاری ایلنا در استان خوزستان، درگذشت این نویسنده و پژوهشگر پرتلاش را به خانواده محترم وی و دوستداران فرهنگ و ادب به خصوص استاد ابراهیم قیصری تسلیت عرض می‌نماید.

 

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز