خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل ظهور موج جدید اخراج دیپلمات‌های روسیه از اروپا/ تاثیر تداوم ارسال تسلیحات غرب بر مذاکران کی‌یف و مسکو

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۶۱۴

کارشناس مسائل اروپا گفت: روس‌ها در عرصه میدانی قطعاً فهمیده‌اند که باید در تاکتیک‌های نظامی خود تغییر ایجاد کنند ولی در محور سیاسی همچنان روند اختلافی ادامه دارد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل و ابعاد اخراج دیپلمات‌های روسیه توسط کشورهای جدید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تجاوز روسیه به اوکراین صرفاً محدود به بحث نظامی نمی‌شود، بلکه به هر ترتیب ما شاهد یک جنگ موازی دیگر در عرصه اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک هم هستیم. به عنوان مثال در حدود ۴۳ روز گذشته که از جنگ اوکراین می‌گذرد، بیش از پنج هزار و ۶۰۰ نفر از مقام‌های روسیه در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی اقتصادی و نظامی مورد تحریم قرار گرفتند و هر چه این جنگ در اوکراین طولانی‌تر می‌شود، ما شاهد هم‌گرایی بیشتر اتحادیه اروپا هستیم. در این میان اخیراً لیتوانی به عنوان اولین کشور اروپایی، واردات گاز روسیه برای مصارف خانگی را ممنوع اعلام کرد و همچنین سفیر این کشور را از خاک خود اخراج کرده بود.

وی ادامه داد: کشورهای دیگری مانند آلمان هم ۴۰ نفر از دیپلمات‌های روسیه را از خاک خود اخراج کردند و دانمارک هم ۱۵ دیپلمات روسیه را از خاک خود بیرون کرده است. فرانسه هم به سفیر و دیپلمات‌های روسیه اعلام کرده که باید خاک این کشور را ترک کنند و تمام این اقدامات را باید یک جنگ روانی جدید علیه پوتین دانست. بسیاری معتقدند که این مدل از رفتار علیه دیپلمات‌های روسیه، به نوعی به پرونده کشتار شهر بوچا ربط دارد و البته در این میان وحدت نظر بین کشورهای اروپایی هم کاملاً حس می‌شود. اینکه روسیه در قبال این اقدام کشورهای اروپایی دست به اجرای چه سناریویی خواهد زد، مساله‌ای است که بخشی از آن در همان ابتدای حمله روس‌ها به اوکراین مشخص شد. روسیه به صورت کلی دو اهرم برای اعمال فشار بر اروپا و آمریکا در اختیار دارد که نخست، حمله نظامی به اوکراین و کشورهای عضو ناتو بود و دیگری بحث خودداری از صادرات انرژی به کشورهای اروپایی تلقی می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مسکو هر دو سناریوی مذکور را طی یک ماه و نیم گذشته انجام داده است اما به نظرم بحث اخراج دیپلمات‌های روسیه از کشورهای اروپایی چندان بر پرونده تنش مسکو و بروکسل تاثیر نخواهد گذاشت. در عرصه میدانی قطعاً روس‌ها فهمیده‌اند که باید در تاکتیک‌های نظامی خود تغییر ایجاد کند و به همین دلیل ارتش روسیه از شمال، حومه کی‌یف و مناطق دیگر عقب‌نشینی کرده و به سمت شرق و مناطق جنوب و شمال شرقی اوکراین تغییر مسیر داده است. مسکو به خوبی متوجه شده است که حتی حمله به کی‌یف هم نمی‌تواند برای آنها در شرایط کنونی خروجی قابل قبولی داشته باشد و به همین دلیل است که تغییر تاکتیک در عرصه نظامی را شاهد هستیم. مسأله‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا اخراج دیپلمات‌های روسیه توسط کشورهای اروپایی می‌تواند بر روند مذاکرات اوکراین و روسیه تاثیر بگذارد یا خیر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پاسخ به این سوال با ابهامات بسیار زیادی روبه‌رو است؛ چراکه همچنان روسیه بر تامین منافع حداکثری خود اصرار می‌کند و این در حالیست که کمک‌های تسلیحاتی و نظامی ایالت متحده و سایر کشورهای اروپایی به اوکراین ادامه دارد. اخیراً آمریکایی‌ها بسته‌های مالی زیادی را برای اوکراین تصویب و ارسال کرده‌اند. به عنوان مثال چند روز پیش یک بسته ۳۰۰ میلیون دلاری و یک بسته ۱۰۰ میلیون دلاری به صورت جداگانه مورد تصویب قرار گرفت که بخش اعظم آن را تسلیحات نظامی تشکیل می‌دهد. لذا فکر می‌کنم که تداوم ارسال کمک‌های غرب به کی‌یف، یا موجب عقب‌نشینی روس‌ها می‌شود یا اینکه کرملین را مجبور به پذیرش آتش‌بس و مذاکره خواهد کرد. به همین دلیل وضعیت کنونی از منظر نظامی به صورت سابق ادامه خواهد داشت و تا زمانی که دو طرف به نقطه مشترک نرسند هیچ خروجی در مورد مذاکرات نمایان نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز