خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پاسخ به ایلنا:

تشریح جایگاه تجهیزات ایرانی در تفاهم‌نامه ۲۵ ساله با چین/ نبود API چالش صادرات کالای نفتی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۱۵۳

ما در بسیاری تجهیزات توانستیم کالاهای چینی را به لحاظ قیمت شکست دهیم که از جمله آنها شیرآلات، کمپرسور، توربین و کاتالیست است و همین موضوع باعث شده تا چینی‌ها قیمت خود را 30 درصد کاهش دهند و منجر به این شد که کارفرمایان ارز را برای خرید کالای چینی از کشور خارج کنند. حال آنکه ما می‌توانیم در توافقنامه دست بالا را داشته باشیم به شرط اینکه بدانیم با چه مسئولی باید مذاکره کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید محمدپور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در دولت جدید سه جلسه با مسئولان مربوطه در وزارت نفت داشتیم تا دغدغه‌هایی را که سازندگان را نگران کرده بود، ارائه دهیم، اظهار داشت: اکنون توقع داریم که سرعت انجام به تعهداتی که ما توقع داشتیم بیشتر شود.

وی افزود: طی 20 سال از آغاز به کار انجمن سازندگان، ما ابتدا فقط می‌توانستیم قطعات یدکی را بسازیم و تعداد اعضا نیز کمتر از انگشتان یک دست بود اما اکنون 85 درصد تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در داخل ساخته می‌شود.

محمدپور ادامه داد: یک توافقنامه با هلدینگ خلیج فارس در خصوص استفاده 80 درصدی از تجهیزات استثناء در پتروشیمی الماس امضا کردیم و این نشان می‌دهد که قابلیت‌ها بالفعل شده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه اکنون 40 درصد ظرفیت سازندگان خالی است، گفت: امیدواریم پروژه‌های جدیدی برای پر کردن ظرفیت خالی آغاز شود.

محمدپور تاکید کرد: مسئله دیگر ما، پرداخت مطالبات است که انتظار می‌رود از سوی کارفرمایان دولتی پرداخت‌ها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین انتظار ما این است در مناقصات همان رفتاری را که با شرکت‌های خارجی دارند با ما نیز داشته باشند. دغدغه بعدی ما نیز این است که در مناطق آزاد اجازه داده نشود که بدون طی مسیر ثبت سفارش، تجهیزات وارد شود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه ما اکنون بابت ظرفیت خالی مشکل داریم، بیان داشت: علاوه بر آن در زمینه بیمه و مالیات نیز مشکلاتی داریم. همچنین در زمان کرونا، کارگران شیف‌بندی شدند و همین موضوع هزینه‌هایی را به ما تحمیل کرد. بنابراین حال اعضا زیاد خوب نیست البته ناامید نیستیم و اجازه نمی‌دهیم روند تولید تعطیل شود چرا که ما به عنوان سربازان خط مقدم دوران سازندگی هستیم.

محمدپور درباره تداوم سفارش ساخت 10 قلم کالای اولویت‌دار صنعت نفت یادآور شد: طبق روال قبلی، ساخت این کالاها ادامه دارد ضمن اینکه قرار شده غیر از 10 قلم کالای اولیه 10 قلم کالای دوم هم پیگیری شود اما تقاضا داریم که برخی انحرافات ساخت این کالاها اصلاح شود.

وی افزود: ساخت 10 قلم کالای دوم به زودی اعلام خواهد شد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت نوسانان نرخ ارز را از دیگر چالش‌های سازندگان برشمرد و اظهار داشت: 65 درصد هزینه‌های ما مربوط به مواد اولیه است که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری باید از خارج وارد شوند و تماماً متاثر از نرخ ارز است. شرکت‌ها براساس نرخ سنا قرارداد می‌بندند و ما باید با نرخ آزاد هزینه‌ها را بپردازیم که این منجر شده که ضررده شویم اما به دلیل ظرفیت خالی دنبال این هستیم که فقط برای حفظ بقاء بجنگیم.

محمدپور درباره صادرات تجهیزات بیان کرد: به دلیل نداشتن API دچار چالش هستیم. قرار بود به کشورهای ترکمنستان، عمان، قطر و عراق صادرات داشته باشیم تا گواهی کیفیت ما را قبول کنند اما به دلیل نبود دیپلماسی اقتصادی، این اتفاق نیفتاده است و شاید کمتر از یک درصد از تجهیزات به صادرات اختصاص یافته است. در هر حال صادرات به ونزوئلا، ترکمنستان، عراق،  قطر و سوریه در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در بخش تجهیزات 65 درصد هزینه مربوط به مواد اولیه است، ادامه داد: 80 تا 90 درصد مواد اولیه نیز وارداتی است که هزینه‌هایی را بابت تخصیص ارز به ما تحمیل می‌کنند. البته قبلا 4 ماه در صف تخصیص ارز بودیم اما اکنون سرعت بیشتر شده است. در هر حال مشکلات نوسانات ارز همچنان برقرار است به طوری که تفاوت این قیمت‌ها به 6000 تومان رسیده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت مهاجرت نیروی انسانی متخصص را از دیگر چالش‌ها برشمرد و افزود: این موضوع نه تنها سازندگان صنعت نفت بلکه کل جامعه صنعتی را متضرر می‌کند به طوری که اکنون به دلیل جذابیت‌هایی که کشور ترکیه دارد، نیروی انسانی به این کشور برای احداث کارخانه مراجعه می‌کنند.

محمدپور یادآور شد: با تداوم روال کنونی، در صورتی که پروژه‌های جدید ابلاغ نشود ممکن است فعالیت برخی کارخانجات متوقف شود.

وی نبود قراردادهای تیپ را از دیگر چالش‌ها برشمرد و تصریح کرد: این موضوع یکی از نقاط بحرانی سازندگان است. پراکندگی قراردادها و اینکه هر کارفرمایی حتی بخش خصوصی قراردادهای تیپ و مشابه ندارند، یکی از اشکالات مبتلابه است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پاسخ به سوال ایلنا درباره جایگاه سازندگان در تفاهم‌نامه 25 ساله با چین گفت: یکی از اشکالات این است که مسئول اجرایی توافقنامه مشخص نیست. هر توافقنامه‌ای اشکالاتی دارد به این ترتیب که باید در سازندگان و جامعه صنعتی آمادگی تکنولوژی، مقررات و فرهنگی ایجاد شود اما اکنون مسئول این موضوع مشخص نیست. علیرغم اینکه گزارشاتی ارائه دادیم و مکاتباتی انجام شده هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است.

محمدپور ادامه داد: اتاق بازرگانی، برنامه‌هایی را مدون کرده که باید فعالیت‌ها تجمیع شود تا ما نیز بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در بسیاری تجهیزات توانستیم کالاهای چینی را به لحاظ قیمت شکست دهیم که از جمله آنها شیرآلات، کمپرسور، توربین و کاتالیست است و همین موضوع باعث شده تا چینی‌ها قیمت خود را 30 درصد کاهش دهند و منجر به این شد که کارفرمایان ارز را برای خرید کالای چینی از کشور خارج کنند. حال آنکه ما می‌توانیم در توافقنامه دست بالا را داشته باشیم به شرط اینکه بدانیم با چه مسئولی باید مذاکره کنیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه گفت: طی دو سال گذشته به لحاظ عمق ساخت داخل، پیشرفت‌هایی حاصل شده و به تکنولوژی رسیدیم یعنی می‌توانیم طراحی، مهندسی و مونتاژ را داشته باشیم. طی این مدت 15 درصد عمق ساخت افزایش یافته یعنی از 60 درصد تا انتهای سال به 75 درصد خواهیم رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز