خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بارگذاری بی‌منطق و غیرشرعی، زاینده‌رود را دچار چالش کرد/ فرونشست اصفهان قطعی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۴۰۹

عضو نمایندگان استان اصفهان اظهار داشت: اکنون آبخوان‌های اصفهان تخلیه شده و فرونشست استان قطعی است به طوری که فرونشست در دشت مهیار و برخوار کاملا مشهود است.

محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه امروز کل اصفهان مبتلابه موضوع کم‌آبی شده است، اظهار داشت: یک بخش مهم مشکل به بارگذاری‌های غیرمنطقی، غیرشرعی و غیرعقلایی بروی زاینده‌رود برمی‌گردد، در گذشته با تولید انبوه مسکن موج جمعیت مهاجر به شهر سرازیر شد به طوری که 2 میلیون نفر مستقر شدند و تمام بار این جمعیت هم بروی زاینده‌رود است. 

وی افزود: اکنون آبخوان‌های اصفهان تخلیه شده و فرونشست استان قطعی است به طوری که فرونشست در دشت مهیار و برخوار کاملا مشهود است. 

 عضو هیات نمایندگان استان اصفهان با اشاره به سفر وزیر به استان تصریح کرد: بنا به اذعان ایشان سیاست‌های گذشته اشتباه و غیرمنطقی بوده، چرا که در حوزه لاغراندام و ضعیف زاینده‌رود با آب بسیار کم بارگذاری‌های متعدد صورت گرفته و اکنون تصمیماتی برای اصلاح ساختار و تصمیمات قبلی اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: در جلسات با وزیر نیرو گوشزد شده که محور تصمیم در مورد آب اصفهان تامین حقابه کشاورزان است، تاکنون کشاورزان استان در حاشیه بودند و هر بخش چه صنعت و چه شرب درون استانی و برون استانی دچار مشکل می‌شد بدون در نظر گرفتن حقابه شرعی بروی رودخانه بارگذاری صورت می‌گرفت، اما اکنون مقرر شده که تصمیمات آینده با مدنظر قرار دادن حقابه کشاورزان باشد.

نقدعلی یادآور شد: قول‌هایی مبنی بر اینکه کمبود آب از طریق بهشت‌آباد و تونل سوم جبران شود، داده شده که امیدواریم اجرایی شود.

وی گفت: رئیس‌جمهور، وزیر نیرو و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری را مامور بررسی آب اصفهان و ارائه طریق برای حل مشکل کرده که امیدواریم هرچه زودتر با محوریت استانداران و نمایندگان با در نظرگرفتن همه ذینفعان نسبت به حل مشکل اقدام کنند.

این نماینده مجلس گفت: فعلا کلیات در حال بررسی است، به صورت غیررسمی پیشنهاداتی داده شده و هنوز تصمیم قابل اجرایی اتخاذ نشده است. 

مسعود جمالی نیز در همین ارتباط به ایلنا گفت: در مورد مصرف آب در اصفهان فولاد مبارکه و ذوب آهن مطرح است که فولاد مبارکه چرخه احیای فاضلاب راه‌اندازی کرده به این ترتیب که فاضلاب تصفیه و به چرخه برمی‌گردد، خیلی از شهرک‌های صنعتی هم به سیستم جمع‌آوری فاضلاب متصل می‌شوند و تصفیه پساب صنعتی و شهری دارند.

 وی با بیان اینکه اصولا بیشتر مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی است، افزود: بخش صنعت در رتبه بعدی مصرف آب بعد از کشاورزی قرار دارد، اما در هر حال مشکل اصفهان بارگذاری خارج از تامین است یعنی بدون اینکه منابع درستی تعریف شده باشد، بروی سرچشمه‌های زاینده‌رورد بارگذاری شده است.

رئیس انجمن مدیران صنایع اصفهان خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل آب در استان اصفهان به مدیریت ناصحیح و بارگذاری بدون برنامه بروی زاینده‌رود بوده که از گذشته این اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز