خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی البرز:

تامین اعتبار حفاظت مسجد نجم آباد با تعامل سایر دستگاه‌هامیسر است

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۵۰۳

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از عزم ملی برای حفاظت از آثار تاریخی استان با همکاری دیگر دستگاهها و نهادها، خبر داد.

به گزارش ایلنا، فریدون محمدی  با اشاره به نگهداری و مرمت اماکن مذهبی توسط اداره اوقاف و امور خیریه با نظارت اداره کل میراث فرهنگی به دنبال انتشار اخبار و هشدارهای مردمی بابت وضعیت دشت نظرآباد و مسجد تاریخی نجم آباد اظهار داشت: با توجه به اینکه این مسجد در اختیار هیئت امنا است  و طبق قوانین اوقاف و امور خیریه متولی مساجد هستند وظیفه حفظ و نگهداری این اماکن مذهبی نیز بر عهده نهادهای مربوط  است.      

محمدی یادآور شد: از آنجا که این مسجد در فهرست آثار تاریخی قرار دارد باید در صورت مرمت با هماهنگی و نظارت اداره میراث فرهنگی انجام شود. لذا اعتبار مرمت آن صرفا توسط میراث فرهنگی تامین  نمی شود بلکه باید این امر با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه و هئیت امنا مسجد مذکور و در صورت نیاز با دهیاری روستا انجام شود که البته نظارت بر مرمت آن از وظایف ذاتی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

این مدیر استانی تصریح کرد: با توجه به اینکه بنای این مسجد خشتی بوده و احتمال آسیب دیدگی در بارندگی های فصلی وجود دارد چنانکه در سالهای گذشته نیز این بنا در چند مرحله دچار آسیب قرار گرفت.

محمدی اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی با همکاری هئیت امنا مرمت این مکان را بر عهده گرفت و اکنون با توجه به کمبود اعتبارات استانی لازم است این امر با همکاری متولیان مربوطه ادامه پیدا کند.

وی در خصوص تصاویر منتشر شده از حفاریهای غیر مجاز در شهرستان و موتور سواری برروی تپه باستانی تینال، تاکید کرد: طبق شواهد و مستندات موجود، این تصاویر مربوط به سنوات گذشته است. یگان حفاظت استان عهده دار بازدیدهای دوره ای از آثار تاریخی این شهرستان است و این امر به طور مرتبط انجام می شود. که دستگیری‌های حفاران غیر مجاز اخیر و همچنین تشکیل چندین پرونده قضایی گواه این مطلب است.

این مدیر البرزی ادامه داد: با توجه به اینکه در استان بیش از ۳۰۰ تپه باستانی و در شهرستان نظرآباد نیز بیش از ۴۰ تپه باستانی قرار دارد امکان استقرار نیرو و یا فنس کِشی با توجه به محدودیت نیرو و اعتبار در حال حاضر وجود ندارد .

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در پایان افزود: حفاظت از آثار تاریخی مشارکت همگانی را می طلبد که در راس‌ آن شهرداری، بخشداری و دهیاری های‌ محترم طبق تفاهم نامه فی ما بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت کشور موظف به همکاری در این زمینه بوده و با توجه به قانون شوراها و دهیاران همکاری با سازمان میراث فرهنگی در حفظ بناهای تاریخی و آثار باستانی روستا یکی از‌ بندهای این قانون است که صراحتا به آن اشاره شده و تا کنون نیز در این شهرستان همکاریهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

شهرستان نظرآباد در جنوب غربی استان البرز با وسعتی در حدود 576 کیلومتر مربع  در ارتفاع 1340 متری از سطح دریا قرار دارد  و دشت نظرآباد از شمال به شهرستان ساوجبلاغ و سلسله جبال البرز (طالقان) و از جنوب به شهرستان اشتهارد و از شرق به بخش مرکزی ساوجبلاغ و از غرب به شهرستان آبیک از توابع استان قزوین محدود است.

نظرآباد با جمعیت حدود 120هزار نفری دارای دو بخش تنکمان (شهرتنکمان) و مرکزی که شامل شهر نظرآباد و روستاها و شهرک های اقماری است، حدود 48 روستای کوچک و بزرگ دارد. مرکز شهرستان  نظرآباد تا مرکز شهرستان ساوجبلاغ در حدود 10کیلومتر فاصله دارد و جادةقدیم کرج - قزوین در شمال این شهرستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز