خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

هشدار نسبت به انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران/ خط قرمزی که نباید از آن عبور کرد/ خطر انتقال آب خوزستان صد برابر بیشتر از کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۰۵۵

فعال محیط زیست خوزستان نسبت به انتقال آب سرشاخه‌های رودخانه کارون و عواقب بسیار خطرناک این اقدام توسط مسئولان حوزه آب هشدار داد و گفت: انتقال آب رودخانه کارون به فلات مرکزی ایران صد برابر از بیماری کرونا برای مناطق پایین دست خوزستان خطرآفرین و ویرانگر است.

مسعود کنعانی معروف به خادم النخیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتقال آب سرشاخه‌های رودخانه کارون به فلات‌مرکزی ایران، اظهارداشت: در صورت اجرایی‌شدن این طرح استان خوزستان و به ویژه شهرهای پایین دست آن از جمله آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان موجب شیوع انواع بیماری در این شهرها خواهد شد. آلودگی آب،خاک و هوا باعث بیماری‌های لاعلاج و انواع سرطان‌ها در بین اهالی بومی منطقه می شود که صد برابر می‌تواند از بیماری کرونا برای مردم منطقه خطر آفرین باشد.

سموم آب، خاک و هوای خوزستان مرتبط به انتقال آب

وی ادامه داد: سموم فراوانی که در آب، خاک و هوای مناطق پایین دست رودخانه کارون خوزستان وجود دارد به صورت مستقیم و غیر مستقیم به موضوع انتقال آب مرتبط است. به طور مثال سرانه فضای سبز در شهر آبادان 2/5 متر است و در شهر کویری اصفهان که می‌خواهند آب خوزستان را به آنجا منتقل کنند این سرانه 12 متر است؛ پس چگونه می‌توان سلامتی مردم آبادان را که دارای یک پالایشگاه فرسوده است و انواع آلودگی را در شهر منتشر می‌کند، کنترل کرد. تنها در صورتی آلودگی هوا قابل کنترل است که فضای سبزی وجود داشته باشد که آن نیز وابسته به وجود آب است.

هشدار نسبت به انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران/ خط قرمزی که نباید از آن عبور کرد/ خطر انتقال آب خوزستان صد برابر بیشتر از کرونا

کاهش سن سرطان و سکته در بین اهالی بومی

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه هر روز در استان خوزستان شاهد بروز انواع سرطان و سکته‌ها در بین مردم هستیم، گفت: بد نیست میانگین آمار سن متوفیان را مسئولان اعلام کنند تا همگان بدانند چه فاجعه انسانی در حال رخ دادن است.

کنعانی با بیان اینکه مسئولان با نگاهی اخلاقی به استان خوزستان نگاه کنند، افزود: موضوع انتقال آب به معنای نابودی اقتصاد بومی منطقه است و تشکیل کانون‌های ریزگردی که طی سال‌های گذشته مسئولان محیط زیست مدعی بودند علت خارجی دارد با سیل پر از ابهام سال گذشته و تر شدن این کانون‌ها خلاف اظهارات بر همگان ثابت شد که تمامی کانون های ریزگرد درون استانی بود و فقط خوزستان را شامل نمی شود و 12 استان را درگیر این معظل می‌کند چرا که این فاجعه زیست محیطی مرز و زبان و قومیت نمی‌شناسد چرا که به اعتقاد کارشناسان ریزگردها حاوی و حامل سموم خطرناک هستند.

یک فعال محیط زیست: هر روز در استان خوزستان شاهد بروز انواع سرطان و سکته‌ها در بین مردم هستیم، گفت: بد نیست مسئولان میانگین سن متوفیان را اعلام کنند تا همگان بدانند چه فاجعه انسانی در حال رخ دادن است

هشدار نسبت به انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران/ خط قرمزی که نباید از آن عبور کرد/ خطر انتقال آب خوزستان صد برابر بیشتر از کرونا

وی به سیل سال گذشته در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: پارسال شاهد سیل ویرانگر در استان بودیم که موجب تر شدن کانون های ریزگرد شد ولی این دلیلی برای انتقال آب کارون نمی‌شود و هرچند مردم متوجه نشدند چرا این اتفاق رخ داد و باعث نابودی زندگی شان شد. حتی کمیته حقیقت یابی هم در این زمینه تشکیل نشد که ماجرای سیل بر همگان آشکار شود که آیا این سیل محصول یک اتفاق طبیعی بود یا خیر!

نابودی 7 میلیون نخل در خوزستان

این فعال محیط زیست با اشاره به نابودی 7 میلیون نخل به دلیل انتقال آب سرشاخه های کارون در خوزستان، تصریح کرد: شوری روز افزون زمین‌های کشاورزی باعث نابودی باغات و نخیلات پایین دست رودخانه کارون شده و پارسال باغداران توانستند فقط 30 درصد محصول را جمع آوری‌کنند که آن هم به دلیل بی‌کیفیتی ارزش انتقال به بازار را نداشت و حتی به سختی توانستند پول کارگران را پرداخت کنند.

کنعانی گفت: وزیر نیرو باید بداند که مسئولان محلی با پرونده سازی برای کنشگران مدنی و دغدغه مندان به نوعی به مردم خوزستان دهن کجی می‌کنند چرا که کشاورزان و دامداران زجر کشیده تنها از طریق فعالان مدنی و نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی می‌توانند صدای‌شان را به مسئولان بالا دست برسانند نه آنهایی که وابسته به سازمان های دولتی هستند و با بذل و بخشش آب که حیات منطقه استان خوزستان است منطقه را به نابودی می کشند.

هشدار نسبت به انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران/ خط قرمزی که نباید از آن عبور کرد/ خطر انتقال آب خوزستان صد برابر بیشتر از کرونا

وی گفت: در جلسات شورای عالی آب مسئولان امر بدون حضور نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و کنشگران تشکیل و تصمیمات نهایی در خصوص انتقال آب از سرشاخه های کارون گرفته می شود. بگذارید نمایندگان مردم حرف بزنند و این مشکل برطرف شود چرا که ما صدای 80 هزار کشاورز و دامدار استان خوزستانیم.

این فعال محیط زیست با اشاره به ضرب المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، تصریح کرد: خوزستان را فدای فلات مرکزی ایران نکنید؛ شاید طی سال‌های آینده نیز با خشکسالی مواجه شویم. مردم خوزستان به راحتی دست از مطالبات خود دست برنخواهند داشت چدا که معیشت و حیات شان به آب بستگی دارد.

یک فعال محیط زیست: بگذارید نمایندگان مردم حرف بزنند و این مشکل برطرف شود چرا که ما صدای 80 هزار کشاورز و دامدار استان خوزستانیم

کنعانی در بخش دیگری از صحبت هایش به نابودی تالاب‌های بام "دژ " و "منصوری" نیز اشاره کرد و گفت: این تالاب ها روزگاری دارای آب فراوان و سکونتگاه پرندگان و آبزیان بودند ولی الان به دلیل بی آبی تبدیل به شوره‌زار شده‌اند و همچنین در حد فاصل بین اهواز و آبادان در منطقه دارخوین که از شمال به تالاب بین المللی شادگان، در جنوب به رودخانه بهمنشیر، در شرق به رودخانه کارون و در غرب به خلیج فارس متصل است به دلیل بی آبی‌صد هزار هکتار از زمین های حاصلخیز آن خشک شده و خاکی که نه از این تالاب ها بلکه تمامی تالاب ها حاوی اورانیوم برمی خیزد به اعتقاد متخصصان پزشکی در بروز سرطان مردم تاثیرگذار است.

وی با اشاره به آسیب‌های انتقال آب رودخانه کارون گفت: این انتقال غیر کارشناسانه آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی از جمله فقر، بیکاری، حاشیه نشینی را در پی خواهد داشت.

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز