خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی شهر تهران به ایلنا خبر داد:

آغاز طرح ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار و خیابان در تهران/ توضیح درباره محل نگهداری کودکان اتباع

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۱۲۲

مدیرکل بهزیستی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار وخیابان از روز گذشته گفت: پیش‌بینی ما این است که در این طرح هزار کودک کار و خیابان را جمع‌آوری و ساماندهی کرده و اقدامات توانمندسازی را برای آنها انجام دهیم.

«سعید آرام» مدیرکل بهزیستی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار کودکان کار و خیابانی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: اطلاعات ما در ارتباط با فرزندانی است که در حال حاضر از خدمات سازمان بهزیستی به صورت شبانه‌روزی یا روزانه بهره‌مند می‌شوند و خوشبختانه در حال حاضر در هیچ یک از مراکز شبانه‌روزی که از کودکان خیابانی و کودکان کار حمایت می‌کنند و یا در مراکز روزانه ما خدمات آموزشی می‌گیرند، موردی از کرونا مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه ما از موارد ابتلا به کرونا در بین کودکانی که در سطح خیابان هستند، اما از بهزیستی هنوز خدمات دریافت نمی‌کنند، آماری نداریم، ادامه داد: با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، جمع‌آوری کودکان کار و خیابان به صورت گروهی اقدام علمی نیست و همچنین از نظر اجتماعی پسندیده نیست، البته ما نمی‌توانیم این فرزندان را نیز رها کنیم از همین‌رو همزمان با دادن آموزش‌های لازم به این کودکان بسته‌های بهداشتی را نیز در چندین نوبت در بین این کودکان توزیع کرده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی شهر تهران درباره طرح ساماندهی و جمع‌آوری کودکان کار تصریح کرد: این طرح از روز گذشته آغاز شده است. در این طرح با توجه به تعداد کودکانی که در معابر مختلف حضور دارند کل استان را تقسیم‌بندی کرده‌ایم. از روز گذشته اقدامات را در منطقه یک، پنج و دوازده از طریق اورژانس اجتماعی آغاز کرده‌ایم. قدم اول در اجرای این طرح آگاه‌سازی کودکان و مردم است. در این راستا نیز خودروهای اورژانس اجتماعی در پرترددترین چهارراه‌ها و اماکنی که کودکان حضور دارند، مستقر می‌شوند. تیم‌های تخصصی نیز به کودکانی که نیازمند حمایت‌های معیشتی و مراقبتی هستند، خدمات ارائه می‌دهند.

آرام خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه مرکز غربالگری در مناطق مختلف شهر تهران راه‌اندازی کرده‌ایم و کودکانی که نیازمند خدمات مراقبتی و معیشتی هستند به این مراکز منتقل می‌شوند، اگر کودک ایرانی باشد بلافاصله مددکاران اقدام به شناسایی خانواده این کودک کرده و مسیر توانمندسازی خانواده را شروع می‌کنیم. چنانچه کودک از اتباع غیرایرانی باشد به مراکزی که برای این منظور در نظر گرفته شده منتقل می‌شوند و با هماهنگی اداره کل اتباع در استانداری و وزارت کشور برای تعیین تکلیف این کودکان اقدام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در دو هفته اول این طرح بیشتر تلاش ما این است که جامعه را آماده کرده و به مردم اطلاع‌رسانی کامل در خصوص این طرح صورت گیرد و به کودکان کار که به صورت داوطلبانه برای بهره‌مندی از خدمات ما اقدام می‌کنند، خدمات ارائه می‌شود و کار جمع‌آوری کودکان کار از هفته آینده شروع می‌شود، چراکه ما باید در ابتدا بستر جامعه را آماده کنیم و بعد کار را به صورت گسترده انجام دهیم.

مدیرکل بهزیستی شهر تهران درباره غربالگری کودکان اظهار کرد: همانطور که سه مرکز غربالگری شهدای افسریه، بهاران پنج و ترکمانی راه‌‌اندازی شده‌اند در این مراکز تمام اطلاعات روانشناختی، پزشکی و مددکاری این کودکان ثبت می‌شود و همچنین دستگاه‌های اسکن عنبیه نیز در این مراکز برای ثبت عنبیه کودکان قرار داده شده است. اطلاعات همه کودکان نیز به صورت سیستماتیک ثبت می‌شود تا چنانچه دفعه بعد این کودکان دوباره وارد این چرخه شدند به راحتی شناسایی شوند.

آرام تصریح کرد: همچنین ۵ مرکز برای نگهداری کودکان در نظر گرفته‌ایم. در مرکز یاسر پسران بیش از ۱۲ سال و مرکز بعثت کودکان تا ۱۲ سال حضور دارند، همچنین در مرکز ولیعصر دختران نگهداری می‌شوند. البته در این مراکز کودکان ایرانی نگهداری می‌شوند. همچنین در مرکز بهاران ۸ برای پسران اتباع بیگانه و یکی از مراکز دیگر را نیز برای نگهداری دختران اتباع اختصاص داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همه هدف ما این است از همان ابتدای قرنطینه کودکان ایرانی، خانواده‌هایشان را شناسایی کرده و آنها را به مکانی که برای نگهداری موقت‌شان در نظر گرفته‌ایم منتقل نکنیم و از همان ابتدا به صورت مستقیم کار توانمندسازی خانواده‌ها را آغاز کنیم. هدف اولیه ما در این طرح براساس تفاهم‌نامه‌ای که با استانداری و فرمانداری تهران صورت گرفته‌است، حداقل ۸۰۰ کودک است. حدود ۶۰۰ کودک ایرانی داریم که از سنوات قبل آنها را شناسایی کرده‌ایم و اقدامات توانمندسازی خانواده‌های این کودکان نیز آغاز شده است. ما قصد داریم که اطلاعات این ۶۰۰ کودک را نیز از طریق اسکن عنبیه جمع‌آوری کنیم.

مدیرکل بهزیستی شهر تهران ادامه داد: همچنین حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کودک در مراکز حمایتی و آموزشی ما نیز به صورت روزانه خدمات دریافت می‌کنند، اطلاعات این دو هزار و ۱۰۰ کودک را نیز جمع‌آوری می‌کنیم. همه این کودکان نیز وارد چرخه توانمندسازی می‌شوند تا بتوانیم زمینه‌ای را ایجاد کنیم تا چنانچه کودک زیر ۱۵ سال است یکی از اعضای خانواده توانمند شود و اگر کودک بین ۱۵ تا ۱۸ سال است نیز با توجه به شرایطی که دارند بتوانیم زمینه اشتغال آنها را فراهم کنیم.

آرام همچنین درباره برخورد با باندهای قاچاق کودک گفت: برخورد با باندها و گروه‌هایی که به صورت برنامه‌ریزی شده اقدام به سوءاستفاده از کودکان کار می‌کند نیز وظیفه دستگا‌ه‌‌های اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی است و هماهنگی‌های لازم برای برخورد با این باندها نیز با این دستگاه‌ها نیز صورت گرفته است. وظیفه ما به عنوان سیستم بهزیستی ساماندهی و نگهداری کودکانی است که از طریق این باندها به کار گرفته شده‌‌اند.

وی درباره آمار کودکان کار و خیابان گفت: آمار کودکان کار در تهران با توجه به زمان وشرایط متفاوت است. بیشتر این کودکان و حدود ۸۳ درصد کودکانی که در سال گذشته جمع‌آوری شده‌اند از اتباع بیگانه هستند این کودکان عمدتا از کشور افغانستان و به میزان کمتر از کشور پاکستان بوده‌اند. ما نمی‌خواهیم طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار را انجام دهیم بلکه این طرح یک طرح مداوم است تا در تمام طول سال اقدامات خود را انجام دهیم. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا هزار کودک را تا پایان سال ساماندهی کنیم. مهم برای ما این است که بعد از شناسایی این کودکان را وارد چرخه توانمندسازی کنیم برای ۶۰۰ کودک نیز در حال حاضر این اقدامات در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم مسیر توانمندسازی را برای ۱۴۰۰ کودک دیگر نیز فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز