خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت؛

در هیچ جای کشور کمبودِ دارو نداریم/ برخی به خاطر ۲ رای منافع ملی را زیر سوال می برند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۳۵۲

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ما باید بیماران را با فیلتر سرپایی شناسایی کنیم و درمانگاه‌های ۱۶ساعته فعال باشند، اگر این کار هوشمندانه انجام شود بار کار تا یک دهم کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در نشست خبری ستاد مقابله با کرونا استان همدان بیان کرد: ما همکارانی داریم که ۱۴ ماه روز و شب خوش نداشتند و از ما می‌خواهند که ما به آن‌ها رحم کنیم و تاب آوری اینها را ببینیم. وقتی که می‌بینم که عزیزان من در نظام سلامت ۱۴ ماه یک روز خوش تجربه نکردند برای من سنگین و سخت است. 

وی ادامه داد: من از شما تشکر می‌کنم که در این استان سه موج کووید را در این مدت مدیریت کردید. شاید شیوه‌های بی‌سر وصدا و مدبرانه است که برخی فکر می‌کنند ما کاری نمی‌کنیم. وقتی این موج‌ها می‌آیند برخی فکر می‌کنند با ورد یا دعایی این امواج می‌گذرند و عملگرایی همکاران ما را نمی‌بینند. شاید نمی‌بینند که همکاران من شب تا صبح در همدان چه کشیدند؟ 

وی افزود: ما ۱۳ دستگاه اکسیژن ساز برای این استان تهیه کردیم و برخی نمی‌دانند که رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان تا صبح به چه کسانی التماس کرده است که کپسول پیدا کند. چه کسی می‌داند که در این ماه‌ها چه بر کادر درمان گذشت؟ 

نمکی خاطر نشان کرد: چه محرومیت‌ها، شهید دادن‌ها و از دست دادن آدم‌هایی که جایشان را کسی نمی‌گیرد را ما تجربه کرده‌ایم. وقتی از روز اول پرستاری این شعار را پشت لباس خود نوشت که ماگر ز سر بریده می‌ترسیدیم در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم؛ یک عده متوجه نشدند چه کسانی در این میدان هستند، هنوز هم خیلی‌ها نمی‌دانند این قشر چه گدازه ارزشمندی است که سرد نخواهد شد. 

وزیر بهداشت بیان کرد: من می‌دانستم که همکاران دچار چه موج سنگینی خواهند شد. در این مجموعه گسترده در سراسر کشور ما با یک ویروس چموش مواجه شدیم. ما می‌دانستیم مواجه با چنین ویروسی تمهیدات خودش را می‌خواهد. ما نمی‌توانیم با جهش این ویروس در برنامه‌هایمان جهش نداشته باشیم از این رو طرح شهید قاسم سلیمانی در نظر گرفته شد. 

او افزود: یکی از لازمه‌های طرح شهید قاسم سلیمانی بررسی جمعیت ساکن بود. چه جای دلخوری است وقتی که می‌گوییم جمعیت مواج عامل‌عدم اجرای این پروژه است؟ ما که آدم‌های سیاسی نیستیم ما مصالح ملی، جمهوری اسلامی و سلامت مردم برایمان مهم است. 

نمکی گفت: ما هرچه می‌گوییم کارشناسی شده است و اگر روزی وزارت بهداشت خارج از این محدوده پا گذاشت فاتحه‌اش خوانده است. ما چیزی را از مردم پنهان نکردیم اگر ما مردم رانداشته باشیم هیچی نداریم. وجاهت ما بر حمایت مردم است. ما کنار هم هستیم و نمی‌گذاریم این موج به ما آسیب بزند. 

نمکی گفت: همدانی که شب عید تنها ۷ بیمار داشت امروز ۱۴۵۲ بیمار دارد  آنچه که امروز با آن مواجه‌ایم یک موج سنگین از یک ابتلای سنگین بایک ویروسی به شدت ساری و گرفتار کننده است. 

وی افزود: ما هفته بعد وضع بدتری از امروز خواهیم داشت کما اینکه این وضعیتی که اکنون در آن هستیم را هم در هفته پیش اعلام کردم. ما روزهای به شدت سخت‌تری در پیش داریم. ما اهل زانو زدن در مقابل هیچ مشکلی نیستیم و این را از تجربه هشت‌ساله دفاع مقدس داریم. ما اثبات می‌کنیم که در مقابل همه تحریم‌ها که نظام سلامت را محاصره کرده زانو نخواهیم زد. 

نمکی خاطر نشان کرد: ما نسبت به سال گذشته آورده‌های ارزشمندتری داریم و شناختمان از ویروس بیشتر شده است. به نظرم حالا حالا‌ها بشریت با این ویروس گرفتار است البته وظیفه ما ایجاد خوف نیست مانباید مردم راهمواره در خوف نگهداریم زیرا موجب فروپاشی اذهان مردم خواهد شد. باید با تمسک به پروردگار از این مرحله عبور کنیم. 

وزیر بهداشت گفت: باید نسبت به سیاست زدگی پرهیز کرد و در تن دادن به امواج سیاسی باید مراقبت شود هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم برخی از این کاسبان انتخاباتی ممکن است تخریب‌ها و تهدیدهایی داشته باشند که نباید در مقابل آنها جا زد. 

نمکی افزود: توصیه من گوش نسپردن به آوای یاس و تفرقه است، خیلی‌ها به خاطر دو رای منافع ملی را زیر سوال می برند. 

وی گفت: ما باید بیماران را با روشی که گفتیم یعنی با فیلتر سرپایی شناسایی کنیم و درمانگاه‌های ۱۶ساعته فعال باشند. اگر این کار هوشمندانه انجام شود بار کار تا یک دهم کاهش پیدا می‌کند. 

نمکی بیان کرد: ما در هیچ جای مملکت کمبود دارو نداریم و هرچه بخواهید من برای شما ارسال می‌کنم البته اینها مال بیت المال است و باید حافظ آن باشیم. هرچقدر هم که تست کم داریم ما به شما خواهیم داد. ما نباید بگذاریم بیماری پشت در بیمارستان بماند، نباید کسی به دلیل طبقه خاص از امکانات محروم شود. 

وزیر بهداشت توضیح داد: این درخواست را از شما دارم که فعلا مریض الکتیو نپذیرید و تخت‌ها را برای بیماران کرونایی آماده کنید. اگر می‌خواهید تختی راه بیاندازید از هر طریقی این کار را انجام دهید تا بیماران سرگردان نباشند. 

نمکی تاکید کرد: وقتی بیماری مرخص شد آن را رها نکنید و حتما بعد از ترخیص جویای حال او باشید و یک تیم را برای این کار در نظر بگیرید. از این رو کمیته ترخص و کمیته پیگیری از مریض ترخیص شده ضرورت دارد. 

وی گفت: هنر ما باید این باشدکه مریض سرپایی بستری نشود و مریض بستری به سمت مرگ و میر نرود. مرگ و میر برای ما غم انگیزترین شاخص است. 

نمکی در پایان تاکید کرد: ما در حالا اتمام واکسیناسیون کادر درمان هستیم و بعد سراغ اولویت های بعدی می رویم ما اردیبهشت پوشش بسیار بهتری از لحاظ واکسیناسیون داریم، در ادامه  قطعا در خرداد هم همینطور خواهد بود. خبرهای خوبی هم برای واکسن داخلی داریم اما برخی اذهان عمومی را دچار تشویش می‌کنند که در روزهای آینده رو سیاهی با آن‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز