خبرگزاری کار ایران

رحمانی:

سال گذشته صنعت خودرو در شرف تعطیلی بود/ شرکت‌های تابعه و شرکت اصلی خودروسازی به مرور به مردم واگذار شوند

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۱۲۰

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: در ماه‌های مهر، آبان و آذر سال گذشته تولید در شرف تعطیلی بود و دو خودروساز یک سوم میزان فعلی تولید می‌کردند که اکثر آن ناقصی داشت و محصولات به پارکینگ می‌رفتند.

به گزارش ایلنا، رضا رحمانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 3 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال امیر خجسته نماینده همدان، گفت: موضوع بحث ما در زمینه صنعت خودرو است که اهمیت بسیار زیادی دارد و به زمان بیشتری نیازمند است. در یک سال گذشته یکی از نقاط بحرانی کشور صنعت خودرو بوده که آثار بسیار زیادی دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سال گذشته یکی از نقاط بحرانی صنعت خودرو و قطعه‌سازی بود که در کل کشور نیز گسترده است و حداقل 600 هزار نفر در آن اشتغال مستقیم دارند، ادامه داد: در ماه‌های مهر، آبان و آذر سال گذشته تولید در شرف تعطیلی بود و یک سوم میزان فعلی دو خودروساز تولید می‌کردند که اکثر آن ناقصی داشت و محصولات به پارکینگ می‌رفتند.

وی با تأکید بر اینکه دو خودروساز کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار بودند، عنوان کرد: حدود یک میلیون خودرو پیش‌فروش شده بود در شرایطی که 24 هزار میلیارد تومان از مردم پول گرفته بودند اما این میزان در حساب نبود و تولید نیز تعطیل شده بود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه مهمترین وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت خارج کردن صنعت خودرو از وضعیت بحرانی و درمان آن در حالت عادی بود، تصریح کرد: برنامه اصلاحی صنعت خودرو ارائه شده و حاصل آن تولید روزانه 4 هزار دستگاه در روز است، تعهدات به شکل مطلوبی کاهش یافته و قطعه سازان با خودروسازان آشتی کرده‌اند.

رحمانی با اشاره به اینکه کمیسیون اصل 90 به موضوع خودروسازی‌ها ورود کرده و به صورت میدانی شرایط را دیده است، ادامه داد: برای اینکه کیفیت تولیدات را بالا ببریم راهی غیر از سرمایه‌گذاری نداریم که آغاز شده است. متأسفانه طی 10 سال گذشته سرمایه‌گذاری اساسی در صنعت خودرو نشده و ما تمامی مشکلات را در مسیر حرکت خود برطرف کرده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سالیانه 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری باید در صنعت خودروسازی صورت گیرد که برای آن راه‌حل داریم، تصریح کرد: با ساخت پلت فرم‌های مشترک قصد داریم هزینه تمام شده را کاهش دهیم، یکی دیگراز دلایل بالا بودن هزینه تولید خودرو شرکت‌های تو در توی خودروسازی‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های تابعه و شرکت اصلی خودروسازی باید به مرور به مردم واگذار شود اما در حال حاضر تحت تأثیر فضای موجود قرار داریم، خاطر نشان کرد: کمیسیون‌های اصل 90  ، صنایع و معادن و مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را از خودروسازی‌ها ارائه کرده‌اند و به راه‌حل‌های مشترکی رسیدیم که نیازمند زمان است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان با تأکید بر اینکه به برنامه‌های اصلاحی که شروع شده باید توجه کنیم، گفت: امروز در تأمین قطعه مشکل نداریم و 400 میلیون دلار اعتبار برای داخلی‌سازی قطعات در نظر گرفته شده، با تأمین قطعات دو هزار خودروی ناقص موجود در کف پارکینگ خودروسازی‌ها به کمتر از 10هزار دستگاه رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز