خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سال ۱۴۰۰ شاهدِ فقیرتر شدنِ کارگران بودیم/ دولت و مجلس با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وضعیت کارگران را بدتر نکنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۰۹۷

یک فعال کارگری گفت: در سال ۱۴۰۰ شاهد فقیرتر شدنِ مردم و به خصوص کارگران شدیم و امیدواریم دولت و مجلس با تصمیمات اشتباه وضعیت را در سال آینده بدتر نکنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سال ۱۴۰۰ برای کارگران چه سالی بود؟ اکبر شوکت (رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی) در پاسخ به این سوال گفت: نه فقط در سال ۱۴۰۰ بلکه طی سه سال گذشته همه‌ی اقشار ضعیف جامعه به خصوص کارگران آسیب بسیاری دیدند. 

وی ادامه داد: نرخ بالای تورم و افزایش چند برابری قیمت‌ها روز به روز وضعیتِ کارگران را بدتر کرد تا جایی که حداقل دستمزد تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ عملا ارزش خود را بعد از مدتی از دست داد و دستمزد تنها چند روز از ماه کفاف هزینه‌های زندگی را داد. 

رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی با اشاره به تورم ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی طی سه سال گذشته گفت: در بخش ساختمان در سه سال گذشته حدود ۷۰۰درصد تورم داشتیم. قیمت ساخت یک بنا در سال ۹۷ متری یک میلیون تومان بود اما در سال ۱۴۰۰ به متری ۷ تا ۸ میلیون تومان رسید. در مورد کالاهای دیگر نیز همین افزایش قیمت چند صد درصدی را داشتیم؛ به طور مثال گوشتِ کیلویی ۲۵ - ۳۰ هزار تومانِ ابتدای سال ۹۷ به کیلویی ۱۶۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ رسید. این درحالیست که این نرخِ تورم در دستمزد کارگران لحاظ نشد. 

شوکت بیان کرد: نرخ تورم ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی و افزایش قیمتِ ۵ تا ۱۰ برابری طی سه سال گذشته فشار بسیاری بر کارگران وارد کرد و آن‌ها را در تنگنا قرار داد. 

این فعال کارگری بیان کرد: در شرایط تورم افرادی که ملک و دارایی دارند روز به روز پولدارتر و در مقابل اقشار متوسط و ضعیف جامعه فقیرتر می‌شوند. همانطور که آقای محجوب بارها گفته‌اند، تورم جشن اغنیا و عزای فقرا است و اگر بگوییم این سه سال عزای فقرا بوده اغراق نکرده‌ایم. 

وی تاکید کرد: در این سال‌ها با زیاد شدنِ فاصله‌ی طبقاتی در جامعه رفته رفته قشر متوسط به سمت حذف شدن رفت و با یک فضای دو قطبی مواجه شدیم. طی این سال‌ها افراد بسیاری سعی کردند با رفتن به سمتِ کارهای دلالی خود را بالا بکشند اما واقعیت این است که تعداد بسیاری از افراد، حقوق‌بگیر هستند و این شرایط تورمی آن‌ها را به خط فقر رسانده است. 

شوکت با بیان اینکه بخشی از مشکل به تحریم و بخشی دیگر به بی‌لیاقتیِ مدیران برمی‌گردد، گفت: فقر آسیبهای اجتماعی را افزایش می‌دهد و با این وضعیت نمی‌توان به تغییرات بنیادین امیدوار بود. 

رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی با اشاره به تصمیم دولت و مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب افزایش قیمت‌ها خواهد شد و با این روند نمی‌توان نسبت به بهبود وضعیتِ کارگران در سال آینده امیدوار بود. 

وی گفت: اگرچه ما به نحوه‌ی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی همواره اعتراض داشتیم اما به هیچ وجه موافق حذف این ارز نیستیم. دولت و مجلس اگر نگرانِ رانتِ حاصل از این ارز هستند می‌توانند نحوه‌ی تخصیص ارز را تغییر دهند نه اینکه با حذف کامل آن زندگیِ اقشار ضعیف جامعه را دشوارتر از این کنند. 

این فعال کارگری تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ شاهد فقیرتر شدنِ مردم و به خصوص کارگران شدیم و امیدواریم دولت و مجلس با تصمیمات اشتباه وضعیت را در سال آینده بدتر نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز