خبرگزاری کار ایران

آتش‌سوزی در مجموعه تاریخی باغ نارنجستان قوام+فیلم

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۸۵۶

شامگاه گذشته کافی شاپی که در حیاط باغ نارنجستان قوام شیراز قرار دارد دچار حریق شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شامگاه گذشته (جمعه 17 مردادماه) به دلیل اتصال سیم‌های برق، کافی‌شاپی که در حیاط مجموعه تاریخی نارنجستان قوام شیراز فعال بود، آتش گرفت.

به گفته شاهدان، به باغ و عمارت هیچ آسیبی نرسیده است. با حضور ماموران آتش نشانی، آتش خاموش و حریق کنترل شد.

هرچند موزه مجموعه در بخش زیرین زمین قرار دارد اما نباید فراموش کرد که در این موزه آثار بسیار ارزشمندی از نسخ خطی گرفته تا کوزه و آتشدان سنگی ساسانی و بشقاب و ظرف های دوره اسلامی نگهداری می شود و هر حادثه ای اعم از آتش سوزی میتواند آسیب‌های فراوانی را متوجه این مجموعه تاریخی، موزه و آثار نفیس آن کند.

 مجموعه قوام بین سال‌های ۱۲۵۷ و ۱۲۶۷ مقارن با حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته و تکمیل شده است. این مجموعه از عناصر متعددی تشکیل یافته که عمده‌ترین این عناصر عبارتند از حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب خانه قوام (خانه عرقیها)، اندرونی قوام (منزل زینت الملک)، دیوان خانه قوام (نارنجستان)، حمام اختصاصی قوام و اصطبل و زنجیرخانه (در حال حاضر از بین رفته است). 

بنای نارنجستان در سال ۱۳۴۵ خورشیدی به دانشگاه شیراز اهدا شد و بین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۸ خورشیدی مورد استفاده موسسه آسیایی، تحت سرپرستی پروفسور آرتور اپهام پوپ، ایران‌شناس معروف بوده‌است.

در سال‌های اخیر زیرزمین ضلع شمالی تعمیر شده و به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته که در آن اشیای فرهنگی اهدایی پروفسور پوپ نگهداری می‌شود.

این باغ از عمارات دوره قاجاریه شیراز است که در محله بالاکفت و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع است.

نارنجستان قوام در اردیبهشت ماه 1354 با شماره 1073 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز