خبرگزاری کار ایران

خواب‌های طلایی اثر ماندگار جواد معروفی+صوت

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۱۹۷

امروز 15 مردادماه زادروز جواد معروفی است، آهنگساز و نوازنده‌ای که طی سال‌های حضورش در عرصه هنر همواره برای ارتقاء سطح کیفی موسیقی ایرانی بخصوص ساز پیانو تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز 15 مردادماه زادروز جواد معروفی آهنگساز و نوازنده پیانو است. او که به جز نوازندگی و آهنگسازی در امر تدریس نیز فعال بوده، در سال 1291 در تهران زاده شد و در 16 آذر سال 1372 دار فانی را وداع گفت.

معروفی که از محضر بزرگانی چون مشیر همایون و مرتضی محجوبی بهره برده، طی سال‌های فعالیتش در شیوه و نوع نوازندگی سازغربی پیانو تغییرات موثری ایجاد کرد و باعث شد که این ساز جایگاه خود را در ارکسترهای ایرانی پیدا کند.

معروفی که طی چهل سال حضورش در عرصه موسیقی شاگردان بسیاری را تربیت کرده، درباره سبک و سیاق و شیوه نوازندگی‌ شاگردانش گفته است: «سبک من را انوشیروان روحانی، اردشیر روحانی، افلیا پرتو، مهین زرین پنجه و ساسان محبی خوب می‌نوازند و شاگردان خوبم بوده‌اند. آنها هم موسیقی ایرانی را می‌دانند و هم موسیقی غربی را.»

جواد معروفی و پدرش موسی معروفی، نخستین اشخاصی هستند که قطعات بسیاری را در دامنه موسیقی ایرانی ساختند و تنظیم کردند. اولین قطعه جواد معروفی، ترانه‌های خیام، بر اساس رباعیات خیام بود که در ۱۳۱۵ اجرا شد.

ردیف جواد معروفی که تحت عنوان «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» تدوین شده و در ۴ نوار کاست نیز اجرا شده، برگرفته از ردیف پدرش موسی خان معروفی است.

 معروفی پس از سال‌ها تلاش، روز سه‌شنبه 16 آذرماه سال 1372 در سن 81 سالگی چشم از جهان فروبست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده‌است.

قطعه «خواب‌های طلایی» اثر ماندگار زنده‌یاد جواد معروفی را اینجا بشنوید و دانلود کنید؛

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز