خبرگزاری کار ایران

معصومه مهرعلی:

ردیف آوازی را باید به صورت بداهه آموزش داد

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۴۵۶

برخلاف بسیاری از مدرسان آواز ایرانی و ردیف‌دان‌ها که معتقدند ردیف آوازی را باید به صورت تقلید محض درس داد؛ معصومه مهرعلی اعتقاد دارد در این حوزه باید به صورت بداهه عمل کرد.

به گزارش ایلنا، هفدهمین نشست «آیین آواز» روز سه‌شنبه نوزدهم دی با سخنرانی معصومه مهر علی در مورد تقلید و مرزهای آن در آواز ایرانی، اجرا بداهه بهرام باجلان و مسعود جاهد  در فرهنگسرای ارسباران  شد.

در ابتدای برنامه مظفری (تار)، مهدی جهنگیری (تمبک) و تهمورس شاه‌مرادی (آواز) به روی صحنه آمدند و در مایه دشتی برنامه اجرا کردند.

بعد از این اجرا معصومه مهر علی پیشکوت آواز از شاگردان ردیف آوازی محمود کریمی و شاگرد آواز محمدرضا شجریان  به همراه علی شیرازی کارشناس مجری  برنامه به روی صحنه آمدند و در مورد تقلید و مرزهای تقلید در آواز ایرانی به گفتگو پرداختند.

مهرعلی در ابتدا سخنانش گفت: به نظر من دو گونه تقلید داریم موقت و دائم. تقلید موقت را وقتی که هنرجو وارد کلاس می‌شود باید آن را یاد بگیرد و تقلید دائم تقلیدی است که فرد از آن برای همیشه استفاده می‌کند.

شیرازی در ادامه گفت خوب درست است به قول ارسطو انسان هم از روی تقلید کارش را آغاز می‌کند و به نظر من این آموزش‌ها باید سینه به سینه باشد.

مهرعلی نیز عنوان کرد: من تقلید را زیاد ضروری نمی‌دانم و هیچ کس با تقلید به جایی نمی‌رسد من خودم ردیف آوازی را خدمت استاد محمود کریمی و استاد محمدرضا شجریان یاد گرفتم. ولی همیشه سعی کردم که ردیف را به شاگردانم بداهه یاد بدهم. به نظر من ردیف را باید درست و با احساس خود شاگرد یاد داد. باید همه به جایی برسند که برای خودشان سبک درست شود وگرنه با تقلید هیچ کس به جایی نخواهد رسید و معلمان هم باید بعد از مدتی شاگردان خودشان را به یک استاد بزرگ معرفی کنند.

شیرازی هم در جای دیگر از سخنانش گفت: درست یادم هست چند سال پیش در تالار رودکی یک نشستی در مورد آواز با حضور استاد شجریان برگزار شد و خانم مهرعلی هم آنجا حضور داشتند. استاد شجریان همانجا گفتند الآن خیلی ناراحتم و دوست داشتم دو نفر بنان باشیم، دو نفر قوامی؛ ولی الآن متاسفانه هزاران شجریان داریم.

مهر علی در ادامه افزود: درست است که باید سوژه را تقلید کرد؛ ولی بهتر است دنبال تقلید مطلب باشیم و بنظر من حتی شاگرد بودن هم حدی دارد.

بعد از مصاحبه علی شیرازی و سخنان معصومه مهرعلی، سیدحسین جعفری از شاگردان رضوی سروستانی(آواز)، سیدحمید اعتمادنیا (تار) و سیدعلی جعفری (تمبک) روی صحنه آمدند و در دستگاه همایون برنامه اجرا کردند.

پایان بخش برنامه بهرام باجلان (آواز) و مسعود جاهد (نی) در دستگاه ماهور برنامه اجرا کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز