خبرگزاری کار ایران

اژه‌ای:

اگر ترورهای اول انقلاب نبود، رویکردمان را براساس تربیت و آموزش می‌گذاشتیم/ ترتیبی اتخاذ شود که زندانی مورد آزار قرار نگیرد

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۹۸۴

معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر اقدامات دشمنان و ترورهای اول انقلاب نبود، قطعاً رویکرد ما براساس تعلیم و تربیت و آموزش بود اما ناچار شدیم مجازات در نظر بگیریم اما امروز باید به آن رویکرد سابق بازگردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، اظهار کرد: همانطوری که استحضار دارید، انسان از مخلوقات برتر الهی است و همین موجود می‌تواند با زیر پا گذاشتن فرامین الهی و غفلت به اسفل‌السافلین برسد. بنای اسلام بر این است که همه انسان‌ها به کمال برسند، اما متاسفانه تابع شیطان و هوا می‌شویم و مقررات را زیر پا می‌گذاریم و حقوق دیگران را پایمال می‌کنیم، لذا لازم است بعضی از اقدامات بازدارنده برای این افراد در نظر گرفته شود.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی که بر گرفته از نظام وحی است، تلاشش از ابتدا بر این بوده که بیش از آنکه به فکر مجازات باشد، به فکر تربیت باشد اما موضوعاتی به ما تحمیل شد و موجب شده که از این موضوع فاصله بگیریم.

معاون اول دستگاه قضا اضافه کرد: اگر اقدامات دشمنان و ترورهای اول انقلاب نبود، قطعاً رویکرد ما براساس تعلیم و تربیت و آموزش بود اما ناچار شدیم مجازات در نظر بگیریم اما امروز باید به آن رویکرد سابق بازگردیم.

وی بیان کرد: در جهت اصلاح قوانین و مقررات اقداماتی شد که حتی‌الامکان جمعیت کیفری ما کاهش یافت و این فرصت ایجاد شد که هم بزهکار و هم دستگاه‌ها بتوانند از این قوانین استفاده کنند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: مقرراتی مورد نظر قرار گرفت و دستورالعمل‌های متعددی درنظر گرفته شد و مؤثر هم بود اما این اقدامات کافی نیست.

وی گفت: اقدامات زیادی شده اما باید بیشتر استفاده کنیم و رویکرد اصلاح و تریت را پررنگ‌تر ببینیم.

محسنی‌اژه‌ای گفت: ناگزیر هستیم برای کسانی که فساد می‌کنند، مجازات در نظر بگیریم. یکی از نعمت‌های پروردگار برای ما باب توبه است. آیا در طول این چهل سال ما این باب توبه و فرصت مجدد برای مجرمان را مدنظر قرار داده‌ایم؟ من از رییس جدید می‌خواهم که برای این فصل راهکاری بیاندیشند.

معاون اول قوه قضاییه با گرامیداشت یاد شهید لاجوردی، بیان کرد: شهید لاجوردی در آن شرایط که هر لحظه احتمال شهادت وجود داشت، به امر تربیت و احیای نفس اهتمام داشت و ساعت‌ها با یک مجرم گفت‌وگو می‌کرد و عده زیادی در این رابطه برگشتند و حتی به فیض شهادت نائل شدند.

وی خطاب به رئیس جدید سازمان زندان‌ها گفت: وظیفه ما فقط نگهداری از زندانی نیست، بلکه باید به تربیت هم اهتمام ورزید و باید بستری برای اشتغال زندانی فراهم کرد. بیکاری زندانیان بسیار مخرب است و ممکن است فرد به عنصری بدتر از قبل تبدیل شود.

معاون اول دستگاه قضا افزود: ایجاد ساز و کار برای کاستن مشکلات زندانی و خانواده‌اش باید در دستور کار قرار گیرد. بعضی اوقات خانواده زندانی واقعاً مقصر نیست و باید کاری کرد. علاوه بر نگرانی که بابت حبس عزیزشان دارند نباید درگیر مشکلات دیگری هم شوند.

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: در زندان، ما ترتیبی قرار دهیم که زندانی مورد آزار قرار نگیرد و حق او در زندان زیر پا گذاشته نشود.

وی خطاب به رییس جدید سازمان زندان‌ها گفت: همه ظرفیت‌ها باید احصا شود؛ بسیاری از موضوعات را شما باید منعکس کنید و دادستانی کل کشور به شما کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز