خبرگزاری کار ایران

جهانگیر:

زندانیان مهریه را ۶۸ درصد کاهش دادیم/ ۸۰۰ زندانی از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند/ ۲ هزار بیمار مبتلا به ایدز در زندان‌ها داریم

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۹۵۲

رییس سابق سازمان زندان‌ها گفت: در پیگیری سه ساله در خصوص محکومان مهریه جمعیت زندانیان مهریه را از ۳۸۴۹ نفر به هزار و ۲۱۹ نفر رساندیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر جهانگیر در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان زندان‌ها که صبح امروز با حضور محسنی اژه‌ای برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها بود و در همین راستا دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری را تدوین کردیم.

وی با اشاره به بازرسی از زندان‌ها گفت: بازرسی سازمان از زندان‌ها برای زندانیان بلاتکلیف بود، که در پی آن حدود ۱۵ هزار نفر آزاد و همچنین حدود ۷ هزار نفر تعیین تکلیف شدند. ما در تمامی استان‌ها گروه‌هایی برای این منظور اعزام کردیم که با شیوع بیماری کرونا متوقف شد.

رییس سابق سازمان زندان‌ها گفت: جلوگیری از حبس کوتاه مدت یکی دیگر از اقدامات ما بود و در این زمینه حدود ۴۷ هزار نفر زندانی شناسایی شدند.

وی ادامه داد: در پیگیری سه ساله در خصوص محکومان مهریه جمعیت زندانیان مهریه را از ۳۸۴۹ نفر به هزار و ۲۱۹ نفر در زندان رساندیم که این افراد نیز اعسارشان ثابت نشده است و شاهد ۶۸ درصد کاهش در این زمینه بودیم. همچنین درخصوص محکومان مالی ۱۲ درصد کاهش داشتیم. درخصوص مرخصی پایان حبس محکومان ۶۰۳۴۷ نفر از این ظرفیت استفاده کرده‌اند. همچنین با پیگیری صورت گرفته در برنامه ماه عسل ۵۲ میلیارد تومان کمک جمع‌آوری و توانستیم ۵ هزار نفر را آزاد کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ١٠ اولویت برای مدیریت زندان‌ها گفت: ایران در میان کشورهای اسلامی چهارمین، در آسیا هفتمین و در جهان چهل و هفتمین کشور به لحاظ تعداد زندانی است.

جهانگیر با اشاره به آمار زندانیان تصریح کرد: ٢١١ هزار زندانی در زندان‌ها هستند که در ٢۶٨ مرکز نگهداری می‌شوند. در سال ٩٣، ٢٢۴ هزار نفر در زندان‌ها بودند که اکنون تعداد زندانیان ۶ درصد کاهش یافته است. آمار ورودی زندانیان در سال ١٣٩٣،  ۵۴٧ هزار بود که در پایان اردیبهشت ماه سال جاری ۴٧٩ هزار نفر شده و ١٢ درصد کاهش یافته است. همچنین آمار متهمان ۵۶ هزار و ٨٠٠ نفر است که اکنون ١٨ درصد کاهش یافته است.

رییس سابق سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: آمار محکومان ١۵٣ هزار نفر بود که اکنون ١۵١ هزار نفر است. همچنین جرائم اموال و مالکیت در سال ٩٩، ٢٣ درصد رشد داشته و جرائم مواد مخدر ١٩ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ٢٣ هزار نفر از زندانیان در سال ۹۸ شامل عفو رهبری شدند.

جهانگیر ادامه داد: با شیوع کرونا در زندان‌ها از ۷ اسفند، مرخصی زندانیان شروع شد تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۲۸ هزار زندانی مرخصی گرفتند و خواهشمندم که در بازگشت آنها هم مراقبت شود. کسانی که شرور نیستند و  امکان تجدید مرخصی هست، این اتفاق بیفتد زیرا ممکن است موج دوم بیماری را داشته باشیم.

وی افزود: سیستم هوشمند در زندان‌ها برای انبار دارو و اعزام و بستری ایجاد شد. راه‌اندازی سیستم آرشیو الکترونیک پرونده زندان‌ها و راه‌اندازی سیستم اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان را داشتیم. کارت‌های بانکی زندانیان را ساماندهی کردیم. ۸ هزار تلفن هوشمند در زندان نصب شده تا بتوانیم از کلاهبرداری در زندان‌ها جلوگیری کنیم.

جهانگیر تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰۰ زندانی از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند و در حال حاضر  ۴ هزار پابند داریم که این رقم باید به ۴۰ هزار عدد برسد. همچنین ۲ هزار بیمار مبتلا به ایدز در زندان‌ها داریم. ۳۰۰ هزار کیت سریع اچ آی وی خرید کردیم. درمان هپاتیت سی را شروع کردیم که ۷ هزار  زندانی شناسایی شدند. تربیت ۵۰ پزشک درمانگر اچ آی وی را داشتیم و همچنین بخش دیالیز را راه‌اندازی کردیم.

وی گفت: ٣٨ درصد از زندانیان جرائم مواد مخدر، ٣٠ درصد جرم سرقت و ١٠ درصد جرائم علیه اشخاص در زندان‌ها به سر می‌برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز