خبرگزاری کار ایران

اسماعیلی در نشست خبری:

معاینات مکرر از زندانیان انجام می‌شود/ بیش از ۵۰ درصد زندانیان امنیتی از مرخصی اخیر استفاده کردند/ جزئیات ماجرای ضرب و شتم یک زن در تهران

asdasd
کد خبر : ۸۸۷۴۰۴

سخنگوی قوه قضائیه گفت: از محوری‌ترین برنامه‌های قوه قضائیه مبارزه با کهنه ویروس منفور و ناامیدکننده فساد در کشور بود که به لطف خداوند و تلاش همکاران ما می‌توان ادعا کرد که در مهار این ویروس موفقیت های چشم‌گیری حاصل شده که گزارش آن در فواصل مختلف اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در بیست و دومین نشست خبری خود که صبح امروز در ساختمان دادگستری استان تهران برگزار شد، گفت: سال ۱۳۹۸ سالی توام با فراز و نشیب‌های فراوان بود؛ البته ملت قهرمان و سرد و گرم کشیده ایران با لطف خداوند در همه میدان‌ها سرافراز بود و فراز و نشیب‌های سال را با سرافرازی پشت سر گذاشت. ما در قوه قضائیه سال ۹۸ را با مدیریت جدید و با برنامه تحول آغاز کردیم. تلاش مجموعه همکاران ما بر این بود که مردم طعم شیرین عدالت و خدمات قضایی را بچشند و گام‌های بلندی برداشته شد. مایل بودم در این این نشست فهرستی از خدمات را ارائه دهم اما فضای عمومی کشور و محدودیت برنامه ایجاب می‌کند که گزارش تفصیلی را به فرصت دیگر موکول کنم و ان‌شاالله با عبور از وضعیت فعلی گزارش را به سمع مردم برسانیم.

وی ادامه داد: همین جا لازم می‌دانم از جامعه پزشکی و پرستاری تشکر کنم که در خط مقدم حفط سلامت شهروندان به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. به نوبه خودم از رهبر انقلاب برای صدور فرمان تشکیل ستاد مبارزه با کرونا تشکر می‌کنم. از نیروهای انتظامی و ضابطان قضایی برای اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکر می‌کنم. از همکاران خودم تشکر می‌کنم که با رسیدگی فوق‌العاده به پرونده‌های سال اهتمام جدی در حوزه همکاری با نهادهای ذیربط انجام دادند.

اسماعیلی افزود: از محوری‌ترین برنامه‌های قوه قضاییه مبارزه با کهنه ویروس منفور و ناامیدکننده فساد در کشور بود که به لطف خداوند و تلاش همکاران ما می‌توان ادعا کرد که در مهار این ویروس موفقیت‌های چشم‌گیری حاصل شده که گزارش آن در فواصل مختلف اعلام شده است. امروز مردم ما بیش از آنکه اخبار ناامیدکننده بروز فساد را بشنوند شاهد برخورد با مفسدان اقتصادی هستند. امروز مردم ما به جای شنیدن اخبار راجع به تاراج بیت‌المال گزارش مربوط به استرداد را می‌شنوند. آخرین رایی که شعبه سوم ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی در تاریخ ۲۵ اسفند صادر کرد راجع به بخشی دیگر از پرونده بانک سرمایه است. در این پرونده افراد متعددی محاکمه شدند. در ادامه به این پرونده نیز آقای محمدرضا جهانبانی فرزند علی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۶ هزار و ۴۰ میلیارد ریال محاکمه شد؛ این فرد متاسفانه از صندوق ذخیره فرهنگیان به تنهایی بیش از ۱۰۰ فقره تسهیلات گرفته بود و در غیر موضع هزینه کرد که بعد رسیدگی به تحمل ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق انظار عمومی، محرومیت دائم از مشاغل دولتی استرداد مبلغ  ۵ هزار و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در حق بانک سرمایه محکوم شد.متهم دیگر این پرونده آقای عمار صالحی نیز فرزند عطالله به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۱۰ سال حبس و محرومیت دائم از خدمات دولتی محروم شد. 

وی ادامه داد: گزارش دیگری هم از صرفا یک فقره دیگر تسهیلات متعدد اعلام کنم که با تلاش قوه قضائیه این بدهی ها مسترد شد. یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که بیش از ۳۰۰۰ میلیارد به ۱۰ بانک کشور بدهی داشت و از تسویه بدهی امتناع می کرد با پیگیری قضایی بیش از ۵۰ درصد این بدهی تا امروز تسویه شده است. دو فقره دیگر از بدهی ها باقی مانده است. سه قلم هم اموال توقیف شده که فرآیند انتقال آن به بانک ها در حال انجام است. اینها نمونه ای از اقدامات موثر دستگاه قضا است. 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص مرخصی زندانیان در روز های اخیر، گفت: به لحاظ درک درست دستگاه قضا از شرایط و برنامه سنواتی که برای نوروز داشتیم، بخشنامه‌ای با شرایط خاص برای اعطای مرخصی به زندانیان تصویب شد که در نتیجه‌ آن تا امروز حدود ۸۵ هزار نفر از ندانیان از این مرخصی بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: در مدت اخیر بیش از ۸۵ هزار از خانواده‌های زندانیان برای بهره‌مندی از این مرخصی به واحد‌های قضایی مراجعه کردند که بررسی پرونده‌ها و تطبیق آن با مقررات و ضوابط تلاش و زحمات زیادی از همکاران ما در واحد های اجرای احکام و دستگاه قضایی می‌طلبید و باید در همین جا خداقوت به همکاران عزیز گفته و از زحمات آنان قدردانی کنم.

اسماعیلی در بخش دیگر این نشست در پاسخ به سوالی درخصوص میزان بهره‌مندی زندانیان سیاسی و امنیتی از این مرخصی، ابراز داشت: باید تاکید کنم زندانیانی که در زندان هستند، زندانیان جرائم امنیتی هستند که در این بخشنامه شرایطی درخصوص مرخصی آنان آمده است، که صراحتا اعلام می‌کنم بیش از ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی از این مرخصی استفاده کرده و برابر با آن چه در فصل جرایم امنیتی در قانون آمده است افرادی در زندان بودند توانستند از این مرخصی بهره‌مند شوند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات انجام شده در زمینه‌ی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در واحدهای قضایی و زندان‌ها، اظهار داشت: طبق بخشنامه‌ای که برای همکاران صادر شد، اعلام کردیم که بسیاری از مراجعان می‌توانند به جای مراجعه حضوری، به صورت لایحه ارسال کنند، همچنین برای وکلای محترم سامانه اخیر را راه‌اندازی کردیم که حتی مراجعه به دفاتر قضایی نیاز نباشد و بتوانند کار را از خانه انجام دهند، همچنین برای پرونده‌های کثیرالشاکی که می‌توانست زمینه‌ای برای انتقال ویروس باشد دستور تجدید وقت داده شد، البته در تمام موارد تلاش کردیم تا اجازه‌ توقف کار داده نشود و کار باید در جریان باشد.

وی ادامه داد: همچنین مطابق دستورالعملی که ستاد پدافند غیرعامل قوه قضاییه صادر کرده است، ماسک و دستکش در میان کارکنان توزیع شده است.

اسماعیلی همچنین درخصوص اقدامات صورت گرفته در زندان‌ها، گفت: در زندان‌ها هم به همین شکل اقدامات بسیار خوبی در زمینه ضدعفونی، توزیع ماسک و توزیع دستکش صورت گرفت و به صورت مکرر معاینات از زندانیان انجام می‌شود. از سوی دیگر در تمامی زندان‌های دارای جمعیت بسیار، علاوه بر کادر درمان، اورژانس نیز حضور دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص تعیین نرخ دیه در سال آینده، گفت: قوه‌ قضاییه به موجب قانون موظف است که در پایان هر سال نرخ دیه را برای سال آینده اعلام کند، که این مساله در جلسه اخیر شورای عالی قضایی مطرح شد و برابر با تصمیم اتخاذ شده، نرخ دیه در سال آینده(۱۳۹۹)، در ماه‌های غیرحرام ۳۳۰میلیون تومان اعلام شد که این عدد ۲۰درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است و این مصوبه از تاریخ ۱ فروردین سال ۱۳۹۹ لازم الاجرا خواهد بود.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره‌ی پیگیرد حقوقی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در مجامع بین‌المللی، اظهار داشت: مردم ما به خوبی می‌دانند که نظام سلطه با سرکردگی آمریکا نه تنها با نظام ما بلکه با مردم و شهروندان ما دشمنی دارد و تحریم‌های طالمانه آمریکا که بخش زیادی از آن مانند تحریم‌های دارویی دامن‌گیر شهروندان می‌شود مصداق دشمنی آشکار با مردم ایران است، همچنین کشور های اروپایی هستند که داعیه استقلال دارند و می‌گویند خودشان تصمیم‌گیر  هستند اما در عمل تحریم‌های آمریکا را اجرایی می‌کنند، امروز زمانی است که کشورهای اروپایی باید استقلال خود را با لغو تحریم‌های آمریکا به اثبات برسانند.

وی ادامه داد: در این خصوص در مراجع داخلی و بین‌المللی تشکیل پرونده دادیم و معاونت بین‌الملل قوه قضاییه با همکاری وزارت امور خارجه پیگیر این مساله هستند. اما نکته بسیار مهم این است که مطابق فرمایش رهبری نسل جوان ما آموخته است، تهدیدها را به فرصت تبدیل کند در نتیجه امیدواریم با همت دانشمندان و جوانان عزیز داروهای مورد نیاز تولید شده و نیاز کشور برطرف شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین ابراز داشت: در این روزهای خاص و سخت در کنار زیبایی‌ها، زشتی‌های فراوانی را شاهد بودیم، در کنار مساله احتکار داروها و اقلام بهداشتی مورد نیاز جامعه، مساله شایعات و خبرپردازی‌های دروغین در فضای مجازی موجبات فضای یاس و ناامیدی مردم را فراهم کرد، در برخی موارد مطالبی خلاف واقع و آمارهای نادرست حتی از ناحیه برخی دست اندرکاران و مسئولان در رده‌های مختلف اعلام شد، که قوه قضاییه اولا برای مقابله در همه واحدهای قضایی پیگیری و تعقیب افرادی که چنین اقداماتی را مرتکب شده‌اند مامورتی برای ضابطین، پلیس فتا و نیروی‌انتظامی صادر کرد که در اسرع وقت این افراد را شناسایی کرده و تحت پیگرد قرار دهند که در نتیجه‌ همین پیگیری‌ها تعدادی از این افراد شناسایی و بازداشت شده و برخی تحت تعقیب هستند.

وی افزود: امنیت روانی مردم اهمیت فراوانی دارد و در این زمینه برخورد قاطع خواهیم داشت، درخصوص سوال مطرح شده درباره‌ فردی که خود را پرستار معرفی کرده بود، ایشان اصلا عضو جامعه پرستاری نبود و طی اقدامات صورت گرفته، شناسایی شده و تحت تعقیب است اما دستگیری وی هنوز صحت ندارد.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدامات قوه قضائیه در خصوص مبارزه با احتکار اقلام بهداشتی گفت: در بحث احتکار گزارش‌هایی که به ما واصل شده حکایت از این دارد که محموله‌های بزرگی کشف شده است. بسیاری از این اقلام در صلاحیت سازمان تعزیرات قرار دارد و اقلام درشت به قوه قضائیه برمی‌گردد که خوشبختانه در این حوزه با دستوری که صادر شد این پرونده‌ها با سرعت و قاطعیت رسیدگی شده و فقط در شهر تهران بیش از ۶۰ متهم روانه زندان شدند و ۳۰ فقره از پرونده‌ها در مرحله دادسرا کارش تمام شده است.

وی افزود: برخی پرونده‌ها در دادگاه‌ها رسیدگی شده و به زودی آرای محکومیت این قبیل از افراد هم صادر می‌شود. من همین جا دو نکته را اضافه کنم که عموم اقلام مکشوفه پلمپ نشده و در اختیار وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است. برای اطمینان بخشی از نحوه توزیع اقلام حسب ماموریت ذاتی مقرر شده نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور بر فرآیند توزیع اقلام مکشوفه نظارت کنند. از زیبایی این قصه نیز این است که در استان آذربایجان غربی یکی از هموطنان ما از دو ماه قبل بر اثر قراردادی که با طرف ترک داشت دستکش تولید کرده بود و آماده صادرات بود و اظهار نامه گمرکی صادر شده بود که هفت کامیون آماده صادرات بود که با ورد دستگاه قضایی و همکاری نهادهای مرتبط با این هموطن مذاکره شد و وی از صادرات منصرف شد و یک شرکت دیگر ترک زبان ما آمد کل این محموله را از این تاجر خرید و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره ویدیو منتشر شده ضرب و شتم یک زن توسط یک مرد در فضای مجازی با بیان اینکه دادستان شهرری اطلاع‌رسانی لازم در این مورد را انجام داد اما یکی از خبرگزاری‌ها اصل امانت‌داری را رعایت نکرد و خبر متفاوت منتشر شد، تشریح کرد:  این موضوع مربوط به آبان ماه امسال است و در تهران اتفاق افتاده است؛ بعد از شکایت آن خانم فردی که ضرب و شتم را انجام داده تحت تعقیب قرار گرفته و شناسایی شد؛ وی مقیم شهرستان ری بوده است که از دادستانی تهران  نیابتی به دادستان شهرستان ری ارسال شد و فرد ضارب تفهیم اتهام شده و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

وی افزود: تحقیقات و اقدامات جامع انجام شده است طبق اطلاعاتی که به من دادند رسیدگی پرونده در  مرحله دادسرا انجام شده و برای صدور حکم به دادگاه ارجاع و منتظر رسیدگی همکارانمان در دادگاه است.

اسماعیلی درباره شرایط ورودی بازداشتگاه و زندان‌ها در شرایط اپیدمی کرونا با بیان اینکه همزمان با صدور بخشنامه مرخصی زندانیان، رئیس قوه قضائیه در ارتباط با سیاست‌های کیفری در شرایط فعلی بخشنامه دیگری صادرشد، اظهار کرد: در این بخشنامه تاکید شد که جز در موارد ضروری از بازداشت افرادی که آزادی آنها مخاطره‌آمیز نیست اجتناب شود؛ از روز صدور این بخشنامه تا دیروز در مقایسه با زمان مشابه ما‌ه‌ها و سال‌های قبل  ورودی ما به بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها کاهش ۵۰ درصدی داشته است و این موضوع نشان داده که همکاران ما این سیاست را به خوبی اجرا کرده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره نامگذاری سال ۹۸ به عنوان«رونق تولید» و اقدامات قوه قضائیه در این زمینه گفت: وظیفه خودمان می‌دانیم در اجرای تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری تمام تلاش و توان خودمان را در مقام عمل و نه شعار به کار گیریم، به همین جهت یکی از برنامه‌های جدی ما حمایت از رونق تولید و اشتغال در کشور بود اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام دادیم در یک بازه ۶ ماهه با تدابیری که اتخاذ کردیم از تعطیلی بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی جلوگیری شد و یا بسیاری از واحدها به چرخ صنعتی بازگردانده شدند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه توانستیم با تدابیر قضایی زمان رسیدگی به پرونده‌هایی که برخی از افراد مرتکب جرم شدند، پیگیری کنیم، تصریح کرد: با اعمال سیاست «تعقیب متهم نباید منجر به تعطیلی واحد و بیکاری افراد شود» در سال ۱۳۹۸ با حمایت دستگاه قضایی تعداد ۹۹۴ واحد تولیدی یا از تعطیلیشان جلوگیری شد یا به چرخه تولید بازگشتند.

اسماعیلی با اشاره به دو مجلد تهیه شده از این واحدهای تولیدی تصریح کرد: گفته شده بود که این مساله صحت ندارد اما ما آماده‌ایم گزارشات را که در دو مجلد به صورت جدولی و تفصیلی تهیه شده است.

وی با اشاره به ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا از پیگیری قضایی این پرونده خبر داد، و گفت: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در دادسرای تهران پرونده ویژه‌ای برای تعقیب آمران، عاملان و معاونان این اقدام ضد بشری تشکیل داده است  که این کار بازپرس ویژه با ماموریت ویژه به یکی از معاونان دادستان سپرده شده است که تحت اشراف و نظارت دادستان تهران با یک دادگاه رسیدگی ویژه امور بین الملل هیئت قضایی پیگر پرونده خواهند بود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در کنار تشکیل هیئت قضایی یک هیئت مستشاری از معاونت امور بین الملل قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و نیروی قدس سپاه تشکیل شده است که این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: ارتباطاتی با قوه قضاییه عراق انجام شده و آنها استقبال کردند؛ همچنین هیئتی از این قوه به ایران آمده و مذاکراتی داشته‌ایم؛ همچنین به زودی هیئت ما برای همکاری قضایی در جهت تعقیب این اقدام جنایتکاری که در کشور عراق اتفاق افتاده است، به این کشور اعزام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز