خبرگزاری کار ایران

پارسایی در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد:

بازماندگان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر مرجع ما برای آمار و ارقام خواهند بود/ لاریجانی در روز مجلس براى تبرئه خود، خانه ملت را ضعیف‌تر کرد

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۹۳۴

یک عضو کمیسیون اصل نود از تشکیل «کمیسیون ویژه » برای پیگری حوادث اخیر خبر داد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تشکیل یک کمیته حقیقت یاب درخصوص حوادث اخیر کشور گفت: هفته گذشته رؤسای سه فراکسیون جلسه‌ای درباره ناآرامی‌های پس از گرانی بنزین  داشتند و  به این جمع بندی رسیدند کمیسیون اصل نود به موضوع ورود کند و ما هم بر اساس آن‌چه که آئین‌نامه اجازه می‌دهد یک «کمیسیون ویژه» برای بررسی اتفاقات تشکیل خواهیم داد.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق آئین‌نامه «کمیسیون ویژه» برای مسائل مهم و خاص باید  به پیشنهاد ١۵ نماینده به صحن بیاید، بر همین اساس من و همکارانم روند قانونی را طی و این طرح را با فوریت تقدیم هیأت رئیسه خواهیم کرد.

وی درباره مواردی که این کمیسیون بررسی خواهد کرد، گفت: ما در کمیسیون ویژه حوادث ناشی از بعد از گرانی‌های بنزین، گلایه‌ها و آنچه که این روزها اتفاق افتاده را بررسی خواهیم کرد زیرا راه قانونی و نظارتی مجلس تشکیل چنین کمیسیونی است.

وی درباره اینکه آمار دقیقی از افراد مجروح و یا کشته شده اتفاقات اخیر در دست نیست، آیا خانواده‌هایی که فردی را در حوادث اخیر از دست داده‌اند می‌توانند به «کمیسیون ویژه» مراجعه کنند، گفت: اگر این کمیسیون ویژه که در آئین‌نامه هم وجود دارد به تصویب برسد یکی از منابعی که ما به سراغ آن خواهیم رفت خانواده‌های آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان هستند.

نماینده مردم شیراز افزود: روز یکشنبه اگر در صحن مجلس تشکیل این کمیسیون مطرح شد و رأی آورد حتما از سازوکارهای که تعریف شده است شروع به جمع آوری آمار از طریق مراجع مرتبط دولتی، حاکمیتی و خانواد‌ ها خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به آغاز ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس، افزود: روزی که برای حضور در دهمین انتخابات مجلس ثبت نام کردم باور داشتم که مجلس در رأس امور قرار دارد و با همین نگاه وارد عرصه انتخابات شدم و شعاری هم که دادم بر مبنای جایگاه خانه ملت بود.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهم‌ترین ابزار مجلس نظارت آن است که صریح‌تر از قانون‌گذاری است اما، طی یکی دو سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که باعث ناکارآمدی این نهاد شد و این باور را در ذهن و نگاه مردم نسبت به خانه ملت جا انداخت مبنی بر اینکه مجلس دیگر در رأس امور نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه این چند سال مخصوصا در این ایام عملاً برخی از نهادها و سازمان دست به تضعیف مجلس می‌زنند و به خود اجازه می‌دهند با دور زدن قانون به نام قانون خانه ملت را تضعیف کنند.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: امروز  که کسی اعلام نمی‌کند مقابل مجلس ایستاده است اما عملا می‌ایستد.

وی یادآور شد: استیضاح ۳ وزیر را امضا کردم اما بر خلاف آئین‌نامه داخلی مجلس هرگز اعلام وصول نشدند، که این امر علاوه بر این که یک اهرم بیرونی دارد، به داخل خود مجلس هم باز می‌گردد و اعتقادم بر این است چنین نادیده گرفتنی به بعد نظارتی مجلس باز می‌گردد که این روزها کارآمد نیست.

پارسایی با اشاره به اینکه مجلس وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی را در کنار قانون‌گذاری دارد، گفت: عدم نظارت بر اجرای قانون اساسی یکی از ضعف‌های بزرگ مجلس است

وی افزود:به طور مثال فصل سوم قانون اساسی حقوق ملت را تعریف کرده است، اما مشاهده می‌کنید کمرنگ به این موضوع توجه می‌شود و اصل ۵۹ قانون اساسی که همان رفراندوم است کاملا تعطیل شده است و کسی دیگر آن را بیان نمی‌کند. نمونه دیگرش هم  اصل ۷۹  است که «دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار نماید» اما شما نگاه کنید قطعی اینترنت در کشور با بیان این‌که نظر شورای عالی امنیت ملی است بدون نظر مجلس و با دور زدنش صورت می‌گیرد.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی یادآور شد: افرادی فراتر از قانون مجلس را دور می‌زنند  و هیأت رئیسه و رئیس پارلمان در دفاع از جایگاه مجلس کاری نمی‌کنند.

وی با اشاره به تصمیم سران قوا در خصوص افزایش قیمت بنزین بیان کرد: در بحث افزایش قیمت بنزین نمایندگان دور زده شدند؛ رئیس مجلس نظر وکلای ملت را درباره این کار می‌دانست و انتظار هم این بود که در جلسه سران قوا مطرح کند و اجازه ندهد مصوبه‌اى وضع شود که ما با آن در خانه ملت موافق نیستیم اما به طور دیگری رفتار کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست خبری علی لاریجانی در روز مجلس، گفت: رئیس مجلس نشستی را به مناسبت روز مجلس برگزار کردند و به جای اینکه به دفاع از جایگاه تین نهاد بپردازد بیشتر به بحث‌های حاشیه‌ای پرداخت.

وی ادامه داد: روز گذشته آقای لاریجانى بدون هیچ اشاره‌اى به رأی منفى مجلس به سه پیشنهاد متفاوت در افزایش قیمت بنزین و رد کامل آن توسط مجلس را عنوان کرد من در جلسه غیر علنى گفتم که قرار است بنزین قیمتش افزایش پیدا کند، اما نگفتند چه زمانی!

این نماینده مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: رییس مجلس که باید از جایگاه مجلس دفاع کند در روز منتسب به مجلس و براى تبرئه خود و تصمیم اشتباه  گرفته شده در قیمت بنزین با عدم بیان حقیقت سه بار راى مخالف صحن و با بیان شبهه‌آمیز، مجلس را ضعیف‌تر کرد. ایشان در همان جلسه غیرعلنی که از آن یاد می‌کند نگفت که قرار است بدون رأی موافق نمایندگان چنین اتفاقی رخ دهد.

وی ادامه داد: رئیس مجلس در آن جلسه غیرعلنی گفت ما مجبور هستیم که به خاطر فقرا چنین کاری را انجام دهیم و توضیحاتی داد اما بیان نکرد که با چه مکانیسمی بدون در نظر گرفتن نظر وکلای ملت صورت می‌گیرد.

پارسایی در ادامه با اشاره رفتار دیگر نهادها در جهت تضعیف جایگاه مجلس گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام محل اعلام نظر اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است اما این روزها مجمع بدعت بدی را بنا نهاده است. طبق قانون اگر بین مجلس و شورای نگهبان بحث و اختلاف نظری وجود داشته باشد، به مجمع ارجاع می‌شود اما شما مشاهده می‌کنید که مدت‌ها قوانینی مانند « پالرمو، CFT و سود مرکب بانک‌ها» را معطل می‌گذارد و هیچ پاسخی هم نمی‌دهد، اینگونه رفتارها به شدت مجلس را تعضیف می‌کند! جالب است که این روند هر روز هم پررنگ‌تر می‌شود اما کسی واکنش نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: مورد بعدی رفتار خود نمایندگان در مجلس است؛ بعد از گرانی بنزین و اعتراضاتی که اتفاق افتاد ما در مجلس رأی‌گیری کردیم تا تعطیلات نمایندگان و سرکشی‌شان به حوزه‌های انتخابیه ملغی شود و برای رسیدگی به آن چه که رخ داده است جلسه فوق‌العاده بگذاریم اما خروجی، جلسات عادی بود و ما روال همیشگی را طی کردیم! این رفتارها چه معنی می‌دهد جز اینکه برای تضعیف مجلس است؟ مردم این گونه اقدامات را مشاهده می‌کنند و حق دارند مجلس را ناکارآمد بخوانند. 

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه باید گفت مجلس نسبت به هر دوره ضعیف‌تر می‌شود و این باعث ناامیدتر شدن مردم از خانه ملت می‌شود. درگذشته اگر کسی فراقانونی مجلس را دور می‌زد، نمایان نمی‌کرد اما امروز کسانی آشکار و شفاف مجلس را دور می‌زنند، که اگر فکری نشود اوضاع بسیار نگران کننده خواهد شد. 

وی گفت: خانه ملت این روزها از جاهای مختلف ضربه می‌خورد اما کسی نیست که از آن دفاع کند و گویی هیأت رئیسه هم اراده‌ یا توانی ندارد که از جایگاه خانه ملت دفاع کند.

پارسایی ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، سران قوا و غیره گاهی در جهت تضعیف مجلس اقداماتی انجام می‌دهند کار به جایی رسیده است که سخنگوی یک شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تک نرخی شدن بنزین را تکذیب می‌کند و طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس را زیر سوال می‌برد  و در تصمیم‌سازی وکلای ملت اما و اگر می‌آورند.

وی در خاتمه گفت: اما ما هنوز ناامید نیستیم طرح دو فوریتی تک نرخی شدن قیمت بنزین را در مجلس اعلام وصول خواهیم کرد و امید داریم مجلس شوراى اسلامى در هفته آینده با تصویب این طرح بخشى از اعتبار از دست رفته ى خود در.فاع از حقوق مردم را جبران کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز