خبرگزاری کار ایران

بنیادی در گفت‌وگو با ایلنا:

بدون صداقت بین حاکمیت و مردم در هر کاری تردید ایجاد می‌شود/ بعد از اردیبهشت ۹۷ باید برای مردم اطلاع‌رسانی دقیق انجام می‌دادیم/ مجلس جایگاه خود را از دست داده است

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۴۹۴

یک نماینده مجلس گفت: امروز می‌بینیم تصمیمی در میان سران قوا گرفته شده بعد یکی از سران قوا اعلام می‌کند که من آنجا مخالف بودم یا مجمع تشخیص بیانیه می‌دهد که ما کاره‌ای نبودیم یا سخنگوی مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید ما کاره‌ای نبودیم. این برای مردم سوال ایجاد می‌کند که این چه حکمرانی است که قرار است همه پایشان را پس بکشند و فقط مردم تحمل کنند؟

بهروز بنیادی در گفت‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تصمیم سران قوا مبنی بر افزایش قیمت بنزین گفت: بنده قطعا مخالف این مساله هستم. نکته مهمی که در حکمرانی همیشه باید مدنظر باشد این است که صداقت همواره باید بین ملت و مجموعه حاکمیت و نظام وجود داشته باشد. متاسفانه در هفته گذشته که در فضای مجازی در رسانه‌های مختلف درمورد افزایش قیمت بنزین صحبت‌های مختلفی انجام شد، دیدیم آقایانی که به عنوان سخنگوی دولت و وزرا صحبت کردند همگی این مساله را رد کردند بعد به صورت ناگهانی می‌بینید که چنین مساله‌ای به مردم اعلام می‌شود. مردم هم باید اینگونه مسائل را مدنظر قرار داده و برنامه‌ریزی کنند.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: زمانی آقایی می‌گفت تحریم‌ها و قطعنامه‌ها همه کاغذپاره است و ما هم از روز اول گفتیم تحریم‌ها هیچ اثری ندارد در حالی که اینگونه نیست و تحریم‌ها واقعا مشکل جدی برای کشور ایجاد کرده است. مردم هم علیرغم همه مسائل تحمل کردند و با تورم و گرانی‌های ایجاد شده در مقاطع مختلف پای کار مجموعه نظام آمدند و بدون هرگونه احساس غیرمنطقی همکاری کردند. بنابراین در این فاصله زمانی طولانی که بعد از اردیبهشت ۹۷ تا الان داشتیم باید برای مردم اطلاع‌رسانی کامل انجام می‌دادیم و می‌گفتیم که شرایط اقتصادی اقتصادی کشور چگونه است و چگونه می‌توانیم مدیریت کنیم و شما باید چه همکاری‌هایی داشته باشید تا مردم همه احساس کنند در تصمیمات مجموعه حاکمیت شریک هستند.

نماینده مردم کاشمر تصریح کرد: در حال حاضر نماد شراکت مردم در کلان حاکمیت مجلس شورای اسلامی است. مجلس متاسفانه در حال حاضر آن جایگاه خود را از دست داده و بعد از اینکه شورای هماهنگی اقتصادی به هر دلیلی تشکیل شد، مردم باز هم همچنان انتظار دارند که مجلس نقش خودش را در بحث سوال و جواب از دولت داشته باشد در حالی که شورای هماهنگی اقتصادی مسیر خاص خودش را دارد و مقام معظم رهبری دستور دادند و مصوبات این شورا باید به تایید ایشان برسد و در نهایت عملیاتی شود و ما هیچ کدام از این مسائل را در جامعه بیان نکردیم و امروز شاهد اعتراضات مختلف هستیم و به نوعی همه مجموعه حکمرانی کشور تحت سوال است که چرا اینگونه تصمیم‌گیری می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه شفافیت امروز در راس شعارهای همه است، گفت: بنابراین باید حق را کاملا به مردم داد. چرا ما خیلی از مسائل‌مان را شفاف و به درستی با مردم مطرح نکردیم؟ قطعا مردم اینگونه تصمیمات را نمی‌پذیرند. در سال ۹۵ زمانی که مجلس دهم تشکیل شد در اصلاح بودجه سال ۹۵ بندی در آنجا آمد که دولت موظف است سه دهک بالای جمعیتی کشور را از نظر درآمدی شناسایی کند و یارانه این‌ها را قطع کند. اگر گفته می‌شود ۵۰ درصد یارانه سوخت به بعضی خانواده‌ها و گروه‌ها و دهک‌های خاص می‌رود، مجلس چندین بار به دولت تذکر داد و نامه نوشت اما این کار اجرایی نشده است.

بنیادی گفت: ما می‌توانستیم به راحتی به جای اینکه قیمت بنزین را افزایش دهیم یارانه را قطع کنیم و به دهک‌های پایین‌تر تخصیص دهیم. این نشان می‌دهد که مجموعه حکمرانی دچار سردرگمی است و یک تحلیل درستی از شرایط (ندارد) و برنامه‌ریزی دقیقی را انجام نمی‌دهد و مکررا با تصمیماتی منجر به نارضایتی و افزایش فشار به مردم می‌شوند و این یک واقعیت است. مجلس شورای اسلامی هم جدا از این حاکمیت نیست و قطعا ۲۹۰ نماینده همه همفکر نیستند و ماحصل آن، این مواردی است که اتفاق افتاده است. به نظرم در این شرایط خاص بایستی یک هدف مشخص داشته باشیم که آن هم مقاومت در برابر تحریم‌ها است و همه یک کلام باشند.

وی افزود: ما امروز می‌بینیم این تصمیم در سطح سران قوا گرفته شده بعد یکی از سران قوا اعلام می‌کند که من آنجا مخالف بودم یا مجمع تشخیص بیانیه می‌دهد که ما کاره‌ای نبودیم یا سخنگوی مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید ما کاره‌ای نبودیم. این برای مردم سوال ایجاد می‌کند که این چه حکمرانی است که قرار است همه پایشان را پس بکشند و فقط مردم تحمل کنند؟ اگر واقعا تصمیمی گرفته شده همه واقعا باید پای آن باشند، موافق و مخالف هم فرقی نمی‌کند. مثلا در مجلس اینگونه نیست که وقتی قانونی تصویب می‌شود و تعدادی موافق و تعدادی مخالف هستند و به مردم بگویند عده‌ای اجرا کنند و عده‌ای اجرا نکنند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس اظهار داشت: ما در این بخش هنوز متاسفانه خیلی مشکل داریم برای این کار باید ببینیم منافع ملی ما امروز چه چیزی ایجاب می‌کند و چطور می‌خواهیم به کمک و پشتوانه مردم از آن صیانت کنیم. اگر این پشتوانه را به هر نحوی آسیب بزنیم که تا کنون هم زده‌ایم، کارمان مشکل تر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در دولت نهم و دهم ضمن افزایش قیمت بنزین انتقادی به دولت نبود و الان شاهد این انتقادات به دولت هستیم؟ گفت: در آن زمان که افزایش قیمت ایجاد شد، با تزریق یارانه‌ها همزمان شد.

بنیادی در پاسخ به این که الان هم هدف همین است و بارها گفته شده که درآمد حاصله از این افزایش قیمت بین خانوارها تقسیم می‌شود، گفت: قطعا اگر طبق آماری که داریم حساب ساده‌ای انجام دهیم می‌بینیم که ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داریم. ۲۰ درصد از این مقدار قرار است از طریق کارت توزیع شود. ۷۸ درصد آن به صورت آزاد توزیع خواهد شد و دو درصد آن به صورت بنزین سوپر در کل کشور توزیع خواهد شد. در این صورت پس از محاسبه هزینه‌هایی از جمله حمل و نقل و... چیزی حدود ۹ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این تغییرات است.

وی افزود: همانگونه که رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت گفتند که قرار نیست یک ریال از این پول را به جایی دیگر بدهیم و فقط باید در جیب مردم رود، درنتیجه اگر قرار است این میزان پول بین مردم تقسیم شود به ازای هر فرد اگر ۶۰ میلیون نفر در نظر بگیریم باید به هر فرد ماهانه ۱۵۰ هزار تومان یا اینکه حداقل ۱۰۰ هزار تومان داده شود. به مردم دقیق بگوییم که این درآمد حاصل می‌شود و یک میزان به این بخش داده می‌شود و میزانی دیگر به تولید داده می‌شود و این مقدار هم به شما اختصاص می‌یابد. تا وقتی که صداقت لازم بین حاکمیت و مردم وجود نداشته باشد هرکاری هم که انجام شود باز هم آن شک و تردیدش باقی می‌ماند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز