خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وگو با ایلنا:

استقرار سامانه موشکی آمریکا در بغداد، نوعی مهندسی تهدید است/حقوق ماهانه عناصر بعث، همچنان واریز می‌شود/ الکاظمی عراق را در اختیار واشنگتن قرار داده است

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۶۸۱

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها علناً با عراق به عنوان یکی از ایالت‌های خود رفتار می‌کنند و متاسفانه دولت فعلی این کشور هیچ واکنشی ندارد و کاملاً منفعل است.

«سیدهادی سیدافقهی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای استقرار سامانه‌های پدافند موشکی آمریکا در منطقه سبز عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: برای تحلیل این موضوع، باید به این نکته اشاره کنم که آمریکایی‌ها علناً با عراق به عنوان یکی از ایالت‌های خود رفتار می‌کنند. برای اثبات این موضوع مولفه‌های بسیار زیادی از حیث سیاسی و میدانی وجود دارد که نشان می‌دهد واشنگتن در حال هدایت بغداد بر اساس سناریوهای خاص خود است. به عنوان مثال شاهد آن هستیم که نظامیان آمریکا به مراکز حشد الشعبی یورش می‌برند و همچنین در مسائل سیاسی و اقتصادی عراق دخالت می‌کنند. از همه مهمتر آنکه دست به ترور دو نفر از فرماندهان عالی منطقه (شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس) زدند که سازمان ملل هم آن را اقدام خلاف عرف و حقوق بین‌الملل قلمداد کرده است.

وی ادامه داد: این اقدام‌های آمریکا به حدی خطرناک است که استقرار سامانه‌های پدافندی در منطقه سبز بغداد هم نمی‌تواند سایر اقدام‌های مخرب آنها را توجیه کند. بخش دیگری از سناریوهای ایالات متحده در عراق درون‌مایه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد. نمونه آن را می‌توان نفوذ آمریکا در رسانه‌های عراق و ایجاد شبهات متعدد در میان قشر جوان این کشور دانست. آنها حتی اقدام به ایجاد شکاف در میان اعضای ارشد حشدالشعبی کردند که این مسائل می‌تواند بسیار خطرناک قلمداد شود. همین چند وقت پیش بود که روزنامه الشرق الاوسط اقدام به انتشار کاریکاتور توهین‌آمیز علیه مرجعیت عراق کرد و بعداً مشخص شد که پشت پرده این سناریو سعودی‌ها و آمریکا قرار داشتند. این اتفاقات در فضایی رخ می‌دهد که دولت عراق متاسفانه هیچ موضعی از خود علیه این مسائل نشان نداده است. من معتقدم که نخست‌وزیر جدید عراق را باید مجری سیاست‌های ایالات متحده در بغداد دانست؛ چراکه مصطفی الکاظمی علناً فضای سیاسی و امنیتی عراق را برای آمریکایی‌ها باز گذاشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ما شاهد آن هستیم که نخست‌وزیر عراق مقابله با کرونا، مقابله با فساد، اجرای اصلاحات و برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده را عملاً کنار گذاشته است و هیچ اقدامی برای بهبود اوضاع عراق انجام نمی‌دهد اما در این میان آمریکایی‌ها هر کاری که مد نظرشان است عملیاتی می‌کنند. اوضاع در عراق به حدی وخیم است و پشت پرده‌ها در این کشور به اندازه‌ای مشکل‌ساز شده که همچنان اعضای حزب بعث عراق که حالا در اردن و کشورهای دیگر حضور دارند در حال دریافت حقوق ماهانه از دولت فعلی عراق هستند. اخبار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حقوق جانبازان و خانواده شهدای حشدالشعبی قطع شده اما اعضای حزب بعث با گذشت ۱۷ سال از فروپاشی حکومت صدام، همچنان در حال دریافت حقوق ماهانه هستند. از این رو بسیاری از نمایندگان پارلمان عراق معتقدند که وعده‌های مصطفی الکاظمی با عملکرد وی دقیقاً ۱۸۰ درجه تفاوت دارد و احتمال دارد که جنبشی برای جمع‌آوری امضا علیه او در پارلمان تشکیل شود.

افقهی افزود: یکی از مسائلی که در مورد استقرار سامانه‌های پدافندی در منطقه سبز عراق توسط آ‌مریکایی‌ها باید مدنظر قرار گرفته شود این است که ایالات متحده می‌خواهد به افکار عمومی بفهماند که فضای عراق علیه واشنگتن رادیکالیزه شده است. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر قرار بر حمله به سفارت آنها باشد، داعش با یک وانت مملو از مواد منفجره به راحتی می‌تواند بزرگ‌ترین سفارت آمریکا در دنیا را زیر ضربه ببرد؛ به همین دلیل من معتدم استقرار سامانه‌های پدافندی توسط آمریکایی‌ها به این معنا است که آ‌نها می‌خواهند یک تهدید مهندسی شده علیه خود را به دنیا مخابره کنند. واشنگتن به دنبال آ‌ن است تا به همه بفهماند در حال تهدید شدن است و برای دفاع از خود دست به چنین کاری می‌زند. طبیعی است که آنها با این اقدام به دنبال آن هستند تا خروج خود از عراق را یا به تعویق بیاندازند یا بر سر این مسیر مانع ایجاد کنند.

وی در پایان تصریح کرد: توجه داشته باشید که پدافند هوایی، در سفارت آمریکا واقع در بغداد مستقر است و علناً نشان می‌دهد که این مکان به یک پادگان نظامی تبدیل شده است. در کنار این وضعیت، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم معتقد است تمام منافع عراق به دلیل هزینه‌های لشکرکشی‌ آمریکا به این کشور به کاخ سفید تعلق دارد و این موضوع اساساً نقض حاکمیت و موجودیت عراق را به تصویر می‌کشد. بدون تردید اگر این روال ادامه پیدا کند، دولت عراق با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد؛ چراکه در اطراف الکاظمی هم چندین عنصر منتسب به بعث حضور دارند که در حال ارائه راهکارهای غلط به ایشان هستند. بنابراین مولفه‌های فعلی نشان می‌دهد که دولت عراق دربست در اختیار آمریکایی‌ها قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز