خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ویتنبرگ در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن مانند اوباما سیاست «صبر استراتژیک» را در قبال کره‌شمالی در پیش گرفته است/ شمال شرق آسیا آینده بی‌ثبات‌تری را در پیش دارد/ وقوع جنگ در اوکراین، شرایط دشواری برای چین ایجاد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۱۳۴۳

استاد دانشگاه ویتنبرگ ادامه داد: چین در رابطه با تایوان، در طول ۵۰ سال گذشته، با اتخاذ رویکرد «یک کشور- دو سیستم حکومتی»، واقع‌گرایانه عمل کرده است. با این وجود، افزایش تعاملات رسمی ایالات متحده با تایوان، این رویکرد را دچار فرسایش کرده است و اینکه در آینده با چه تحولاتی در رابطه با این جزیره مواجه شویم، همچنان نامشخص است.

«یو بین» استاد علوم سیاسی و رئیس بخش مطالعات شرق آسیای دانشگاه ویتنبرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تأثیر بحران روسیه و اوکراین بر جایگاه چین در آسیا و عرصه بین‌المللی، گفت: جنگ روسیه و اوکراین، چالش بزرگی برای بی‌طرفی چین و سیاست خارجی مستقل این کشور است؛ چراکه، روسیه و اوکراین هر دو روابطی حسنه‌ با چین دارند و پکن از وقوع این جنگ، خشنود نیست. 

یو ادامه داد: پیش از وقوع این جنگ، ایالات متحده و متحدانش در حال گسترش روابط خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه بودند (پیمان آکوس، گفت‌وگوهای چهارجانبه امنیتی موسوم به کوآد و...)؛ روندی که با مخالفت شدید پکن همراه بود. تحولات اخیر در اروپا به احتمال بسیار زیاد شرایط مشابهی را در این قاره به وجود خواهد آورد و ایالات متحده فرصت‌های بی‌شماری برای تعمیق روابط خود با کشورهای اروپایی به دست خواهد آورد. بنابراین، اروپا و آسیا از این نظر به یکدیگر شبیه هستند. 

وی در خصوص تأثیرات جنگ کنونی اوکراین و روسیه بر آینده کشورهایی مانند هنگ‌کنگ، تایوان و همچنین مناطقی مانند تبت، اظهار داشت: این مناطق، بخش‌هایی از چین هستند و کشورهای جداگانه‌ای نیستند. جمهوری خلق چین، موضوعات مرتبط با این مناطق را «امور داخلی» خود می‌داند. 

 یو افزود که چین در رابطه با تایوان، در طول ۵۰ سال گذشته، با اتخاذ رویکرد «یک کشور- دو سیستم حکومتی»، واقع‌گرایانه عمل کرده است. با این وجود، افزایش تعاملات رسمی ایالات متحده با تایوان، این رویکرد را دچار فرسایش کرده است و اینکه در آینده با چه تحولاتی در رابطه با این جزیره مواجه شویم، همچنان نامشخص است. 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه در رابطه با عملی بودن پیشنهاد اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل گفت: با توجه به قوانین کنونی شورای امنیت و برخورداری روسیه از حق وتو، احتمال عملی شدن چنین پیشنهادی بسیار پایین به نظر می‌رسد.  

یو، آزمایش‌های موشکی پی در پی اخیر کره شمالی را اینگونه ارزیابی کرد که این آزمایش‌های موشکی، بخشی از تلاش‌های کره شمالی برای جلب توجه واشنگتن است که اکنون بر چین و روسیه متمرکز شده است. بر خلاف ترامپ که به کره شمالی سفر کرد و با رهبر این کشور دیدار داشت، بایدن توجه چندانی به کره شمالی ندارد و سیاست به اصطلاح «صبر استراتژیک» دولت اوباما را در قبال این کشور در پیش گرفته است. 

وی در ادامه افزود: تحول قابل توجهی که در این منطقه اتفاق افتاده است این است که در ژاپن و کره جنوبی، در شرایط کنونی، رهبرانی قدرت را در دست دارند که محافظه‌کارتر و جسورتر از رهبران پیشین این کشورها هستند و احتمالاً همسویی بیشتری با رهبران آمریکا دارند. در نتیجه، شمال شرق آسیا آینده بی‌ثبات‌تری را در پیش دارد. 

رئیس بخش شرق آسیای دانشگاه ویتنبرگ، رویکرد چین در خصوص آینده میانمار را اینگونه توصیف کرد که چین، از هر تلاشی برای برقراری ثبات در این کشور، حمایت می‌کند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز