خبرگزاری کار ایران

راه درمان آلزایمر چیست؟

asdasd
کد خبر : ۸۸۳۴۹۵

بیماری آلزایمر (AD) یک بیماری دژنراسیون مغز است. آلزایمر سلول‌های مغزی و عصبی را متلاشی کرده و از بین می‌برد. این آسیب باعث کاهش حافظه، رفتار و توانایی‌های ذهنی می‌شود.

هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد. علم هنوز نتوانسته درمانی را که بتواند پیشرفت این اختلال را کند یا متوقف کند، به دست آورد. محققان همچنین نمی‌دانند چگونه از بروز آلزایمر جلوگیری کنند.

در این مقاله برآنیم که درمان‌های جایگزین دارو و داروهای درمان آلزایمر را بررسی کنیم. درک این نکته مهم است که درمان‌های جایگزین برای بیماری آلزایمر در جامعه پزشکی به طور گسترده‌ای پشتیبانی نمی‌شوند. برخی از این روش‌های درمانی در برخی مطالعات  سودمند نشان داده شده است، درحالی‌که در برخی دیگر مطالعات حاکی از عدم تاثیر آنان است. اگر به درمان‌های جایگزین علاقه‌مند هستید، مهم است که ابتدا با پزشک صحبت کنید.

روغن نارگیل

کاپریلیک اسید یک اسید چرب است که در روغن نارگیل فرآوری شده یافت می‌شود. بدن انسان اسید کاپریلیک را به کتون پروتئین تجزیه می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده است که افرادی که کتازین مصرف کرده‌اند از عملکرد حافظه بهتری برخوردار بوده و افت شناختی کمتری دارند. برخی از افراد از روغن نارگیل به عنوان جایگزین ارزان قیمت برای داروهای حاوی کتازین استفاده می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا 3

راه درمان آلزایمر چیست؟

 

اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در درمان آلزایمر مفید باشند. در یک مطالعه محققان دریافتند که مصرف منظم اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش اختلال شناختی می‌شود؛ اما توجه به این نکته ضروری است که این تحقیق در حیوانات انجام شده است و نه در انسان. با خوردن ماهی، آجیل و برخی روغن‌ها می‌توانید اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری در رژیم غذایی خود دریافت کنید.

کوآنزیم  Q10

طرفداران درمان جایگزین ادعا می‌کنند ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی می‌توانند از بروز آلزایمر جلوگیری کرده یا آن را متوقف کنند. یکی از این آنتی‌اکسیدان‌ها کوآنزیم Q10 یا CoQ10 است که مکمل‌های CoQ10 در داروخانه‌ها موجود است. این آنزیم برای عملکردهای سالم بدن دارای اهمیت است. اکنون به عنوان یک درمان احتمالی برای بیماری آلزایمر موردبررسی قرار می‌گیرد.

کلسیم مرجان

بیشتر افراد به میزان کافی کلسیم از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند؛ اما برخی از افراد از کلسیم مرجان به عنوان درمانی برای آلزایمر استفاده می‌کنند. کلسیم مرجان از پوسته‌های دریایی و زندگی دریا مشتق می‌شود. این بدان معنی است که مکمل کلسیم ممکن است حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی دیگر باشد. برخی معتقدند که این ماده از سایر منابع کلسیم سودمندتر است.

طب سوزنی

طب سوزنی یک داروی جایگزین است که اعتقاد بر این داشته که با استفاده از سوزن‌های ریز و استریل آلزایمر را بهبود می‌بخشد. این روش درمانی باعث تحریک بدن و بهبود جریان انرژی می‌شود.

طبق گفته برخی مطالعات طب سوزنی ممکن است باعث بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی در افراد مبتلا به آلزایمر شود.

آروماتراپی

آروماتراپی از روغن‌های اساسی برای تقویت حافظه استفاده می‌کند. یک آزمایش کوتاه مدت آروماتراپی بر روی گروهی از افراد مسن نشان داد که این روش درمانی برخی از افراد مبتلا به آلزایمر را بهبود بخشید.

روغن‌های اساسی مورد استفاده در مطالعه شامل:

  • رزماری
  • لیمو
  • اسطوخودوس

یادآوری این نکته ضروری است که هرگز روغن‌های اساسی را مستقیماً روی پوست نمالید. همیشه سه تا پنج قطره را در یک اونس روغن مانند روغن بادام رقیق حل کرده و سپس مصرف کنید.

نور درمانی

بیماری آلزایمر بخشی از مغز را که خواب شبانه را تنظیم می‌کند آسیب میزند. آلزایمر می‌تواند باعث اختلال در چرخه خواب و بیداری شما شود. برخی از افراد در خواب مشکل دارند و این باعث می‌شود خطر سرگردانی شبانه بیشتر شود. نور درمانی روشن ممکن است کمک کند.

مطالعات دریافتند که نور درمانی به بازگرداندن تعادل در چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند. نور درمانی روشن در صبح باعث بهبود الگوی خواب شبانه در برخی از افراد مبتلا به آلزایمر و همچنین باعث افزایش بیدار ماندن در روز و کاهش اضطراب می‌شود.

داروهای گیاهی

بعضی از گیاهان به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی مفید هستند.

Choto-san یک ترکیب گیاهی است که شامل 11 گیاه دارویی است. از این مخلوط برای درمان زوال عقل استفاده شده است.برخی مطالعات پیشرفت‌هایی در حافظه و یادگیری یافتند در حالی‌ که برخی دیگر فقط بر زوال عقل تمرکز داشته‌اند. دمانس عروقی و آلزایمر هر دو تحت چتر زوال عقل قرار می‌گیرند اما شرایط متفاوتی دارند.

گیاه ژاپنی kami-untan- به منظور بهبود رشد عصب در سلول‌های مغزی احتمالاً می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را کُند کند. با این حال، مطالعات بیشتری موردنیاز است.

حتماً هرگونه استفاده از گیاهان دارویی یا رویکردهای جایگزین را به پزشک گزارش دهید. بسیاری از گیاهان با داروها تداخل ایجاد می‌کند و برای بدن ضرر دارند. به عنوان مثال، جینکو بیلوبا یک رقیق‌کننده خون شناخته‌شده است و می‌تواند برای افرادی که دچارش هستند خطرناک باشد.

کاری که اکنون می‌توانید انجام دهید چیست؟

تحقیقات فعلی از درمان‌های جایگزین به عنوان راهی برای درمان آلزایمر پشتیبانی نمی‌کند.

اگر علاقه‌مند به هر یک از این روش‌های درمانی جایگزین هستید با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از روش‌های درمانی جایگزین را بدون مشورت با پزشک شروع نکنید. شما می‌توانید با ترکیب داروهای تجویز شده با هر یک از مکمل‌های ذکر شده در بالا، تعارض جدی با دارو ایجاد کنید.

داروهای بیماری آلزایمر

اگر شما یک عزیز مبتلا به آلزایمر (AD) هستید، احتمالاً می‌دانید که هنوز درمانی برای این بیماری وجود ندارد. با این حال، داروهای تأییدشده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) می‌توانند به جلوگیری یا کند شدن پیشرفت علائم شناختی (مربوط به فکر) AD کمک کنند. این علائم شامل از بین رفتن حافظه است. در زیر نمونه‌هایی از داروهایی که معمولاً برای جلوگیری یا کند شدن علائم آلزایمر تجویز می‌شوند، آورده شده است. میزان تأثیر این داروها در افراد مختلف متفاوت است. دز همه این داروها با شدت یافتن علائم آلزایمر به تدریج بیشتر می‌شوند.

دونپزیل: از این دارو برای تأخیر یا کند کردن علائم بیماری خفیف، متوسط ​​و شدید استفاده می‌شود.

گالانتامین(Razadyne): این دارو برای جلوگیری یا کند شدن علائم خفیف تا متوسط آلزایمر استفاده می‌شود. این قرص، به صورت کپسول یا محلول خوراکی است.

ممانتین: این دارو بعضی اوقات با  Aricept، Exelon  یا Razadyne تجویز می‌شود. این دارو برای به تأخیر انداختن یا کند کردن علائم آلزایمر ​​است. این یک قرص، کپسول یا محلول خوراکی با اثرگذاری طولانی است.

ریواستیگمین (اکسلون): از این دارو برای جلوگیری یا کند کردن علائم بیماری خفیف تا متوسط ​​ آلزایمر استفاده می‌شود.

ممانتین و دونپزیل: این کپسول دارویی برای درمان آلزایمر متوسط ​​و شدید استفاده می‌شود.

داروهای آلزایمر در حال ‌توسعه

آلزایمر یک بیماری پیچیده است و محققان هنوز آن را کاملاً درک نکرده‌اند که چگونه آن را درمان می‌کنند. با این حال، آن‌ها در تلاش‌اند تا داروهای جدید و ترکیبات دارویی را تولید کنند. هدف از این محصولات جدید کاهش علائم آلزایمر یا حتی تغییر روند بیماری است.

برخی از داروهای بسیار امیدوارکننده در حال‌ توسعه عبارتند از:

Aducanumab

این دارو رسوبات موجود در مغز و پروتئینی بنام بتا آمیلوئید را هدف قرار می‌دهد. این پروتئین باعث ایجاد خوشه‌ها یا پلاک‌هایی در اطراف سلول‌های مغزی در افراد مبتلا به آلزایمر می‌شود. این پلاک‌ها از ارسال پیام بین سلول‌ها جلوگیری می‌کنند و باعث ایجاد علائم آلزایمر می‌شوند.

Solanezumab

این یکی دیگر از داروهای ضد آمیلوئید است. مطالعات در حال انجام است برای دیدن اینکه آیا solanezumab می‌تواند کاهش شناختی در برخی از افراد مبتلا به آلزایمر را کاهش دهد یا خیر. این دارو برای افرادی که پلاک‌های آمیلوئید دارند اما هنوز علائم از دست دادن حافظه را نشان نمی‌دهند، تجویز می‌شود.

انسولین

 تحقیقاتی به نام مطالعه انسولینِ بینی در مبارزه با فراموشی انجام شده است. دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا نوعی انسولین موجود در اسپری بینی می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد یا خیر. تمرکز پژوهش بر روی افراد با مشکلات حافظه خفیف است.

جمع بندی

در پایان ذکر این نکته مهم است که بیماران آلزایمری داروهایی مصرف می‌کنند که شاید جا به جایی دوز آنها برای بیمار بسیار خطرناک است. لذا مراقبت از مصرف صحیح داروهای بیمار یکی از نکات کلیدی درمان است. "راحت دارو" در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند تا بیمار حتی یک دارو را نیز فراموش نکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز