خبرگزاری کار ایران

لامپ ال.ای.دی چه مزایایی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۷۷۶

لامپ‌های LED فاقد پرتوهای مادون قرمز و ماورابنفش هستند که سایر صنایع روشنایی ایجاد می‌کنند و LEDها به سلامت چشم و محیط آسیب نمی‌رسانند .

لامپ ال ای دی مزیت‌های بی‌شماری نسبت به چراغ های سنتی دارد.لامپ های ال ای دی  یکی از جذابترین تکنولوژی ها در صنعت نور می باشند، LED  ها کوچک بوده، لامپ‌های جامد قدرتمند ، انرژی زیاد  و طول عمر بالایی را ، دارند.

فناوری ال ای دی همچنین دارای مزیت‌های بیشتری در مقایسه با لامپ های دارای نور سیمابی، فلورسنت و دیوایس‌های روشنایی دیگر هستند. این می‌تواند شامل عمر طولانی‌تر (60 هزار ساعتی)،‌مصرف انرژی کمتر (90 درصد کارآمدتر)، کاهش هزینه‌های نگهداری و ایمنی بیشتر باشد.

در واقع این لامپ ها بهترین روش‌ صرفه جویی در مصرف انرژی هستند زمانی که شما این لامپ ها را با بقیه ی چراغ ها مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که چراغ های ال ای دی ، راهکار هوشمندانه‌ ای  جهت صرفه جویی در انرژی  برق ، هستند.

لامپ ال ای دی چیست ؟ 

 (LED)چیست؟ 

ال ای دی LED مخفف واژه ،  Light Emitted Diode  نوعی از لامپ های حالت جامد است که از دیود نورافشان برای روشنایی، استفاده می‌کند. دیودها از نوع نیمه هادی هستند.

فرق اساسی بین نیمه هادی ها و ال ای دی ها در نوری است که از LED ها ساطع می گردد  . این لامپ‌ها که در ابتدا بیشتر به عنوان یک چراغ قرمز رنگ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، با توجه به مصرف برق کم نسبت به سایر لامپ‌ها، عمر بسیار بالا و فناوری جدید ساخت به رنگ‌های دیگر توانسته‌اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند.

کارشناسان معتقد هستند که لامپ های معمولی یا همان لامپ های رشته ای یکی از مهمترین دلایل مصرف انرژی و در نتیجه افزایش حجم تولید گازهای گلخانه ای در جهان می باشند. بنابراین بسیاری از کشورها ؛ برنامه چندساله ای را برای جایگزینی مدل های دیگر لامپ با لامپ های ال ای دی ، تدوین کرده اند تا شاید بتوانند در دراز مدت  گامی در جهت کمک به محیط زیست بردارند.

لامپ ال.ای.دی چه مزایایی دارد؟

کاربرد لامپ ال ای دی

LED از دهه های گذشته در صنعت الکترونیک کاربرد داشت،  و برای خاموش یا روشن بودن نمایشگر لوازم مولتی مدیا و نشان دهنده های الکترونیکی و ماشین الات مورد استفاده قرار می گرفت.اما در حال حاضر LED ها به نحوه خاصی تولید می شوند که نور را درجهت خاص متمرکز می کنند،

 و به صورت چیپ های کوچکی هستند که معمولا در یک شیشه گنبدی شکل قرار دارند و دارای سایز چوب کبریت هستند و به سختی می شکنند. همچنین  به آسانی با تغییر در ساختار فیزیکی و مواد تشکیل دهنده ال ای دی   نور در رنگ ها و شدت های مختلف و با طول موج مشخص و رنگ خاص تولید می شود.

به عبارتی دیگر لامپ های LED فاقد پرتوهای مادون قرمزو ماورابنفش هستند که سایر صنایع روشنایی ایجاد  می کنند و LED ها به سلامت چشم و محیط آسیب نمی رسانند . LED های سفید قابلیت تولید همه رنگ را داشته و علاوه برآن از انرژی بسیار کمی درمقایسه باسایر لامپ ها و LED های قدیمی , برای تولید روشنایی استفاده می کنند .

 به همین دلیل روز به روز استفاده از LED ها بیشتر می شود , باتوجه به مزایای LED ها پیش بینی می شود، درآینده نزدیک شاهد تغییروتحولی عظیم در LED های روشنایی و تصویر باشیم. مقایسه لامپ LED با لامپ های دیگر در طول عمر قابل بحث و مقایسه نیست

.امروزه با گذشت زمان  LED ها پیشرفت کرده وتحول عظیمی در صنعت روشنایی ایجاد شده است.

لامپ ال.ای.دی چه مزایایی دارد؟

خصوصیات لامپ های ال ای دی:

این لامپ‌ها دارای کارایی و طول عمر و بازده انرژی بالا چند برابر لامپ‌های رشته‌ای هستند و به شکل قابل ملاحظه ای از کارآمدی بالاتری نسبت به دیگر لامپ‌های فلورسنت برخوردارند. پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده بازار لامپ‌های ال ای دی بیش از دوازده برابر شود ،

و این رقم از ۲ میلیارد دلار در آغاز سال ۲۰۱۴ تا ۲۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رشد سالیانه ۲۵٪ داشته باشد.  شاخص بهبود راندمان مصرف نیز از سال ۲۰۱۶ به بعد، میزان مصرف انرژی لامپ‌های ال ای دی به حدود ۱۰ درصد میزان مصرف لامپ‌های رشته‌ای رسیده است.

لامپ ال.ای.دی چه مزایایی دارد؟

مزایا ی لامپ‌های ال ای دی 

  • طول عمر:

 اولین و مهم‌ترین معیار، در لامپ‌های ال ای دی  محسوب می شود. لامپ‌ها ال ای دی طول عمری بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار ساعت دارند. این طول عمر در مقایسه با لامپ های دیگر بسیار بیشتر است.

  • بازده نوری(lum/watt):  

از دیگر مزیت های لامپ هایال ای دی  می‌توان به بازده نوری بالای این لامپ ها اشاره نمود. در حال حاضر لامپ‌های LED بازده‌ای بین ۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات را دارا می‌باشند و این در حالی است که این مقدار برای لامپ‌های رشته‌ای ۱۰ تا ۱۵ لومن بر وات است .

 برای لامپ‌های کم ‌مصرف ۴۵ تا ۶۵، برای لامپ‌های بخار جیوه ۳۵ تا ۶۰، برای لامپ‌های بخار سدیم ۶۰تا ۱۱۰ و برای لامپ‌های متال هالید ۷۵ تا ۸۵ لومن بر وات می‌باشند.

  • پاسخ به موقع:

  لامپ‌های ال ای دی  به محض رسیدن ولتاژ به آن‌ها روشن می‌شوند (کمتر از20 us ) به عنوان مثال لامپ‌های متال هالید زمانی بالغ بر ۵ دقیقه لازم دارند تا به حداکثر نور خود برسند، یعنی لامپ‌هایال ای دی  (پانزده میلیون بار) سریع‌تر روشن می‌شوند. مشکل دیگر لامپ‌های متال هالید این است ،

که اگر این لامپ‌ها بیش از ۵ دقیقه روشن باشند گرم می‌شوند و بعد از خاموشی دیگر فوراً روشن نمی‌شوند. چراکه لامپ گرم‌کننده و سنسور داخل لامپ اجازه روشن شدن مجدد لامپ را تا زمانی که لامپ سرد نشود نمی‌دهد و حدوداً پس از ۳ دقیقه سنسور اجازه ورود ولتاژ را داده و سپس حدود ۴ تا ۵ دقیقه زمان نیاز است تا به حداکثر تولید نور خود برسد.

  • تعداد خاموش روشن:

 طول عمر لامپ‌های ال ای دی  به هیچ وجه تابعی از تعداد روشن و خاموش شدن نیست، می‌توان لامپ‌های ال ای دی را میلیون‌ها بار روشن و خاموش کرد. در واقع طول عمر لامپ‌های ال ای دی  تنها به مدت زمان روشن بودن بستگی دارد.

  • تنظیم شدت نور:

 امکان تنظیم نور در لامپهای ال ای دی با استفاده از تکنولوژی PWM = Pulse Width Modulation  که کنترل سطح ولتاژ به کمک تغییر پهنای پالس است و در اکثر میکروکنترلرها موجود است به راحتی امکانپذیر است.

  • تنظیم زاویه تابش:

در لامپ های ال ای دی  نور در تمام جهات منتشر نمی‌شود و به دلیل موجود بودن لنزهایی با زوایای دلخواه نوری، کاملاً قابل کنترل است.

  • جریان راه‌اندازی:

لامپ‌های متال هالید ۵ دقیقه زمان نیاز دارند تا به حداکثر نوردهی خود برسند. در این مدت زمان برای یونیزه کردن گاز داخل لامپ نیاز به آمپر بیشتری است. در آزمایش انجام شده مشاهده گردید که در ابتدای روشن شدن لامپ ۴۰۰ وات متال هالید، جریان مصرفی ۷/۲ آمپر بود که این جریان رفته کاهش یافته و پس از ۵ دقیقه به ۵ آمپر رسید.

به عبارت دیگر یک لامپ ۴۰۰ واتی متال هالید در مدت زمان راه‌اندازی ۱۱۰۰ وات مصرف خواهد داشت یعنی تقریباً ۳ برابر واتی که باید مصرف کنند.   (یعنی در مجموع به میزان 841 Kwh در سال صرفه‌جویی در مصرف برق خواهید داشت) ،

این عملکرد، تجهیزاتی ۳ برابر قوی‌تر را نیاز دارد که پیرو آن هزینه‌های تابلو برق و تجهیزات را افزایش خواهد داد.

  • کاهش نور:

کلیه لامپ‌های دیگر با گذشت زمان دچار افت شدید شدت نور می‌گردند. ال ای دی  ها قابلیت تغذیه هم با جریان AC  (البته پس از تبدیل به  DC) و هم جریان DC با مصرف کم را دارد، لذا می‌توان از منابع انرژی خورشیدی یا باتری نیز جهت تأمین نیروی آنها استفاده کرد.

  • عدم وجود پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز

 همواره نوری که توسط منابع روشنایی تولید می‌شده است به همراه پرتوهای فرابنفش و مادون‌قرمز بوده است که در حوزه بینایی ما قرار ندارند و کاربردی به منظور تأمین روشنایی ندارند اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود پرتوهای فرابنفش علاوه‌بر این که کاربردی در تأمین روشنایی ندارند بلکه برای انسان مضر می‌باشند.

  دانشمندان، بر اساس نتایج آخرین تحقیقات زنان را از قرار گرفتن در زیر نور لامپ‌های مهتابی و کم مصرف منع کرده‌اند چون این گونه لامپ‌ها میزان زیادی پرتو فرابنفش از خود منتشر می‌کنند و این در حالی است که تأثیر پرتوهای فرابنفش بر مبتلا شدن به سرطان پوست سال‌ها پیش به اثبات رسیده است.

  • به کارگیری با ولتاژهای بسیار پایین

  ولتاژ مورد استفاده لامپ‌ LED  می‌تواند بسیار پایین باشد و جالب است که لامپ‌ LED با مقدار ناچیزی از ولتاژ نامی خود نیز به نور افشانی خواهد پرداخت و می‌توان آن‌ها را با ضعیف‌ترین و کوچک‌ترین باطری‌ها تغذیه نمود.

بنابراین می‌توان بسیاری از سیستم‌های روشنایی صنایع و ساختمان‌ها و حتی معابر را بدون نیاز به اتصال به شبکه‌ی سراسری توسط باطری‌ها و پیل‌های مستقیم تغذیه نمود که مشکل پیک و دره بار شبکه را تا حدودی مرتفع نموده و هزینه احداث تأسیسات انتقال برق در اماکن صعب‌العبور و فواصل بالا را کاهش داد.

سخن آخر

در حال حاضر  گروه صنعتی ابزار تحسین ،  که مرجع تخصصی ابزار آلات صنعتی می باشد  ،  بهترین برندهای موجود در بازار را  جهت خرید لامپ ال ای دی ، از طریق تحقیقات میدانی گسترده در این زمینه شناسایی ، و به شما مشتریان عزیز عرضه می نماید. امید است با خرید لامپ از گروه صنعتی ابزار تحسین گامی موثر در جهت صرفه جویی در هزینه و زمان خود بردارید. همچنین میتوانید جهت استعلام قیمت لامپ به وب سایت ابزار تحسین مراجعه کنید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز