خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد؛

«آیین‌نامه بتن ایران» منتشر شد/ ۵۰ درصد ساختمان‌های کشور بتنی هستند

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۸۹۲

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام خبر انتشار ویرایش جدید مبحث نهم مقررات ملی ساختمان؛ طراحی و اجرای ساختمان های بتنی و همچنین انتشار آیین نامه بتن ایران این اتفاق را برای جامعه مهندسی مهم برشمرد و گفت: از این به بعد، طراحی سازه‌های بتنی به آیین‌نامه‌های داخلی متکی می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد شکرچی‌زاده از انتشار ویرایش جدید مبحث نهم مقررات ملی ساختمان؛ "طرح و اجرای ساختمان‌های بتنی" در اردیبهشت‌ماه امسال از سوی وزارت راه و شهرسازی و "آیین‌نامه بتن ایران- آبا" هفته گذشته از سوی سازمان برنامه  و بودجه خبر داد.

انتشار ویرایش جدید مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان؛ «طراحی و اجرای ساختمان‎های بتنی» اردیبهشت امسال

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تدوین مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان در ابتدای دولت تدبیر و امید، مجددا به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپرده شده، گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بکارگیری متخصصان تراز اول کشور از مشاوران و استادان و صاحب‌نظران، کار تدوین ویرایش جدید مباحث و از جمله مبحث نهم را آغاز کرد. متعاقب آن، سازمان برنامه هم طی قراردادی بازنگری آبا را که آخرین ویرایش آن مربوط به ١٨ سال قبل بود در سال ٩٣ به مرکز تحقیقات، سپرد.

شکرچی‌زاده توضیح داد: در گذشته این دو مدرک مهم مهندسی کشور که هر دو مربوط به طراحی سازه‌های بتنی بودند با هم تفاوت‌ها و بعضاً تناقضاتی داشتند و در نتیجه اغلب مهندسان طراح سازه‌های بتنی در کشور برای رهایی از سردرگمی به آیین‌نامه های خارجی مراجعه می‌کردند.

وی تصریح کرد: ویرایش جدید این دو مجموعه که هر دو در مرکز تحقیقات انجام شده است، با هم هماهنگ است و انتظار می‌رود روند طراحی ساز‌های بتنی در آینده با استفاده از این دو مرجع طراحی، متکی به آیین‌نامه‌های داخلی که هماهنگ با شرایط کشور و مصالح موجود در کشور و تجربیات داخلی است، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند.

به گفته شکرچی‌زاده، با توجه به اینکه بیش از ٥٠ درصد ساختمانها در کشور بتنی هستند، این اتفاق برای مهندسی عمران کشور، رخداد مهمی محسوب می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از تلاش تمامی دست‌اندرکاران تدوین این دو مجموعه (طراحی و اجرای ساختمان های بتنی؛ مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه بتن ایران) و مقام عالی وزارت مجدداً به خاطر پشتیبانی از مرکز تحقیقات در انجام وظایف محوله قدردانی کنم.

بنا بر اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اولین نسخه آیین‌نامه بتن ایران در سال ۱۳۷۰ (و بخش دوم آن در سال ۱۳۷۴) منتشر شد. در سال ۱۳۷۷ کمیته تدوین آیین‌نامه گسترش یافت و تعداد اعضای آن به ۲۶ نفر بالغ شدند. کمیته مزبور به دو زیر کمیته، «مصالح و مسایل اجرایی» و «اصول تحلیل و طراحی» تقسیم و کار بازنگری را آغاز کردند. بر این اساس اولین تجدید نظر آبا در سال ۱۳۷۹ تصویب و از سال ۱۳۸۰ لازم اجرا شد، همچنین به همراه تدوین آیین‌نامه،‌ کار نگارش «واژه‌نامه بتن» و «تفسیر آیین نامه» نیز انجام شد که تفسیر بخش اول یک‌بار نیز در سال ۱۳۷۹ تجدید نظر شده‌ است. 

همچنین، بعد از اولین بازنگری آبا که بیش از ۱۸ سال از آن می‌گذرد و با توجه به پیشرفت‌هایی که طی سال‌های اخیر در زمینه «فناوری بتن» و «تحلیل و طراحی» حاصل شده‌است و همچنین نیاز به اِعمال برخی اصلاحات، نظام فنی و اجرایی کشور طی تفاهم‌نامه شماره ۳۸۷۴-۳۹-۹۳ مورخ ۲۵ تیر ۹۳ با تشکیل دبیرخانه دائمی آئین‌نامه بتن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،‌ کار بازنگری آن را به این مرکز واگذار کرد تا طی فرآیند نظرخواهی از کلیه صاحب‌نظران، ‌متخصصان و دست‌اندرکاران این صنعت به تشکیل کمیته‌های دائمی، فنی-اجرایی و هماهنگی اقدام کرده و بر اساس مدیریت کارگروه‌های تخصصی، نسبت به این مهّم اقدام کند.

یادآور می‌شود، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، طی تفاهم‌نامه‌ای از سوی سازمان برنامه مسئولیت تهیه و تدوین ملحقات آبا را بر عهده گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز