خبرگزاری کار ایران

مشاور مالیاتی اتاق اصناف در گفت‌وگو با ایلنا:

۳۰ درصد واحدهای شهرک صنعتی فعال هستند/ واحدهای سودآور به اقوام واگذار می‌شود/ برای تدوین بودجه از اتاق اصناف نظرخواهی نشد

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۹۱۱

مشاور مالیاتی اتاق اصناف اظهار داشت: نتوانستیم این مهم را به جامعه بقبولانیم که همه باید مالیات بدهند، هیچ کس حق ندارد درآمد خودش را مخفی کند. هر کسی که از خدمات این کشور استفاده کند باید سهم مالیات خود را پرداخت کند که مهمترین دلیل این است که هیچ وقت مقامات به مردم گزارش نداده، شفاف‌سازی نکردند و خدمات درستی به مردم ندادند.

محمدرضا جعفریان در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص افزایش مالیات اصناف در بودجه سال آینده اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا وقتی بازار راکد است مالیات گروه‌هایی که پرونده مالیاتی و شناسنامه کاری دارند و نیز فعال هستند، افزایش پیدا نمی‌کند اما دولت فعلا در بودجه سال آینده مالیات این گروه را 24 درصد افزایش داده است.

وی ادامه داد: هنوز برای ما مشخص نیست که قرار است این اعداد را از کدام حوزه‌ها بگیرند. از سوی دیگر 30 تا 40 درصد کارخانجات در شهرک‌های صنعتی فعال هستند و بقیه به دلیل کمبود نقدینگی، مواد اولیه و سایر مشکلات تعطیل هستند.

جعفریان با بیان اینکه در بودجه سال آینده درآمد مالیاتی دولت به 197 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده اظهار داشت: آقایانی که این بودجه را نوشتند ابتدا باید ببینند که چقدر این اعداد و ارقام ظرفیت اجرایی شدن دارد.

وی افزود: در بودجه سال آینده سیاست‌گذاران نتوانستند پایه‌های مالیاتی را افزایش دهند و مالیات P.I.T که مالیات بر جمع درآمد می‌شود و مالیات C.G.T را عملیاتی کنند. با وجود تمام این مشکلات ما معافیت‌های مالیاتی داریم که شامل برخی موسسات و اشخاص حقیقی می‌شود. به طور کلی در بودجه سال آینده ما پایه‌های مالیاتی را افزایش ندادیم اما می‌خواهیم بخش اعظم بودجه را از مالیات تامین کنیم.

وی افزود: به عقیده بنده این امر تحقق پذیر نیست و امیدوارم آنهایی که دارای شناسنامه هستند و فعالیت مالی آنها شفاف است سال آینده دچار گرفتاری بیشتر نشوند بر اساس اعلام مقامات ما سالانه 30 تا 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که متاسفانه آنها را نتوانستیم شناسایی کنیم و یا اینکه آنقدر قدرت دارند که نمی‌توانیم سراغ آنها برویم. با توجه به اینکه دولت نیز نتوانسته است هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد حتما در سال آینده دچار کسری بودجه خواهیم شد که نتیجه آن بدهکاری مردم است همانطور که اکنون به دنبال گرفتن پنج میلیارد دلار وام از روسیه هستیم که نتیجه آن بدهکاری مردم ایران به روسیه می‌شود.

وی با اشاره به نقش مجلس در تدوین بودجه نیز گفت: نمایندگان نمی‌توانند کاری بکنند، دولت یک بودجه 484 هزار میلیارد تومانی به مجلس داده که این نوع تدوین آن خود مشکل‌زا است و فقط می‌توانند با اعداد بازی کنند دیگر محلی برای کسب درآمد وجود ندارد که مجلس بخواهد از آن محل فشار وارده بر مردم را کم کنند. وقتی حجم تورم مواد خوراکی 46 درصد است و میزان افزایش حقوق کارمندان 15 درصد نتیجه آن فقیرتر شدن مردم به میزان 31 درصد می‌شود.

وی در خصوص فروش اموال مازاد دولت برای تامین بودجه گفت: سابقه نشان می‌دهد که واحدهای سودآور به اقوام و آشنایان واگذار می‌شود و واحدهای ضررده نیز آنقدر کارمند و کارگر اضافه دارند که بخش خصوصی جرات سرمایه‌گذاری مجدد بر روی آنها را ندارند. به طور مثال شرکت دخانیات 1500 نفر کارمند داشت اما ناگهان در یک برهه زمانی کم به شش هزار نفر رسیده است. در هنگام تنظیم بودجه در دولت و حتی در کمیسیون تلفیق از مجموعه اتاق اصناف اصلا نظرخواهی نشد.

جعفریان تصریح کرد: ما نتوانستیم این مهم را به جامعه بقبولانیم که همه باید مالیات بدهند، هیچ کس حق ندارد درآمد خودش را مخفی کند هر کسی که از خدمات این کشور استفاده کند باید سهم مالیات خود را پرداخت کند. متاسفانه نتوانستیم این فرهنگ را ایجاد کنیم که مهمترین دلیل این است که هیچ وقت مقامات به مردم گزارش نداده و شفاف‌سازی نکردند و خدمات درستی به مردم ندادند. امروز فردی که لازم است شیمی‌درمانی کند باید حداقل برای هر نسخه پنج میلیون تومان پرداخت کند. تامین اجتماعی و پرداخت هزینه‌های درمان وظیفه حداقلی دولت‌ها است و نمی‌دانم چه زمانی می‌خواهند این وظایف حداقلی خودرا انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز