خبرگزاری کار ایران

سخنگوی گمرک ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش ٢٠ درصدی ارزش صادرات به روسیه/ ایران می‌تواند دالانی برای تامین نیازهای مسکو باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۰۰۱۰

سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: صادرات از ایران به روسیه در ١١ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته‌ به‌طوریکه ارزش صادرات ٢٠ درصد افزایش پیدا کرده‌ است.

روح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره حجم و میزان روابط تجاری ایران و روسیه اظهار داشت: صادرات از ایران به روسیه در ١١ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته‌ به‌طوریکه ارزش صادرات ٢٠ درصد افزایش پیدا کرده‌ است. 

وی افزود: البته ارزش واردات از روسیه هم در مدت گفته شده ۵٢ درصد افزایش یافته‌است. 

سخنگوی گمرک ایران با اشاره به میزان صادرات و واردات از/به روسیه در سال گذشته گفت: در ١١ ماه سال گذشته میزان صادرات به روسیه ٩٢٨ هزار و ٣١۵ تن به ارزش ۴۴٧ میلیون و ٧۶٣ هزار و ۴٧١ دلار بوده و در همین زمان میزان واردات ٢ میلیون و ٧۴۵ هزار و ١٩٩ تن به ارزش ٩۵٣ میلیون و ۵٠٨ هزار و ۶٠٨ دلار بوده است . 

وی ادامه داد : میزان صادرات در ١١ ماه سال ١۴٠٠ به یک میلیون و ٣۵ هزار و ۶٠٣ تن به ارزش ۵٣٩ میلیون و ٣٩٣ هزار و ٣۵ دلار رسید و میزان واردات هم در مدت زمان مذکور ٣ میلیون و ٢۶٢ هزار و ۶۴١ تن به ارزش یک میلیارد و ۴۵١ میلیون و ٢٠۶ هزار و ٢٣۶ دلار بوده است که همانطور که گفته شد هم واردات و هم صادرات از / به روسیه افزایش یافته است.

لطیفی تاکید کرد : البته از زمان درگیری روسیه و اوکراین و تحریم روسیه از سوی برخی از کشورها هنوز آمار صادرات به روسیه به دست نرسیده که این موضوع را مورد ارزیابی قراردادیم اما طبیعی است که ایران بتواند دالانی برای تامین نیازهای روسیه باشد. 

سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: در این شرایط با برنامه ریزی درست ایران می‌تواند هم تولید داخل خود را به سمت روسیه منتقل کند و هم مسیری برای ترانزیت کالاهای سایر کشورها به روسیه باشد و هم اینکه روسیه می‌تواند از تجربه‌های مقابله ایران با تحریم‌ها بهره ببرد. 

لطیفی با اشاره به اقدام سایر کشورهای منطقه برای استفاده از این شرایط اظهارداشت: آذربایجان استفاده از این شرایط را آغاز کرده است و می‌دانیم که اخیرا رییس جمهور آذربایجان با پوتین ملاقاتی داشته و یادداشت تفاهمی هم از سوی آنها به امضا رسید تا شراکت دو کشور و همچنین روابط تجاری آنها افزایش یابد. این می‌تواند باعث نزدیک شدن آذربایجان به روسیه شود چراکه احتمال اینکه در این شرایط روس‌ها آذربایجان را در اولویت قرار دهند، وجود دارد.

وی تاکید کرد: اما کریدور مهم از عمان و خلیج فارس و ایران به سمت روسیه عبور می‌کند و کریدور شمال-جنوب که ایران در این کریدور هند را به قزاقستان و روسیه و شرق و شمال اروپا متصل می‌سازد و باید توجه داشت که در حال حاضر آنچه که برای کشورها اهمیت دارد عبور سریع و ارزان کالا از مسیر امن است. 

لطیفی گفت: بهترین مسیر برای روسیه ایران است هر چند که اخیرا سنگ‌اندازی‌هایی برای استفاده روسیه از مسیرهای ایران انجام شد و در فضای رسانه‌ای بین‌المللی تلاش شد تا شکافی بین ایران و روسیه ایجاد کنند تا ایران از همراهی روسیه خارج شود و تحریم بر روسیه هم اثربخش باشد اما با اینکه در این شرایط ایران به دنبال حفظ شئون انسانی است اما منافع ملی را پیگیری می‌کنیم تا تجارت با سایر کشورها را تقویت سازیم و بتوانیم کریدورهای ترانزیتی را فعال کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز