خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

کارگران اخراجی به قاچاق سوخت روآورده‌اند

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۳۸۷

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سیستان و بلوچستان با اشاره به‌مشکلات جامعه کارگری و روند رو به رشد بیکاری و پیامدهای ناگوار آن در این استان گفت: نمایندگان مجلس و مسئولان باید جوابگوی کارگران بیکار شده باشند که از روی ناچاری به قاچاق سوخت روآورده‌اند.

حسینعلی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت کارگران‌استان سیستان و بلوچستان گفت: به‌رغم تلاش‌های مدیر کل کار و معاون سیاسی استانداری تاحدودی وضعیت‌ تغییر کرده ولی در مجموع کارگران استان از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند. هنوز در سطح شهرداری‌های استان میانگین سه تا شش ماه حقوق معوق و یک تا سه ماه بیمه معوق داریم.

اکبری در ادامه افزود:پروژه‌های آبرسانی دشت سیستان تعطیل شده و تمامی کارگرانی که در این پروژه مشغول به کار بودند، بیکار شدند و متاسفانه دیگر فکری برای این کارگرانی که هرکدام حداقل 5 سال سابقه کار داشتند و الان بیکارند نشد. این پروژه‌ها سه الی چهار ماه است که تعطیل شده اند.

وی عنوان کرد: کارگران اخراجی در شرایط سختی به سر می برند. در جنوب استان نیز با همین شرایط روبه‌رو هستیم. به دلیل بیکاری وضعیت زندگی مردم بسیار سخت شده و برای گذران امور زندگی مجبورند به قاچاق سوخت روی بیاورند و روزانه یک تا دو نفر در جاده‌های استان به دلیل قاچاق سوخت در آتشی که از بی‌کفایتی مسئولان روشن شده ،می‌سوزند.

دبیر اجرایی خانه کارگر سیستان و بلوچستان اضافه کرد: افرادی که در جاده های مرگ قاچاق سوخت، قربانی لقمه‌ای نان می‌شوند قطعا دارای زن و چندین فرزند هستند که در آینده نه‌چندان دور مشکلات مضاعفی را گریبانگیر منطقه و کشور خواهد کرد.

نیاز استان به اشتغال پایدار

اکبری گفت: تاکنون اشتغال‌های پایداری برای مردم شمال و مرکز استان سیستان و بلوچستان ایجاد نشده و تنها تاحدودی شاهد ایجاد اشتغال‌های موقت بودیم. در جنوب و در منطقه چابهار، یکسری اقدامات در زمینه پتروشیمی و فولاد ایجاد شده که ما نسبت به آنها خوشبین نیستیم که نتیجه مطلوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: ولی در حوزه شهری ایرانشهر، سراوان و خاش شرایط شغل‌های صنعتی مطلوب وجود ندارد. برای اشتغال پایدار مردم، هیچ تلاشی طی سال‌های اخیر صورت نگرفته است. ناگفته نماند در چابهار نیر پروژه‌ها در سطح ملی است و چندان به درد مردم استان نمی‌خورد چرا که از سراسر ایران برای این پروژه‌ها نیرو جذب می‌شود.

شرایط کارگران استان وخیم است

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: شرایط کارگران در استان بسیار وخیم است چرا که ما عملا تمام کارگرهایمان به سمت مشاغل کاذب و اکثرا به سمت قاچاق سوخت می‌روند. خود سوخت یعنی اقتصاد، یعنی خون این مردم و وقتی کارگری خانواده‌اش گرسنه است، چاره‌ای جز قاچاق سوخت ندارد و مجبور است به سمت قاچاق برود و تنها راه‌حلی که برای جلوگیری از قاچاق وجود دارد، سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در زمینه اشتغال در منطقه است.

کارگران اخراجی به قاچاق سوخت روآورده‌اند

در حال حاضر هشت نماینده مجلس داریم که عملا مجموعه کارگری از عملکرد آنها راضی نیستیم و وحدت و همدلی که بین مردم هست متاسفانه این وحدت بین نمایندگان نیست

اکبری افزود: بخش خصوصی که به هیچ وجه حاضر نیست در این استان سرمایه گذاری کند و دولت نیز که اصلا این استان را فراموش کرده است. اینجانب به عنوان نماینده کارگران در 5 سال گذشته ندیده‌ام که یک پروژه 200 نفری حداقل در مرکز و شمال استان و شهرهای بلوچستان، غیر از چابهار ایجاد شود. شرایط کارگری در استان وخیم است و روز به روز شرایط کارگران بدتر می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حال حاضر هشت نماینده مجلس داریم که عملا مجموعه کارگری از عملکرد آنها راضی نیست و وحدت و همدلی که بین مردم است بین نمایندگان وجود ندارد. وحدت و همدلی که بین شیعه و سنی استان است و در بین عامه مردم دیده می‌شود، بین نمایندگان آنها وجود ندارد چرا که اگر این وحدت وجود داشت شرایط ما الان به این صورت پیش نمی‌رفت.

وی ادامه داد: ما الان کارگرانی داریم که برای یک سیلندر گاز باید حداقل 4 چهار ساعت در صف گاز بمانند و در شرایطی که این کارگر در شرکت‌هایی مشغول کارند که به آنها تعهد دارند، غیبت‌شان از محل کار همواره مشکل‌ساز می‌شود. ضمن اینکه سیلندری که تحویل می‌گیرد تنها جوابگوی چند روز است و دوباره مجبورند ساعت ها در صف بمانند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: قشر کارگر و فقیر استان سیستان و بلوچستان مشکلات عدیده ای دارند اما مسئولان استان و نمایندگان مجلس نسبت به رفاه این مردم قدمی برنمی‌دارند.

اکبری بیان کرد: مردم شرایط بغرنجی دارند و کارگرها از لحاظ شرایط اقتصادی در تنگنا قرار دارند. انتظار کارگران از نمایندگان مجلس ایجاد یکسری شغل‌های پایدار بوده و هست. الان در شرایطی هستیم که اگر کارگری اخراج شود دستش از همه جا کوتاه است و باید عملا تکدی گری کند چرا که هیچ جایی از این افراد پشتیبانی نمی‌کند! پس چاره‌ای ندارند که به سمت قاچاق بروند و هر روز شاهد سوختن چند نفر در جاده‌های سیستان و بلوچستان هستیم.

وی ادامه داد: اگر آمار مرگ و میر تصادفات جاده‌ای سیستان و بلوچستان را ارزیابی کنیم بیشتر از جنگ تلفات دارد. مردم فقیر برای گذران زندگی‌شان مجبورند جان خود را فدای یک لقمه نان کنند و با سرعت و سبقت‌های بی‌جا برای زودتر به مقصد رسیدن گرفتار حادثه می شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر سیستان و بلوچستان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده قربانیان تصادفات جاده ای قاچاق سوخت اغلب کارگرانی بوده اند که دو- سه سال در  محلی مشغول به کار بودند که به هر دلیلی کارشان را از دست داده اند و از روی ناچاری به قاچاق سوخت روآوردند تا لقمه نانی برای خانواده شان فراهم کنند. مسئولان و نمایندگان مجلس باید جوابگوی این همه بدبختی مردم محروم باشند چرا که کاری در خور، برای این مردم مظلوم انجام نداده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز