خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی:

ابتلای ۲۴۰ ماما به ویروس کرونا/ ۳ ماما به شهادت رسید

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۰۸۳

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت:‌ ماماها می‌توانستند، بیمارستان‌ها را ترک کنند تا تیم درمانی کرونا مستقر شود، اما بسیاری از ماماهای ما داوطلبانه در همان مراکز ماندند و خدمت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس در روز جهانی مامائی برگزار شد، گفت: ۱۶ اردیبهشت مصادف با روز جهانی مامائی است. این روز معین شده است که زحمات آنها دیده شود. در ابتدای کرونا، کاربری برخی از بخش های مامائی تغییر کرد. ماماها می توانستند بیمارستان‌ها را ترک کنند تا تیم درمانی کرونا مستقر شود، اما بسیاری از ماماهای ما داوطلبانه در همان مراکز ماندند و خدمت کردند.

وی افزود: بزرگترین نقش مامایان در موضوع شیوع کرونا، تریاژ مادران باردار با علامت مشکوک بود. این کار سختی مضائفی در دوره کرونا دارد. مقوله مادران مشکوک، ارتباط آنها با فرزند، شیردهی و ... بسیار دغدغه بودند. جداسازی آنها الزامی بود تا مادران دیگر را مبتلا نکنند.ماما نباید استرس خود را نشان دهد، چون ممکن است مادر بارداری نگران شود که نگران جنین‌اش است. این نقش مهم به خوبی از سمت مامایان ما ایفا شد.

خسروی بیان کرد: باید اشاره کنم گذراندن طرح در مامائی اجباری نیست. بسیاری از نیروهای طرحی ما در مناطق می توانستند کار خود را رها کنند، اما ماندند تا بتوانند به بیماران و مادران نیازمند خدمت کنند. باید حمایت بیشتری از مادران مشکوک یا مبتلا می شد. بسیاری از افراد طرحی در این ایام حتی مرخصی هم نگرفتند. شاید نگرانی مادران برای جنین‌شان باعث می شد علائمش را انکار کند. مامایان ما بسیار این موارد را بررسی کردند و تجربه آنها کمک کرد تا این مشکلات مرتفع شود.

وی افزود: پانصد مادر بستری کرونا و ۲۰۰ مادر مبتلای سرپائی داشتیم. بعد از زایمان نیاز به تماس پوستی کودک و مادر است. این برای کوکان با مادران مشکوک یا مبتلا بد بود. باید از گروهی از ماماهای ما که در بهداشت فعال هستند تشکر ویژه کنیم.

او گفت: یکی از مسائل ما در دوران کرونا، این بود که مادران باردار نگران حضور در بیمارستان بودند. این موضوع با ایجاد صدای مشاوره مامائی حل شد. اما سبب شد که مادران دیر اعلام کنند تا جایی که ما آمار زایمان در آمبولانس‌مان کمی بیشتر شد.

وی درباره تعداد مبتلایان و متوفیان  نیروهای مامایی در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: حدود ۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا و حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از ماماها بستری شدند. همچنین سه نفر از ماماها به شهادت رسیدند.

خسروی بیان کرد: ما برای مادران باردار نیازمند به سونوگرافی، از زمان آغاز اپیدمی صدای مشاوره ماما را راه انداختیم تا به سوالات پرداخته شود. مادران باید با احتیاط های ویژه به فرایند سونوگرافی بیایند. مشاوران به آنها می گویند کجا یا در چه زمانی بروند.

مشاور وزیر بهداشت بیان کرد: هم اکنون، کمبود نیروی مامایی در بخش‌های مامایی داریم. البته این کمبود در سطوح مختلف وزارت بهداشت وجود دارد. تلاش‌هایی برای این موضوع در حال انجام است. اولویت وزارت بهداشت برای نیروی انسانی در جاهای مختلف مطرح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز