خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

مناطق سفید در برخی استان‌ها به زودی اعلام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۷۷۹

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از شناسایی و اعلام مناطق سفید در برخی از استان‌ها در کشور در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در نشست خبری با اصحاب رسانه از طریق ویدئو کنفرانس گفت: باتوجه به تغییراتی که در آمار ابتلا داشته ایم، همکاران ما در ستاد ملی مقابله با کرونا، مناطقی که ابتلای فردی داشته اند را احصا کردند. بزودی این ده ها منطقه در کشور، با رنگ بندی امنیتی و شیوع مشخص شده و ارائه می شود. مناطقی که جزو موارد سفید اعلام شوند، می توانند بازگشائی بقا متبرکه و نماز جمعه را داشته باشند. اما منوط بر این است که آن مناطق، از سمت وزارت بهداشت سفید اعلام شوند. 

وی گفت: ما در وزارت بهداشتی نمی توانیم بقاع و آرامستان ها را نظارت کنیم. این پروتکل ها ابلاغ می شوند، نهادهای متولی نظارت می کنند. دستگاه قضائی هم می تواند به عنوان مدعی العموم ورود کند.

کیانوش جهانپور، گفت: نظارت بر موادضدعفونی با کارخانه های تولیدکننده است. تولیدات غیررسمی و فله ای مواد ضدعفونی در سوپرمارکت ها یا فروشگاه های معتبر مجاز نیست. البته تعزیرات در عرضه موارد غیرمجاز و قیمت محصولات نظارت دارد. ما مشکل حادی در عرضه مواد ضدعفونی نداریم. انبارها مملو است و آنقدر مقدار زیاد است، عرضه با مشکل روبرو شده است. الان ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد ضدعفونی در جهان است. 

وی درباره آمار و مرگ ومیر افراد مبتلا نیز در کشورهای مختلف افزود: تعداد مرگ و میر مبتنی بر چند علت است. یکی آن است که آمار مرگ و میر در برخی کشورها قابل اعتنا نیست. کشورهایی که سامانه ای برای شناسائی مرگ و میر یا ابتلا ندارند. این در کشورهای توسعه نیافته و منطقه ما زیاد است و خیلی نباید به آمار 2 یا 3 رقمی مبتلایان توجه کنیم. اما این به معنای نبود بیمار نیست. کشورهایی که ساختار توسعه عقبتری دارند، گسترش ویروس بیشتری خواهند داشت. بیشترین آمار در منطقه برای ایران است. زیرا ما زیرساختهای لازم را داریم. کشورهایی که صد میلیون جمعیت دارند و 100 نفر مبتلا اعلام می کنند، درست نیست. برخی کشورها هم تصمیم گرفتند کتمان کنند. اما در کشورهای مثل ما، آمریکای شمالی و اروپا که ساختار پزشکی مناسبی دارند، آمار عینی تری اعلام میکنند. یکی از عوامل هم مسئله سن و سال است. میانگین سنی کشورها متفاوت است.

جهانپور گفت: بیمارستان ها به طور خاص باید زباله های عفونی خود را بی خطر سازی کنند. بعد از بی خطرسازی پیمانکاران این زباله ها را به محل امحا می برند. اگر بیمارستانی زباله های عفونی خود را بی خطرسازی نکند، متخلف است.

وی اشاره کرد: کمیته ای مامور شده است تا شرح حال افراد و تاریخچه خدمات کادر درمان را مشخص کند. نام شهدای مدافع سلامت، در این لیست بزودی منتشر می شود. کشور ما از جمله کشورهایی است که کمترین ابتلای تیم درمان را داشت. بسیاری کشورها هنوز می توانند هفته ای یک ماسک در اختیار پزشک بگذارند. ما این شرایط را تنها در هفته های اول داشتیم.

وی بیان کرد: هیچ کشوری نمی تواند با پی سی آر کل مردم را تست کند. یک کشوری مثل آمریکا باید برای تست کردن همه مردمش، 500 روز وقت بگذارد ولی پی سی ار وضعیت یک ساعت بعد از تست را از لحاظ بیماری مشخص نمی کند. این به نوعی اتلاف منابع است. اما تست آنتی بادی می تواند اطلاعات مقابله ای بدن را در برابر ویروس مشخص کند. این مشخص می کند چه افرادی تا چه میزان مقاومت دارند و غربال با آن می تواند نتایج خوبی داشته باشد. بُردار بیماری به سمت کنترل است. اما امروز نمی توانیم از کنترل صحبت کنیم. همچنین امکان تست وسیع اساسا وجود ندارد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: ما گزارش مستندی مبنی بر تغییر رفتار ویروس نداریم. علائم پوستی دو ماه پیش هم بود ولی محل توجه ما نبود. در حالی که می تواند تنها علامت بیماری باشد. علائمی مانند راش پوستی، سکته مغزی، مشکلات انعقادی و... در کشور و بیرون از کشور دیده شده است. امروز می دانیم ممکن است تنها علامت بیماری باشد. به نظر نمی آید که ویروس توانسته باشد تغییر کند، بلکه پیشتر پزشکان بر نشانه های عیان‌تر و درگیری‌های ریوی متمرکز بودیم.

او افزود: کشورها درگیر کرونا شده اند، بنابراین روند و حجم کمک های جهانی کاهش پیدا کرده است. اما هنوز موارد کمک است. مانند محموله هایی که از ژاپن آمد. ما هم بعد از دو ماه درگیری با این بیماری جهش فوق العاده ای داشتیم. انبارهای ها ما مملو از مواد ضدعفونی کننده است. طبیعتا اگر به سمت مهار برویم مازادی خواهیم داشت که جدای دپوی استراتژیک خودمان، می توانیم به کشورها کمک کنیم. ما می توانیم به مردم آمریکا کمک کنیم، آنها از دولت مستثنا هستند. برخی مردم خودمان هستند که در آن سرزمین زندگی می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره استفاده اجباری از ماسک و دستکش در مترو بیان کرد: در مورد استفاده از ماسک در مکان‌هایی که احتمال عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد، توصیه کرده‌ایم. حتی گفتیم که استفاده از ماسک خانگی هم می‌تواند کمک کننده باشد. ما در وزارت بهداشت به دنبال استفاده اجباری از ماسک نیستیم چرا که معتقدیم مردم این درک عملی را دارند که وقتی گفته می‌شود استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ می‌تواند کمک کننده باشد، خودشان این کار را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز