خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

تمرکز ثروت در دست عده‌ای خاص، فاصله طبقاتی را افزایش داده است

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۰۸۲

جمع‌شدن ثروت در دست عده‌ای خاص در کشور فاصله طبقاتی را زیاد کرده است که این مساله انواع آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه گرانی، بیکاری و تورم در سال‌های گذشته سبب افزایش فاصله طبقاتی در کشور شده است، گفت: رکود تولید در کشور باعثبه وجودآمدن این بحران‌ها و ظهور قشر نوکیسه‌گان در جامعه شده است.

امان‌اله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با افزایش فاصله طبقاتی در جامعه گفت: بالا رفتن تورم، گرانی و بیکاری به ویژه در نسل جوان و جمع‌شدن ثروت در دست عده‌ای خاص در کشور فاصله طبقاتی را زیاد کرده است که این مساله انواع آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

وی در مورد رابطه میان افزایش فاصله طبقاتی و آسیب‌های اقتصادی در جامعه توضیح داد: زمانی که فاصله طبقاتی گسترش می‌یابد و قشر محروم زیر خط فقر زیاد می‌شوند کارایی آنها نیز کاهش پیدا می‌کند، بر‌ای نمونه وقتی کارگری نمی‌تواند، تغذیه مناسب برای خود و خانواده‌اش تامین کند و برای مثال شاید در ماه یکبار بتواند؛ میوه یا مواد پروتئینی مصرف کند، قطعا از بازدهی‌اش کاسته می‌شود و علاوه بر آن از نظر روحی و روانی نیز دیگر تمایل به کار ندارد، زیرا با خود می‌گوید چرا من کار کنم تا عده‌ای دیگر از کار من بهره‌مند شوند و ثروتی به دست آورند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه افزایش فاصله طبقاتی بحران‌‌‌هایی نیز در پی دارد، افزود: زمانی که عده‌ای با اتومبیل‌های میلیاردی در خیابان‌های شهر جولان می‌دهند و عده‌ای نان برای خوردن ندارند، برخی اقشار جامعه احساس می‌کنند که در حقشان ظلم شده است و این مساله بحران ایجاد می‌کند.

قرایی‌مقدم اظهار کرد: فقر و بیکاری سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، وقتی اقشار محروم ببینند که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، میزان جرم‌هایی همانند دزدی و اخاذی نیز بالا می‌رود.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش تولید در کاهش فاصله طبقاتی گفت: بدیهی است که کاهش تولید نقش مهمی در افزایش فاصله طبقاتی دارد، زمانی که ما حتی سنگ قبر، تسبیح و… را نیز از چین وارد کنیم با از بین رفتن تولید؛ بیکاری، در پی آن فقر و افزایش فاصله طبقاتی به وجود می‌آید؛ به دلیل همین مسائل است که مقام معظم رهبری همواره بر تولید تاکید می‌کنند.

وی افزود: در سال‌های گذشته به جای آنکه کارخانه‌ها را رونق دهیم، آنها را تعطیل کردیم و به سمت واردات پیش رفتیم، زیرا که این کار برای عده‌ای خاص سود در بر دارد. علاوه بر آن سالانه چندین میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و روشن است که این مساله توسط عده‌ای خاص صورت می‌گیرد که می‌توانند در مرز‌ها و بنادر نفوذ داشته باشند.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: ترکیه تنها از طیق تولید پارچه به اندازه نفت ما درآمد دارد، در این شرایط چرا باید کارخانه‌های پارچه بافی ما در کاشان و کرمان و.. تعطیل باشد. اگر چرخه تولید رونق پیدا کند، شغل ایجاد می‌شود و بیکاری کاهش پیدا می‌کند و توزیع عادلانه ثروت ایجاد می‌شود که در ‌‌نهایت این مسائل به کاهش تفاوت طبقاتی و کاهش بحران‌های ناشی از آن می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه تولید سبب جاری شدن ثروت در جامعه و از بین رفتن بیکاری می‌شود، افزود: طلاق، فحشا، دزدی، کودک کار و… همه ناشی از بیکاری است، بنابراین بیکاری باید در جامعه از بین برود.

قرایی‌مقدم گفت: رکود تولید باعثافزایش اختلاف طبقاتی و بروز قشر نوکیسه گان در جامعه می‌شود، این افراد از دارایی خود برای فخرفروشی به دیگر افراد جامعه استفاده می‌کنند و ثروت خود را بر سر جامعه می‌کوبند، در این شرایط شاهدیم که همه ارزش‌ها در جامعه با پول سنجیده می‌شود و پول بر ذهن مردم تسلط پیدا می‌کند.

وی با اشاره به رواج نمایش خودرو‌ها و اشیاء لوکس و تزئینی در جامعه اظهار کرد: ایو‌لاکوست جامعه‌شناس آمریکای لاتین در نظریه خود عنوان می‌کند که در کشور‌های جهان سوم مردم به جای آنکه پولشان را در راه تولید و سرمایه گذاری بگذارند، صرف خرید تزئینات می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز