خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس:

مالکیت هیچکدام از دریاچه‌ها و تالاب های فارس ثبت نشده است تالاب‌ها و دریاچه ها و رودخانه‌های بدون سند در معرض دست اندازی سودجویان

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۹۴۸

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس گفت: مالکیت هیچکدام از دریاچه ها و تالاب های فارس هنوز تثبیت نشده است و بدون تثبیت مالکیت نمی توان اسنادی صادر کرد.

به گزارش ایلنا، مهدی هاشمی با اشاره به ضرورت جانمایی و تثبیت اراضی تالابها و دریاچه ها  افزود: این فرایند شامل تخت جمشید و آرامگاه شاعران و اماکن تاریخی هم می شود ، برخی از این اماکن هنوز اسناد مالکیت ندارند و نیاز است تا مالکیت دراین اماکن تثبیت شود.

وی با اشاره به اینکه تجاوز به حریم رودخانه ها و زمین خواری با تثبیت شدن زمین و ثبت آن کاهش پیدا می کند، تصریح کرد: در خصوص ثبت حریم دریاچه ها و تالاب ها وزارت نیرو باید حریم را مشخص کند و درخواست را بدهد تا سازمان ثبت اسناد و املاک آن را ثبت کند.

هاشمی گفت: اراضی تالاب ها و دریاچه هاجانمایی شده است اما تثبیت نشده است که دراین زمینه سازمان آب منطقه ای و وزارت نیرو باید تقاضای صدور اسناد مالکیت کنند که تاکنون تقاضایی نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی باید اطلاعات مالکیتی اراضی تحت تولیت پایدار خود را در اختیار ثبت اسناد و املاک بگذارند و تقاضای جانمایی و تثبیت مالکیت و صدور سند کنند تا بتوان برای این جاها سند صادر کرد، ابراز کرد: بدون داشتن سند همه تالابها و دریاچه ها و رودخانه ها در معرض تعرض و دست اندازی سودجویان قرار دارند و این درحالی است که اگر دریاچه ها و تالابها و رودخانه ها سند مالکیت داشته باشند موجب کاهش اختلاف و تعرض و کاهش دعاوی می شود.

هاشمی با بیان اینکه یکی از برنامه های در دستور کار  امسال این است که بتوانیم حریم رودخانه و تالاب ها را ثبت کنیم از ثبت بیش از 60 درصد اراضی استان اراضی ملی در استان خبرداد و عنوان کرد: امسال بنا است ۱۰ میلیون هکتار باقیمانده که بخش عمده ای جانمایی شده است نیز تثبیت شود.

رشد بی سابقه ثبت اراضی ملی در طرح کاداستر

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با بیان اینکه در طرح کاداستر اراضی ملی  که قبل از سال ۹۸ در مجموع ۲ میلیون ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت شده بود، عنوان کرد: با پیگیری های صورت گرفته تثبیت اراضی ملی در سال گذشته ۴ میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار معادل ۶۰ درصد اراضی ملی رسیدکه در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

 هاشمی با بیان اینکه در حوزه امور  اراضی  تا قبل از سال ۹۹؛ کردیم  ابراز کرد:  سال گذشته  ۵۶۵ هکتار  اراضی جانمایی شد و تا الان بیش از ۱۰۵ هزار هکتار  جانمایی شده است

وی خاطرنشان کرد: در اراضی روستایی تا قبل از سال ۹۹ نیز جانمایی ۳ هزار و ۵۵۰ هکتار بود که این عدد به ۵ هزار و ۸۲۹ هکتار رسیده است و تثیبت آن به ۷۳۲ هکتار رسیده است

هاشمی در رابطه با صدور اسناد کاداستری منتهی به ۱۴۰۰  گفت: ۲۸۰ هزار و ۲۳۴ سند کاداستر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه قبل ۱۲ درصد رشد داشته است

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با بیان اینکه مانده اسناد مالکیت دفترچه ای بیش از ۷۰۰ هزار سند دفترچه ای است که با توجه به قانون جامع حدنگار هرچند که منقضی شده است اما این مهلت تمدید شده است ؛ تصریح کرد: با توجه به ظرفیت برون سپاری نقشه املاک استفاده از خدمات در دفاتر رسمی فراهم شده است.

هاشمی افزود : در این راستا بیش از ۹۸ درصد پاسخ استعلام الکترونیک  و پاسخ ۹۷ درصد مکاتابات مرجع قضایی به صورت مکانیزه ارسال شده است که در کمتر از ۴۸ ساعت این زمان اعلام شده است.

وصول 17هزار میلیارد ریال مطالبات بانک های دولتی و خصوصی

 هاشمی در حوزه اجرای اسناد رسمی و وصول مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: اداره های ثبت در بحث صدور اسناد مالکیت می توانند ورود کنند و در حوزه اجرا وصول مطالبات به ویژه بانکهای دولتی و خصوصی اقدامات خوبی رقم خورده است

به گفته وی با هماهنگی دادستان برخی از شرکت های دولتی که در حال فروش بوده است مانع آن شدیم که تعطیل شود .

 مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس از سال گذشته تاکنون۲۳ هزار و ۱۶۸  پرونده  اجرای ثبت تشکیل شده است و بیش از ۴۴ هزار و ۹۷۶ فقره پرونده مختومه  اجرای ثبت شده است تصریح کرد: این مورد موجب وصول مطالبات ۱۱  هزار میلیارد ریالی بانک های دولتی  شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۶ درصد مطالبت بانکها محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد بانک های خصوصی نیز بیش از ۶ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق از مردم داشتند که وصول شده است.

هاشمی با بیان اینکه از سال گذشته صدور اجرائیه و ابلاغات به صورت الکترونیکی شده است، ابراز کرد: حضور فیزیکی پرونده ها در اداره های اجرا نیز لغو شد و همچنین مقدمات تفاهم نامه ای با شهرداری فراهم شده است که همه استعلامات الکترونیکی شود و ظرف یک هفته شهرداری پاسخ استعلامات را بدهد که مشکلی در این حوزه پیش نیاید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز