خبرگزاری کار ایران

شهردار شهر دوچرخه‌ها در گفت‌و گو با ایلنا مطرح کرد

انتخاب یزد به عنوان شهر پایدار انرژی در جهان / معماری سازگار با طبیعت شاخصی برای انتخاب

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۱۴۲

شهردار یزد گفت: قبل از هرچیز پایداری شهر قدیمی و ثبت جهانی شده یزد به علت معماری هوشمند و سازگار با طبیعت، این شهر را به عنوان شهر پایدار انرژی در جهان مطرح کرد.

مهدی جمالی نژاد در گفت و گو با ایلنا اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی بادگیرها، سیستم قنوات و به کارگیری مصالح بومی و عایق مثل خشت و کاهگل از جمله ویژگی‌های مهم معماری یزد است که در پایداری انرژی نقش مهمی دارد، همچنین ویژگی‌هایی مثل طراحی حیاط میانی و گودال باغچه در معماری خانه‌ها و استفاده از گونه‌های گیاهی کم‌آب‌خواه و سازگار با محیط نیز در پایداری انرژی اثرگذار است.

وی ادامه داد: تلاش امروز شهر و شهرداری در جهت احیا و حفظ قنوات، آب انبارها و بادگیرها است و سعی شده این دانش باستانی روزآمد و کاربردی شود؛ که این تلاش ها مورد توجه بنیاد جهانی انرژی قرار گرفت.

جمالی نژاد با اشاره به شهرت یزد به عنوان شهر دوچرخه‌ها، بیان کرد: شاخص دیگری که مورد توجه بنیاد انرژی قرار گرفت، تلاش های صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه مثل پویش روز بدون خودرو و شهرت شهر دوچرخه‌ها، بود؛ ترویج ساخت و ساز سبز و مدیریت انرژی در ساختمان ها با برگزاری دوره‌ها و حمایت از مصالح نوین در شهر یزد هم مورد توجه قرار گرفت.

شهردار یزد با اشاره به حرکت شهر یزد به سنت توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، گفت: شاخص مهم و مشهود دیگری که در انتخاب یزد به عنوان شهر پایدار انرژی نقش ایفا کرد، رویکرد  ITو ICT در مسائل شهری و توسعه زیرساخت های لازم برای تحقق شهر الکترونیک مانند سامانه‌های کارت شهروندی، شهربین و چشم شهر است. دراین راستا فعالیت‌های زیادی  برابر با شاخص‌های شهر پایدار توسط واحدهای انفورماتیک شهرداری در دست انجام است.

جایزه ویژه انرژی گلاب روز گذشته بواسطه توانمندی‌های بالقوه ی شهر تاریخی یزد و همچنین برنامه‌های جامع شهرداری در قالب کارگروه شهر پایدار شهرداری یزد توسط بنیاد جهانی انرژی به شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر یزد اهدا شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز