خبرگزاری کار ایران

اصغر دادبه در نشست شب فرهنگ ومعماری یزد:

یزد تبلور همزیستی مسالمت آمیز ادیان است

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۳۲۵

اصغر دادبه پژوهشگر وادیب در نشست شب فرهنگ و معماری یزد گفت: آنچه امروز دنیا به عنوان تکثر دینی و همزیستی ادیان مطرح می کند، از سال های دور در یزد وجود داشت و انسانی ترین رفتار را با یهودیان و زرتشتیان شاهد بودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دادبه در این مراسم که به همت مجله بخارا برگزار شد، گفت: هر فرهنگ و تمدنی که تاریخ بشر شکوفا شده ویژگی تساهل و مدارا را داشته، در دوره شکوفایی تمدن ایرانی اسلامی نیز درها به روی اندیشه ها و فرهنگ های مختلف باز بود.

وی ادامه داد: تمدن غرب نیز که امروز پیشرفت‌هایشان را شاهدیم، به خوبی از فرهنگ‌های مختلف استقبال می‌کند.

دادبه اظهار داشت: در یزد هم از گذشته روحیه مدارا در مردم وجود داشت و عقاید مختلف پذیرفته می‌شد، حتی اگر زمانی شخصی به باورهای دینی توهین می‌کرد به جای برخورد با او، برایش دعا می‌کردند.

دادبه در ادامه گفت: دعوت به اعتدال نیز همواره در فرهنگ مردم یزد حضور داشت چرا که باتوجه به اقلیم خشک یزد تنها راه زندگی در این منطقه حرکت در مسیر تعادل بود و با افراط و تفریط امکان ادامه حیات وجود نداشت.

وی با تاکید بر لزوم حفظ بافت تاریخی یزد، بیان کرد: اگر برای فرهنگ جنبه نظری در نظر بگیریم و تمدن را جنبه عملی بدانیم، در واقع معماری جلوه عملی تمدن ایرانی است و باید در حفظ آن بکوشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز