خبرگزاری کار ایران

آیت الله ناصری در دانشگاه یزد:

صِرف دین بدون علم، انسان را به مقصود نمی رساند

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۶۸۲

با کمک علم، عقل هدایت می شود و با کمک عقل، علم. علم تنها انسان را به مقصود نمی رساند همچنانکه دینِ تنها نیز انسان را به سرمنزل نمی رساند؛ چراکه دین معرفت الله و علم معرفت الاشیاء است.

امام جمعه یزد گفت: صِرف دین بدون علم، انسان را به مقصود نمی رساند.

به گزارش ایلنا از یزد، آیت الله محمد رضا ناصری عصر امروز دوشنبه در مراسم تقدیر از اساتید نمونه دانشگاه یزد با اشاره به فلسفه خلقت انسان گفت: انسان مخلوق رب العالمین است و رب العالمین در همه کارهای خود حکیم است. وی افزود: بر این اساس انسان نیز باید در امور خود حکمت بخرج دهد و طوری برنامه ریزی کند تا همه عمر به کارش بیاید و ما را به سمت کمال رهنمون سازد.

وی به میل غریزی انسان برای ماندگار بودن و ماندگار ماندن اشاره کرد و گفت: می بینیم برای مثال فردی ۱۰ سال یا ۲۰ سال مسئولیتی را بر عهده داشته ولی وقتی می خواهند او را تغییر دهند، دلش نمی آید از آنجا برود و با حسرت به میز و صندلی ریاست خود نگاه می کند و می گوید چرا باید با این همه تجربه برکنار شوم؟!

آیت الله ناصری گفت: باید بپذیریم مسئولیت ها، وابستگی ها به خانواده و… همه وسلیه ای برای رسیدن انسان به کمال است و نه هدف.

وی غایت نهایی انسان را خلیفه الله شدن وی عنوان کرد و گفت: اگر انسان آینه اسماء الهی باشد، خلیفه ی خدا شده و آنگاه رستگار است.

امام جمعه یزد رسیدن به این مقام را در مرحله اولِ دین داری، معرفت خداوند دانست و گفت: باید خداوند را شناخت تا بتوان صفات او را در خود ایجاد کرد.

آیت الله ناصری نقش عقل و علم را در این خصوص مهم برشمرد و گفت: با کمک علم، عقل هدایت می شود و با کمک عقل، علم. وی افزود: علم تنها انسان را به مقصود نمی رساند همچنانکه دینِ تنها نیز انسان را به سرمنزل نمی رساند؛ چراکه دین معرفت الله و علم معرفت الاشیاء است.

وی خطاب به اساتید دانشگاه و بامهم برشمردن وظیفه آنان در برابر تربیت دانشجو در ابعاد مختلف گفت: باید قدرت تعقل را در دانشجو تقویت کرد و فطرت خدایی او را زنده کرد تا بداند تنها نیست و هر چیز را تنها با دلیل بپذیرد.

امام جمعه یزد با بیان اینکه قدرت تفکر و تعقل در جامعه جوان ما کم است، گفت: باید دانشجو در ۴ سال دانشگاه بگونه ای تربیت شود که چارچوب زندگی را فراگیرد.

وی همچنین در پایان سخنان خود با اشاره به دست زدن حاضران در جلسه گفت: این کاری مباح است و اشکالی به آن وارد نیست ولی اگر جایگزین شعائر ما مانند صلوات یا تکبیر شود، ضرر کرده ایم؛ کف زدن صواب دارد ولی صواب صلوات بیشتر است!

پس از سخنان آیت الله ناصری، مجری مراسم از حضار خواست تا برای سخنان وی کف بزنند!

در این مراسم که باحضور استاندار یزد، رئیس دانشگاه و حدود دویست نفر از اساتید دانشگاه یزد همراه بود از آقایان دکتر علی رضا افشانی، علی مروتی، سعید ابراهیمی، محمد عبدالهی، محمد حسین ایران نژاد، محمد رضا تابان، حمید غلامی و محمد صابر فلاح نژاد بعنوان اساتید نمونه این دانشگاه تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز