خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

چوب بانک‌ها لای چرخ صنعت یزد/حساب یارانه بگیران بهابادی مسدود شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۰۵۴

کارخانه کوسیلیکات سدیم آسفیچ شهرستان بهاباد یزد که در قالب یک طرح مشارکتی بهره برداری شده بود و ضمانت 700 نفر از بهابادی ها را داشت، با تعطیلی و خروج از چرخه تولید، بانک عامل هم برای وصول مطالبات خود چوب لای چرخ صنعت گذاشت و حساب کارت یارانه روستاییان آسفیج را مسدود کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، سال 1397 بود که آسفیجی‌ها برای ایجاد اشتغال در شهرستان بهاباد در قالب طرحی مشارکتی با تکیه بر اعتبار حساب یارانه خود، ضمانت تسهیلات بانکی کارخانه‌ای را تقبل کردند تا سهامدار کارخانه باشند و از محل تولید و فروش محصول درآمد کسب کنند اما امروز نه سهامی از کوسیلیکات سدیم دارند و نه یارانه می‌گیرند.

موضوع راه اندازی این کارخانه به دعوت فرماندار وقت بهاباد باز می‌گردد که عملیات اجرایی آن در سال 97 آغاز شد و یک سال بعد در هفته دولت، با حضور مسئولان استانی به بهره برداری رسید و به‌رغم افتتاح رسمی فاز نخست این کارخانه، هنوز هیچ بهره‌وری اقتصادی برای مردم روستای آسفیج نداشته حتی بدهی انباشته بانکی به بار آورده تا جایی که بانک برای وصول مطالبات، حساب یارانه بگیران که ضمانت تسهیلات را داشتند مسدود کرده است.

این در حالی است که مردم آسفیج بهاباد در منطقه روستایی ساکن هستند و از سویی خشکسالی های مکرر و کاهش شدید محصولات کشاورزی و دامپروری که شغل عمده روستائیان است، زندگی را برای آن‌ها سخت کرده و خواستار حمایت جدی مسئولان استان هستند.

همچنین مردم روستا بخشی از درآمد و مخارج زندگی خود را از طریق دریافت یارانه تامین می کنند و بر اساس بررسی‌های خبرنگار ایلنا، برخی از خانواده ها بدون سرپرست هستند و خانواده هایی نیز دارای فرزندان معلول در آسفیج بهاباد سکونت دارند که مستمری بگیر بوده و تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند که از این دریافتی نیز محروم شده اند.

به اذعان مردم که ضمانت کارخانه و بخش خصوصی را به عهده دارند، سرمایه گذار قصد فروش کارخانه را دارد در حالی‌که ارزش افزوده داشته و افزایش سرمایه در مقایسه با سرمایه گذاری اولیه صورت گرفته و در قیمت گذاری و به شرط فروش از طریق مزایده قطعا ضرر نمی کند.

سهام مردم در این کارخانه مشخص نیست

این کارخانه که با استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و مشارکت بیش از 700 بهابادی و با هدف محرومیت زدایی راه اندازی شد اما متولیان امر نتوانستند سهام مردمی که با اعتبار یارانه خود ضامن تسهیلات بخش خصوصی برای راه‌اندازی این واحد صنعتی شده بودند را تعیین کنند و این موضوع در شرایط فعلی باعث اختلاف بین شهروندان آسفیجی و سرمایه گذار خصوصی شده است.

آنگونه که فرماندار بهاباد می گوید تاکنون جلسات کارشناسی متعددی برای رفع این مشکل در فرمانداری برگزار شده ولی هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم لذا موضوع به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع داده شده و قرار است بعد از تعیین هر سهم ما بقی فرآیند بررسی و تعیین و تکلیف این مهم در دستور کار قرار گیرد.

به گفته فرماندار، کارشناس رسمی دادگستری پس از ارزیابی ملک و ارزش افزوده‌ای که ایجاد شده، قیمت این واحد را مشخص و پس از تعیین سهام هر یک از سرمایه‌گذاران، مردم که همان سهامدار هستند در مورد نحوه فعالیت کارخانه باید به اجماع و توافق رسیده و فعالیت آن از سر گرفته شود.

به گزارش ایلنا، برای راه اندازی این واحد تولیدی که سیلیکات سدیم را به دو روش خشک و ‌تر تولید می کند بیش از 20 میلیارد ریال تا سه سال پیش هزینه شد و همزمان با هفته دولت در سال 1398 بهره برداری و پس از یکسال فعالیت تعطیل شد و به نظر می رسد برای بهبود وضع معیشتی مردم روستایی که زندگی خود را با یارانه می چرخانند به ورود مسئولان کشوری نیاز باشد تا اجرای طرح از هدف اصلی خود که محرومیت زدایی بوده دور نشده و محرومیت زایی در روستای آسفیج بهاباد بیشتر نشود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز