خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان تاکید کرد:

لزوم ترویج سنت حسنه وقف کتاب به کتابخانه های عمومی

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۶۱۴

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان بر لزوم ترویج سنت حسنه وقف کتاب به ویژه نسخ نفیس خطی به کتابخانه های عمومی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از آستانه اشرفیه، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در آیین افتتاح نخستین بخش نسخ خطی کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن تبریک فرارسیدن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، اقتندار امروز ایران اسلامی را حاصل تلاش، مجاهدت و پایمردی دلاورمردان و شیرزنانی دانست که در راه اعتلای اسلام عزیز گام برداشته و حماسه ساز شدند.

پریسا کرمی همچنین با اشاره به بهره برداری از بخش نسخ خطی و چاپ سنگی آیت الله حسین وحید آستانه کتابخانه عمومی اهل بیت(ع) آستانه اشرفیه این اقدام را یک اتفاق فرهنگی بزرگ برای استان و شهرستان آستانه اشرفیه عنوان و اظهار کرد: استفاده از نام آیت الله حسین وحید آستانه به جهت خدمات ارزشمند این عالم وارسته در حوزه علوم و حدیث و ارادت مردم شهرستان آستانه اشرفیه به ایشان صورت پذیرفت و در اختیار مردم فرهیخته شهرستان قرار گرفت، همچنین مجموعه نسخ خطی آستانه اشرفیه نخستین مجموعه نسخ خطی تخصصی در سطح کتابخانه های عمومی گیلان با وجود458 نسخه کتاب چاپ سنگی، خطی و سربی بوده و همچنین تعدادی از اسناد قدیمی در این مجموعه نگهداری می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از وقف نسخ خطی نفیس به این مجموعه خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵۱ عنوان نسخ خطی در سطح کتابخانه های عمومی استان موجود است که به دلیل وقفی بودن امکان انتقال آنان ممکن نیست لذا باید شرایط و فضای ویژه ای همچون بخش نسخ خطی کتابخانه عمومی اهل بیت(ع) آستانه اشرفیه را برای نگهداری از این آثار ارزشمند فراهم کنیم.

کرمی با بیان اینکه بخش نسخ خطی کتابخانه عمومی اهل بیت(ع) آستانه اشرفیه یکساله به بهره برداری رسید، خاطرنشان کرد: در مجموع هزینه کرد این پروژه ۷00 میلیون ریال بوده که ۳00 میلیون ریال آن از محل اعتبارات تملک شهرستان آستانه اشرفیه و مابقی از سایر منابع درآمدی استان تامین شده است.

وی مجموعه ایجاد شده را مناسب و استاندارد جهت نگهداری از نسخ خطی دانست و گفت: کتابداران کتابخانه عمومی اهل بیت(ع) آستانه اشرفیه آموزش های لازم را جهت آماده سازی و فهرست نویسی این نسخ خطی کسب کرده اند و این مجموعه را در اختیار پژوهشگران قرار خواهند داد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بر لزوم تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف کتاب به ویژه نسخ نفیس و ارزشمند خطی تاکید کرد و یادآور شد: افرادی که آثار تک نسخه و تک سند دارند می توانند به این مجموعه تحویل دهند تا مورد بهره برداری اندیشمندان و محققان قرار گیرد.

محمودی: برای رسیدن به استقلال فرهنگی و حفظ آن باید ریشه های فرهنگی یک ملت حفظ و نگهداری شود.

فرماندار شهرستان استانه اشرفیه نیز در این مراسم به ویژگی های یک نظام قدرتمند اشاره کرد و با بیان اینکه مولفه های اجتماعی و توجه به استقلال فرهنگی ضامن استقلال سیاسی و نظامی است گفت: برای رسیدن به استقلال فرهنگی و حفظ آن می بایست ریشه های فرهنگی یک ملت حفظ و از آن به نحو احسنت نگهداری شود.

یونس محمودی ایجاد نخستین بخش نسخ خطی استان گیلان در کتابخانه عمومی اهل بیت(ع) آستانه اشرفیه را نماد استقلال فرهنگی این شهرستان برشمرد و گفت: امیدواریم پژوهشگران، اندیشمندان و اهالی فرهنگ و ادب شهرستان و آستان با حضور در این مجموعه از منابع ارزشمند آن بهره مند شوند.

رقیه زرگری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان استانه اشرفیه نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حمایت های اداره کل کتابخانه های عمومی استان و مسئولین شهرستان استانه اشرفیه در ایجاد امکانات مناسب راه اندازی بخش نسخ خطی، نسبت به تکمیل این بخش و افزایش منابع ارزشمند آن اظهار امیدواری کرد.

گفتنی است بخش نسخ خطی کتابخانه عمومی اهل بیت(ع) استانه اشرفیه در فضایی به مساحت 20 متر مربع و با در نظر گرفتن شرایط ویژه این منابع و تجهیزات کامل به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز