خبرگزاری کار ایران

زارع مطرح کرد:

گیلان با تدوین طرح جامع گردشگری، در کانون توجه قرار می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۰۴۳

استاندار گیلان گفت: هر منطقه از دنیا که از طریق سازمان جهانی گردشگری معرفی شده، به نوعی در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته و با ثبت جهانی آثار و مناطق تاریخی گیلان، به طور قطع این استان شاهد سفر تعداد گردشگران بیشتری خواهد بود.

به گزارش ایلنا از رشت، ارسلان زارع شامگاه پنجشنبه در دیدار مشاور ارشد سازمان جهانی گردشگری که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نماینده دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی یونسکو نیز حضور داشتند، با قدردانی از انتخاب گیلان برای مرحله اول مطالعات تدوین طرح جامع گردشگری کشور افزود: استان گیلان علاوه بر موهبت‌های الهی به لحاظ اجتماعی و انسانی، دارای مردمی خونگرم و مهمان نواز است.

وی با بیان اینکه شناسایی ظرفیت‌های موجود در استان گیلان می‌تواند در درازمدت برای توسعه گردشگری بسیار موثر باشد، اظهار داشت: طرح آمایش سرزمینی گیلان که سبز -آبی تعریف و با نگاه زیست محیطی و رویکرد گردشگری تدوین شده ؛ می‌تواند بسیاری از اطلاعات مورد نیاز استان در مسیر تهیه طرح جامع گردشگری را در اختیار دست‌اندرکاران قرار دهد.

زارع با اشاره به اینکه گردشگری سلامت در طرح آمایش سرزمینی جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: استان گیلان در حوزه‌های مختلف درمانی همچون رشته‌های مغز و اعصاب، قلب، چشم و ارتوپدی از جایگاه خوبی برخوردار است که می‌تواند برای جامعه هدف گردشگری سلامت از جمله کشورهای همسایه به ویژه آسیای میانه، جمهوری آذربایجان و عراق مفید باشد.

وی به تلاش‌های موثر صورت گرفته از سوی دولت تدبیر و امید در راستای گسترش ظرفیت‌ها و تسهیل زمینه‌های جذب گردشگر به استان گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: تکمیل راه آهن قزوین- رشت با ظرفیت جابجایی سالانه سه میلیون نفر مسافر در کنار بسترهای حمل و نقل هوایی و زمینی، می‌تواند در توسعه گردشگری بسیار اثرگذار باشد.

استاندار گیلان به ارتباط دریایی از طریق بندرکاسپین با کشورهای اوراسیا براساس پیمان‌های بین‌المللی نیز اشاره کرد و گفت: طی سه ماه گذشته، 20 کشتی در بندرکاسپین پهلو گرفته و صادرات استان گیلان به کشور روسیه از طریق بنادر انزلی، آستارا و کاسپین روند صعودی دارد.

وی با اشاره به وجود بناها، آثار و جاذبه‌های تاریخی همچون ماسوله، قلعه رودخان، تالاب انزلی و نیز هنر دستی چادر شب بافی قاسم آباد در گیلان افزود: رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و غذا در یونسکو ثبت جهانی شده که طی سال‌های اخیر یکی از نقاط قوت و جذاب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

زارع به سه برابر شدن احداث هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و مراکز بوم گردی در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به سال های قبل از آن اشاره و اضافه کرد: موضوع گردشگری برای مردم گیلان از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که مهمان‌نوازی آنان، زبانزد و سابقه‌ای دیرین داشته و جزو فرهنگ جدایی ناپذیر این خطه است.

وی با بیان اینکه هر منطقه از دنیا که از طریق سازمان جهانی گردشگری معرفی شده به نوعی کانون توجه در سطح بین‌المللی قرار گرفته ، گفت: اگر آثار و مناطق استان ثبت جهانی شود ، به طور قطع شاهد سفر تعداد گردشگران بیشتری به گیلان خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر پیش‌بینی تمهیدات لازم در جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به عنوان مولفه‌ای مهم در جهت ورود گردشگر گفت: شیوه‌های اطلاع‌رسانی، استفاده از فناوری‌های نوین در بخش اقامت گردشگران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ذینفعان حوزه گردشگری در طرح جامع مدنظر قرار گیرد.

در این دیدار مشاور ارشد سازمان جهانی گردشگری نیز با ابراز خرسندی از سفر به گیلان و انتخاب این استان به عنوان مرحله اول مطالعه تدوین طرح جامع گردشگری گفت: این پروژه که به نام راه ابریشم معرفی شده، با کمک‌های فنی سازمان جهانی گردشگری و تأمین مالی از طریق اتحادیه اروپا و توسط دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران اجرایی می‌شود.

مارچلو نوتاریانی دلیل انتخاب گیلان را به واسطه وجود ظرفیت‌های طبیعی و تعداد حضور گردشگرانی از کشورهای همسایه همچون آذربایجان و نیز از استان‌های دیگر در این خطه عنوان و خاطرنشان کرد: این طرح جامع به عنوان نقشه راه، هدایتگر گردشگران از تمام نقاط کشور و نیز دنیا برای ایجاد گردشگری پایدار، مسئولانه و رقابتی است.

وی با اشاره به اینکه این طرح نه تنها به جوامع محلی بلکه به گردشگری بین‌المللی توجهی ویژه دارد، افزود: تلاش بر این است تا ضمن توجه به بازاریابی، مدیریت، سرمایه‌گذاری، آموزش و تعامل میان حوزه‌های مختلف، تمامی بخش‌های عمومی و خصوصی مرتبط با گردشگری را به یک نقطه مشترک برسانیم.

علیرضا رحیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این دیدار با اشاره به نیاز کشور به نقشه راه و طرح جامع گردشگری گفت: برای انجام مطالعات اولیه تدوین طرح جامع گردشگری چهار استان قم، گیلان، اصفهان و اردبیل انتخاب شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز