خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ارشاد گیلان:

پیوند میان سنت و مدرنیته شاهکار استاد «صالحی» در سرودن شعر بود

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۴۶۴

مدیرکل ارشاد گیلان «بهمن صالحی» را یکی از بنیانگذاران غزل نو در شعر فارسی دانست و گفت: پیوند میان سنت و مدرنیته شاهکار استاد بهمن صالحی در سرودن شعر بود.

به گزارش ایلنا از رشت، فیروز فاضلی در مراسم وداع با پیکر استاد «بهمن صالحی» شاعر پرآوازه گیلانی در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا رشت، اظهار کرد: بهمن صالحی در دهه ۴۰ با سرودن «افق تاریک تر» و «باد سرد شمال» در آسمان شعر ایران درخشید.
وی با بیان اینکه دو واژه مرگ و زندگی بن مایه تکرار شدنی و پر بسامد در تاریخ بشری است، افزود: مرگ خود از چهار مقوله و یا مرحله تشکیل می شود.
مدیرکل ارشاد گیلان مرگ جسمانی را یکی از این مقوله‌ها نام برد و گفت: چنین مرگی برای هر فرد در یک ثانیه رخ می دهد.
وی در ادامه زندگی پس از مرگ را مرحله دیگری دانست و تاکید کرد: منظور از مرگ همین مرحله است.
فاضلی با بیان اینکه اهتزار یکی دیگر از مقوله‌هایی است که در مورد مرگ بیان می شود، اظهار کرد: این بخش از زندگی بسیار مهم است زیرا می توانیم به تمام اعمال و رفتاری که انجام داده یا نداده ایم فکر کنیم.
وی با اشاره به نفس آن را مرحله یا مقوله چهارم در مورد مرگ عنوان و کرد و افزود: در هیچ کجای دنیا به انسان درون گرایی را آموزش نمی‌دهند بلکه در نخستین گام از ما همراهی با نفس را می‌خواهند زیرا نفس جمع بین مرگ و زندگی است.
فاضلی با بیان اینکه اگر جاده زندگی بی انتها نبود هرگز ما در آن نقش‌آفرینی نمی کردیم، گفت: مرگ هنر آفرین است و همه تلاش ما این است که در این جاده هنرنمایی کنیم.
وی با تأکید بر اینکه هنر در محدودیت ایجاد می‌شود، تصریح کرد: مرگ محدود کردن جاده زندگی است که هنر آفرینی می کنند اگر مرگ نبود به این اندازه در این جاده محدود که زندگی نام دارد نقش آفرینی نمی‌کردیم.
مدیرکل ارشاد گیلان با بیان اینکه بهمن صالحی یکی از بنیانگذاران غزل نو در شعر فارسی است، اظهار کرد: وی کسی است که بین دعوای سنت و مدرنیته نقش میانجی را ایفا کرد و بزرگترین شاهکار وی نیز ایجاد پیوند میان سنت و مدرنیته بود به همین دلیل آثارش ماندگار است.
 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز