خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

کسب ۸ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گیلان در پنجمین دوره داوری نشان ملی

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۹۴۰

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از کسب ۸ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این استان در پنجمین دوره داوری نشان ملی خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اعلام این خبر گفت: در پنجمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت محصولات صنایع‌دستی که در محل معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، از مجموع ۳۹ اثر ارائه شده از استان گیلان در جلسه داوری اعطای نشان ملی مرغوبیت، ۸ اثر نشان مرغوبیت ملی دریافت کردند.

وی افزود: رشته‌های زیورآلات سنتی منبت چوب، رشتی دوزی، جلیقه دامن شال، جلیقه مردانه، گلیم، نمد و چادرشب نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را از استان گیلان دریافت کردند.

امیرانتخابی در پایان گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی از مهمترین مولفه های فرهنگ بومی و تولید ملی کشور ها هستند. این هنر-صنعت امروزه به دلیل ماهیت و ویژگیهای آن با چالش های جدی مواجه روبروست. پدیده جهانی شدن و شرایط اقتصاد یکپارچه جهانی بی تردید دامنگیر صنایع دستی کشورها نیز گشته است. در این میان کشورهای در حال توسعه به دلیل ساختار سنتی حاکم بر اقتصاد، فرهنگ و ساختار جمعیتی، در معرض بیشترین آسیب ها هستند و چنانچه برای آن تدابیری اندیشه نشود حرف و مشاغل صنایع دستی توانایی استقامت و ادامه حیات نخواهد داشت، بدین لحاظ وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور و در اجرای سیاست های مذکور اداره کل استان گیلان با کمک هنرمندان و صنتعتگران را از سال ۱۳۹۶ بر آن داشته تا به منظور صیانت از صنایع دستی و استمرار و ادامه حیات آن تدابیری از جمله داوری نشان مرغوبیت را مد نظر قرار دهند که اولین دوره آن در سال ۱۳۹۰ و بصورت ۲ سال یکبار برگزار می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز