خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان در جلسه کمیته مدیریت تالاب انزلی:

باید بهره‌مندی خردمندانه ای از تالاب انزلی داشته باشیم/ طرح‌های ملی و توسعه‌ای نباید دچار وقفه شود

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۳۴۰

استاندار گیلان با بیان اینکه از تالاب انزلی باید بهره‌مندی خردمندانه داشته باشیم، گفت: تلاش شود ضمن افزایش سطح آگاهی مردم و نیز اطلاع‌رسانی صحیح به گردشگران در جهت کاهش تولید زباله، تفکیک زباله از مبدأ و نیز بازیافت، گام‌های موثرتری برداشته شود.

به گزارش ایلنا از رشت، ارسلان زارع در جلسه کمیته مدیریت تالاب انزلی، با اشاره به اینکه این تالاب به عنوان یکی از مهمترین تالاب‌های جهان علاقمندان به حوزه طبیعت، محیط زیست و مورد توجه جدی مردم عزیز گیلان است، گفت: تالاب از جمله مواهب خدادادی است که ظرفیت‌های مثبتی برای شمال کشور به ویژه گیلان دارد.

وی با بیان اینکه هرساله تالاب انزلی بالغ بر یک میلیون نفر گردشگر دارد، اظهار داشت: به سبب دارا بودن 189 گونه پرنده، 52 گونه انواع ماهی، صدها گونه گیاهی و اکوسیستم کم نظیر در محدوده 20 هزار هکتاری ظرفیت خوبی علاوه بر چشم‌انداز طبیعی برای گردشگران مأمنی برای اشتغال و معیشت است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه تالاب انزلی با همه شرایط موجود برای تعدادی از مردم محلی از جمله آبندان‌داران، کشاورزان، صیادان، شکارچیان و قایق‌های توریستی منشأ معیشت و اشتغال است، خاطرنشان کرد: از این جهت تالاب انزلی برای ما اهمیت دارد و باید آن را احیاء و صیانت و به عنوان یک ظرفیت ملی و جهانی از آن حفاظیت کنیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید خود را موظف بدانند که براساس طرح‌ جامع محیط زیست اقدامات را به پیش ببرند، افزود: هر زمانی‌که معیار، قانون باشد و مردم نیز هم‌افزایی داشته باشند؛ بهتر به نتیجه خواهیم رسید.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه بایستی از تالاب انزلی بهره‌مندی خردمندانه داشته باشیم و در جهت حفاظت از آن احساس مسئولیت کنیم، گفت: از سال گذشته تاکنون برای حفاظت و صیانت از تالاب انزلی در سطح ملی و استانی توجه جدی صورت گرفته و برای مشکلاتی که حاصل سال‌های متمادی بوده باید برمبنای نظرات کارشناسانه و علمی بررسی و راهکار ارائه شود.

وی تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، زباله‌ها و نخاله‌ها در تالاب را یکی از مهمترین مشکلات که همچنان ادامه دارد، دانست و اظهار داشت: براساس گزارشات کارشناسی شده‌ امیدواریم با اجرای طرح جمع‌آوری فاضلاب و اجرای تصفیه خانه فاضلاب از جمله جنوب شهر رشت، صومعه‌سرا، فومن و بخش‌های صنعتی بتوانیم احیاء تالاب را تسریع بخشیم.

زارع با بیان اینکه تلاش ما براین است تا با پیش‌بینی و تأمین‌ اعتبارات مورد نیاز، پروژه فاضلاب شهر انزلی را تا سال 1400 به بهره‌برداری برسانیم، گفت: با همه محدودیت‌های اعتباری موضوع محیط زیست، پسماند و تالاب از موضوعات اولویت‌دار استان و در ماه‌های اخیر در سطح کشور است.

وی بر ضرورت جمع‌آوری مکانیکی و دستی گیاه مهاجم سنبل آبی و گیاهان مضر غیربومی با حمایت مجموعه محیط زیست کشور و نیز استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در چارچوب‌های قانونی تأکید و تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که طرح‌های ملی و توسعه‌ای دارای اهمیت نباید دچار وقفه شود و در این مسیر مجموعه محیط زیست در سطح ملی و استانی همراهی‌های خوبی دارند اما ضرورت رعایت ارزیابی‌های زیست‌محیطی و نظرات کارشناسی محیط زیست باید مدنظر قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی اظهار داشت: موضوع لایروبی، رسوب زایی و رسوب زدایی باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌ها باید پیشگیری در اولویت قرار گیرد، افزود: تلاش شود ضمن افزایش سطح آگاهی مردم و نیز اطلاع‌رسانی صحیح به گردشگران در جهت کاهش تولید زباله، تفکیک زباله از مبدأ و نیز بازیافت گام‌های موثرتری برداشته شود.

استاندار گیلان اتصال کریدور شمال جنوب از اقیانوس هند و خلیج فارس به دریای خزر را برای مجموعه نظام و نیز شخص رئیس‌جمهوری مهم عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تأکیداتی که دکتر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری در بازدید از مسیر ریلی رشت به انزلی مبنی بر رعایت استانداردهای لازم زیست‌محیطی داشتند، در سال 1400 شاهد تحقق این پروژه مهم ملی و منطقه‌ای باشیم.

مسعود باقرزاده مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این جلسه با تشریح ظرفیت‌های طبیعی، اقتصادی و گردشگری تالاب بین المللی انزلی گفت: وجود ظرفیت‌های کم نظیر تالاب انزلی فرصتی فراهم ساخته تا بتوان مجموعه اقدامات پیشگیری از تخریب و احیای این تالاب را با محوریت طرح جامع در حوزه های طبیعی، اقتصادی، عمرانی و گردشگری پیگیری نمود.

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست لایروبی و احیای 13 رودخانه منتهی به تالاب را در روند ساماندهی و احیای آن ضروری دانست و از مدیران و دست اندرکاران خواست تدابیر لازم را برای برون رفت از آسیب‌های طبیعی پیش روی تالاب با انجام اقداماتی مانند ایجاد بندهای رسوب گیر، تله های آشغال گیر و مهار سیلاب‌ها اتخاذ کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز