خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

عرصه دقیق گورستان‌های مریان بر اساس گمانه‌زنی‌ باستان‌شناختی شناسایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۳۰۶

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: با توجه به احتمال پراکنده بودن گورستان‌های مریان در عرصه پیشین، در این طرح بازنگری تلاش می‌شود و نیز عرصه دقیق گورستان‌ها بر اساس گمانه‌زنی‌ باستان‌شناختی شناسایی و ضوابط مربوط به عرصه و حرایم هر یک بازتعریف خواهد شد.

به گزارش ایلنا از تالش، شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان به همراه محمود شکری نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی، عیسی مهدوی فرماندار تالش و سایر مسئولان شهرستان از روند گمانه‌زنی با عنوان بازنگری در تعیین عرصه و حریم محوطه‌های مریان و آق‌اولر بازدید کرد.

گمانه‌زنی در محوطه‌های مریان و آق‌اولر تالش به منظور بازنگری در تعیین عرصه و حریم این محوطه‌ها پیرو مجوز دریافتی از پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، از تاریخ ۳۰/۰۴/۱۳۹۸ در حال انجام است. با توجه به حساسیت موضوع و احکام صادره تخریب ساخت و ساز های غیر مجاز از سوی دادستانی شهرستان تالش، مقرر شد که در فاز نخست این پژوهش‌ها، گورستان مریان ۶ تعیین عرصه و حریم شود. این گورستان در روستای مریان و حد فاصل رودخانه وَزَن در شرق و رودخانه شوئرجی و مسیر دسترسی به روستای ناوان در غرب واقع شده است.

شهرود امیرانتخابی گفت: این محوطه ها، پیش از این در سال ۱۳۸۹ و بر اساس شواهد سطحی و به صورت یک مجموعه یکپارچه به وسعت حدود ۴۰۰ هکتار، تحت عنوان گورستانهای مریان و آق اولر با شماره ۲۷۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما عرصه و حریم گسترده پیشنهادی آن، مشکلاتی را برای اهالی این روستاها ایجاد کرده است

امیرانتخابی با اشاره به ساخت و سازهای غیرقانونی در عرصه و حریم مجموعه گورستان‌های مریان و لزوم بازنگری در عرصه و حریم پیشنهادی قبلی، افزود: با توجه به احتمال پراکنده بودن گورستان‌ها در عرصه پیشین، در این طرح بازنگری تلاش می‌شود و نیز عرصه دقیق گورستان‌ها بر اساس گمانه‌زنی‌ باستان‌شناختی شناسایی و ضوابط مربوط به عرصه و حرایم هر یک بازتعریف خواهد شد.

وی تأکید کرد: با انجام این بازنگری ها ضمن حفاظت و حراست از آثار فرهنگی مدفون در دل این گورستان‌ها، به برخی ابهامات و استعلامات درباره وجود یا عدم وجود آثار در فواصل میان محوطه‌های گورستانی پاسخ مناسب داده می شود.

لازم به ذکر است محمود شکری نماینده تالش و عیسی مهدوی فرماندار شهرستان تالش ضمن بازدید از این محوطه از نزدیک در جریان امور و مشکلات قرار گرفته و خواستار برنامه زمانبندی برای اتمام هر چه سریعتر گمانه زنی ها شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز