خبرگزاری کار ایران

فیض خبر داد:

اجرای تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از ۵ آبان امسال

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۶۶۳

سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان از اجرایی شدن موافقنامه موقت تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از پنجم آبان ماه خبر داد و گفت: این موافقتنامه شامل ۸۶۲ قلم کالا می شود.

به گزارش ایلنا از رشت، محمد فیض در مورد پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا، گفت: موافقتنامه موقت تعاملات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از پنجم آبان ماه امسال اجرایی و این موافقتنامه شامل ۸۶۲ قلم کالا است.

وی افزود: از این تعداد ۵۰۲ قلم آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است و ۳۶۰ قلم هم ترجیحات اعطایی ما به اتحادیه اوراسیا است.  

فیض با اشاره به اینکه اوراسیا بازار بسیار خوش‌آتیه‌ای برای ایران است، گفت: این اتحادیه در مجموع بیش از ۱۸۴میلیون نفر جمعیت و بیش از ۳.۵ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد و می‌تواند به توسعه بازارهای صادراتی کشور و تامین کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی کشور کمک کند.  

وی در ادامه با بیان اینکه ایران به جهت قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و همچنین موقعیت ترانزیتی شرق به غرب، می‌تواند مسیری مناسب برای ترانزیت کالای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشد و به عنوان ‌هاب منطقه‌ای مطرح شود، تصریح کرد: در گام نخست هدف ما اجرایی کردن تفاهم‌نامه تعرفه تجارت ترجیحی بوده و در مراحل بعد به دنبال پیوستن به این اتحادیه هستیم.  

سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان ادامه داد: پس از یک سال اجرای موافقتنامه، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع خواهد شد و ظرف سه سال باید موافقتنامه تجارت آزاد را مذاکره و امضا کنیم.

گفتنی است کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز